۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱
اثر جهش نرخ دلار در قیمت آهن

اثر جهش نرخ دلار در قیمت آهن

نخستین روز هفته به دنبال نوسانات افزایشی نرخ دلار، بازار آهن و فولاد نیز دچار تحرکات نسبی شد و در برخی مبادی فروش شاهد افزایش قیمت روز آهن آلات بودیم.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، نخستین روز هفته به دنبال نوسانات افزایشی نرخ دلار، بازار آهن و فولاد نیز دچار تحرکات نسبی شد و در برخی مبادی فروش شاهد افزایش قیمت روز آهن آلات بودیم.

بازار ارز نیز در ابتدای هفته جهش چشمگیری داشت به طوری که نرخ دلار در مدت دو روز از کانال ۳۱ هزار تومانی وارد کانال ۳۳ هزار تومانی شد که بالاترین سطح در ۳ ماه گذشته بود

پایان روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد حدود ۳۳ هزار و ۱۲۰ تومان به فروش رسید. به نظر می‌رسد با وجود تورم ۵۰ درصدی کشور، افزایش شارپی قیمت دلار ادامه‌دار باشد.

تحلیل روزانه نرخ آهن
با تحریک نرخ محصولات فولادی در روز گذشته شاهد افزایش قیمت میلگرد آجدار در برخی حوزه‌ها بودیم که حدود ۵۰ الی ۲۵۰ تومان برآورد شد.

انواع ورق‌ها مانند قیمت روز ورق سیاه، ورق استیل و ... روز گذشته تغییر چندانی تجربه نکرد و تنها برخی ضخامت‌های ورق سیاه فولاد مبارکه ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی کاهش داشت. قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز تقریبا در همه کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی هم عمدتا ثابت اعلام شد اما افزایش ۱۰۰ تومانی در کارخانه اشتهارد و جاوید بناب مشاهده شد؛ قیمت قوطی آهن و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... با افزایش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام قیمت شدند.

قیمت تیرآهن در بسیاری از شرکت‌ها ثبات داشت اما تیراهن ذوب آهن اصفهان نوسانات متعددی تجربه کرد و برخی سایزها از ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومان نوسان داشت. گفتنی است بازار تیرآهن غالبا دچار هیجانات غیرواقعی می‌شود و نرخ این محصول به نحوه فروش و همچنین آزادسازی محصولات ذوبی وابسته است، در نتیجه بهتر است برای بررسی روند واقعی بازار قیمت میلگرد اجدار را مدنظر و بررسی قرار بدهیم.

به نظر می‌رسد افزایش قیمت آهن در برخی حوزه‌ها ناشی از رشد مثبت نرخ ارز بود و مسائلی مانند کسری بودجه، به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام، تداوم چاپ پول و افزایش نقدینگی، رشد قیمت دلار در نیمه دوم سال را تقویت خواهد کرد.

حال با توجه به تحرکات نسبی نرخ آهن، شاهد برخی هیجانات ناشی از افزایش قیمت دلار بودیم که ممکن است به تقاضای سرمایه‌ای منجر شود اما این موضوع به میزان هیجانات غالب و تحریک بخش تقاضا بستگی دارد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که از یک میلیون و ۳۲ هزار و ۹۲۸ تن محصول فولادی حدود ۶۹/۵ درصد از آن به تابلوی معاملات راه یافت. از این میزان حدود ۵۹ هزار و ۴۰۰ تن به شمش بلوم اختصاص داشت که نرخ پایه آن حدود ۱۴ هزار و ۱۳۰ تومان تعیین شده بود. از میزان شمش عرضه شده حدود ۳ هزار تن معامله شد که رقمی معادل ۵/۰۵ درصد برآورد گردید.

امروز نیز ۴۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت در بورس عرضه می‌شود که نرخ پایه آن ۸ هزار و ۴۳۶ تومان تعیین شده است. گفتنی است هفته گذشته آهن اسفنجی در بورس کالا عرضه نشد.

قیمت گذاری در بورس براساس عرضه و تقاضا
در جریان برخی اعتراضات به نحوه قیمتگذاری در بورس کالا، علی محمد زمانی عضو هیأت مدیره صبا فولاد زاگرس، در این زمینه اظهار کرد: در شرایطی که کمبود شمش در بازار مشاهده شود، خرید آن در نرخ پایه افزایش می‌یابد؛ در شرایطی که شمش تقاضای بالایی داشته باشد، محصولات تولید شده از آن نیز با استقبال خوبی مواجه خواهند شد.

وی درباره اختلاف نرخ میلگرد و شمش بیان کرد: اینکه در یک سال گذشته قیمت میلگرد کمتر از نرخ شمش در بورس قیمتگذاری شده باشد، مشاهده نشده است. همچنین تنها قیمت پایه هر محصول در بورس کالا مشخص می‌شود و نرخ نهایی آن براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌گردد.

این فعال حوزه اقتصاد افزود: برخی فولادسازان توقع دارند به نسبت سرمایه‌گذاری که در بورس کالا انجام داده‌اند بازدهی بیشتری نصیبشان شود، اما این امر شدنی نیست و سود متناسب با میزان سرمایه‌گذاری منطقی‌تر است.

وی عمکرد دولت فعلی در زمینه صنعت فولاد را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دولت فعلی در صنعت فولاد بهره‌وری مناسب‌تری داشته و گام‌های مثبتی برای بهتر شدن اوضاع این صنعت برداشته است.

کد خبر: ۱۷۸٬۲۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha