۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
 اجرایی شدن اهداف برنامه هفتم سخت و دشوار است| نحوه کنترل تورم چگونه باشد؟
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار»:

اجرایی شدن اهداف برنامه هفتم سخت و دشوار است| نحوه کنترل تورم چگونه باشد؟

امام وردی تحلیلگر اقتصادی گفت: اجرایی شدن اهداف برنامه هفتم سخت و دشوار است و در برنامه های توسعه، صرفاً توسعه اقتصادی مدنظر نیست بلکه هدف از توسعه بخش های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است.

بازار؛ گروه ایران: قدرت الله امام وردی تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بازار، درباره رشد ۸ درصدی که در برنامه هفتم توسعه آمده، بیان کرد: برنامه هایی که در ایران نوشته می شود چندان براساس واقعیت و توانمندی و منابعی که وجود دارد نوشته نمی شود. اینکه ۸ درصد رشد از کجا آمده هنوز مشخص نیست.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی باید براساس منابع، توانمندی ها و براساس روندها و ساختارهایی که ساخته شده است صورت گیرد. همچنین سرمایه گذاری که در بُعد انسانی، فیزیکی، محیط زیستی و زیرساخت های اقتصادی‌ است، باید نوشته شود. اینکه این عدد از کجا آمده را نمی دانم.

برنامه های توسعه صرفاً توسعه اقتصادی مدنظر نیست بلکه توسعه بخش های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... مدنظرست

امام وردی بیان کرد: به نظر من، چشم انداز و اهداف برنامه هفتم آن چنان براساس واقعیت نیست و صرفاً برروی کاغذ است و امکان اجرایی شدن و عملیاتی شدن آن نیز تا حد زیادی سخت و دشوار است که امیدواریم به این هدف برسیم. همچنان که در برنامه های توسعه ای قبلی نیز چنین بوده است. به نظر من، این برنامه ها تا حدودی بلندپروازانه و غیرواقع بینانه است.

این کارشناس اقتصادی براین باور است: وقتی می خواهیم برنامه ریزی کنیم باید چارچوب و اهداف مشخص داشته باشیم. علم اقتصاد علم دو دو تا چهار تا است. برنامه های توسعه صرفاً توسعه اقتصادی مدنظر نیست بلکه توسعه بخش های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ... مدنظر است. اولین شاخصی که به ذهن می رسد بحث سرمایه گذاری است. امروزه بر اساس بهره وری و تولید و استفاده ای که از این سرمایه می بریم، سرمایه گذاری می کنیم.

او تصریح کرد: اقتصادی که در چند سال اخیر رشد اقتصادی و تولید ناخالص منفی بوده حتی حجم اقتصاد کوچک تر شده، یعنی رشد تشکیل سرمایه اقتصادی ملی ما منفی بوده که متاسفانه قابل درک نیست حالا رشد هشت درصد به برنامه هفتم توسعه اضافه کردند که واقعا سخت و دشوار خواهد کرد. چطور مبنای این سرمایه گذاری می خواهد شکل گیرد. آیا عوامل تشکیل دهنده رشد اقتصادی مشخص است؟ عواملی که وجود دارند بحث سرمایه، کار، انرژی و بحث های تکنولوژیک و مباحث فنی را بخواهیم در نظر بگیریم در سرمایه انسانی و فیزیکی متبلور می شود.

برنامه های توسعه اقتصادی باید هدف گذاری و شاخص گذاری شود. در هدف گذاری شاخص های رشد اقتصادی، بیکاری و بحث تورم هدف گذاری می شود

امام وردی در خصوص اینکه آیا این برنامه کمک به کنترل تورم می کند پاسخ داد: برنامه های توسعه اقتصادی باید هدف گذاری و شاخص گذاری شود. در هدف گذاری شاخص های رشد اقتصادی، بیکاری و بحث تورم هدف گذاری می شود.
وی افزود: در بحث تورم اگر هدف گذاری شود یکسری متغیرهای میانی در نظر می گیریم و از آن متغیرهای میانی مباحث پولی و غیره در نظر گرفته می شود. نحوه این که منابع آن رشد که اگر منابعی صرفاً پولی نباشند و به نوعی تاکید بر بحث بهره وری و منابع واقعی اقتصاد داشته باشد کمک می کند تورم را کنترل کنیم. و رشد بهینه ای که براساس منابع واقعی اقتصاد که تورم زا نیستند و مبتنی بر بهره وری اقتصاد هستند می تواند کمک کند. این نکته را اشاره کنم، اگر بگوییم با این ابزار تورم را کنترل کنیم درست نیست. بلکه می توانیم تورم را هدف گذاری کنیم و اگر متعهد به برنامه باشیم در بلند مدت کمک به کنترل تورم می کند. 

کد خبر: ۱۷۸٬۲۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha