۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۸
دوره بازگشت سرمایه در راه آهن اینچه - شاهرود یک ساله است
‌در گفتگو با بازار؛

دوره بازگشت سرمایه در راه آهن اینچه - شاهرود یک ساله است

گرگان- چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: احداث مسیر ریلی اینچه برون- آزادشهر- شاهرود حدود ۳۰۰ میلیون دلار هزینه دارد که طی مدت یکسال از حق‌ترانزیت کالاها جبران می شود.

علی محمدچوپانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: اتصال مسیر ریلی اینچه برون به کریدور شمال به جنوب امری حیاتی و مورد اجماع همه کارشناسان است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: برای اتصال به شبکه ریلی دو مسیر فراروی گلستان قرار دارد؛ در گام نخست تمرکز بر استفاده از مسیر ریلی فعلی از سمت مازندران و منطقه گدوک است که به سبب شیب زیاد و فرسوده بودن مسیر منطقی نیست.

وی تاکید کرد: فارغ از تنگناهای فنی و توپوگرافی، موضوع پدافند غیرعامل را هم باید مد نظر قرار دهیم، در حالت فعلی هر اتفاق غیرمترقبه ای در مسیر گرگان به سمت گدوک می تواند شبکه ریلی شمال و راه آهن اینچه برون را از مدار خارج می کند.

چوپانی ادامه داد: احداث راه آهن از اینچه برون به آزادشهر و در ادمه شاهرود ، ۳۰۰ میلیون دلار هزینه دارد، برای جبران این سرمایه گذاری، حدود یک سال زمان نیاز است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: پیش بینی و ساخت باراندازهای تجاری و غلات در اینچه برون می تواند می تواند توسعه فراگیری برای گلستان ایجاد کند.

چوپانی ادامه داد: اگر فقط در طول سال ۱۵ هزار تن کالا جاجا شود و هزینه ۲۰ دلاری به ازای هر تن ترانزیت اخذ شود؛ ۳۰۰ میلیون دلار اولیه سرمایه گذاری احیا می شود.

وی اظهار کرد: انتظار است که راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از توان نخبگان و مشاوران دانشگاهی در علوم جغرافیایی سیاسی و اقتصادی تصمیم قاطعی در این خصوص بگیرد.

کد خبر: ۱۷۸٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha