۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۲
 اصلاح ساختار نظام بانکی زمان‌بر است| افزایش کارآمدی بانک‌ها با شفافیت عملکرد
کارشناس مسائل اقتصادی:

اصلاح ساختار نظام بانکی زمان‌بر است| افزایش کارآمدی بانک‌ها با شفافیت عملکرد

کارشناس اقتصادی گفت: اصلاحاتی که از سوی وزارت اقتصاد در بخش‌های مختلف از جمله نظام بانکی شروع شده قطعاً زمان‌بر است، هر اتفاقی که در بازار پول رخ می‌دهد اثرش در چند ماه آینده مشخص می شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، «هادی حق شناس» با اشاره به اقدامات وزارت اقتصاد در اصلاح ساختاری نظام بانکی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اقتصاد ایران، بانک محور بودن آن است که منجر به آسیب پذیری اقتصاد ایران شده است.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بخشی از ناکارآمدی به ساختار فعلی بانک‌ها بر می‌گردد، افزود: هر زمان بانک‌ها به هر دلیلی کارآمد نباشند پایین بودن بهره‌وری به بازار پول آسیب می‌رساند، لذا هر چه ساختار بانک کارآمدتر و بهره‌ورتر باشد و سیاست گذاری‌هایی انجام شود که منجر به افزایش کارایی بانک‌ها شود، حتماً به اقتصاد کلان کشور کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه شفافیت عملکرد بانک‌ها از سیاست‌هایی است که می‌تواند به کارآمدی بانک‌ها کمک کند گفت: بانک‌ها باید خود را به روز کنند؛ اکنون بانک‌های کشور به دلایل مختلف فاصله معناداری با بانک‌های دنیا دارند.

حق شناس بیان کرد: تک رقمی شدن تورم به طور مرتب در سیاست‌های بالادستی و در قوانین بودجه‌ای تکرار شده، هم اکنون نیز در رئوس برنامه پنج ساله هفتم که ابلاغ شده، مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با طرح این پرسش که چرا تورم یک رقمی نمی‌شود، ادامه داد: به غیر از بانک مرکزی و بانک‌های عامل ارگان دیگری بازیگر اصلی بازار پول نیست و نقشی در آن ندارد، بنابراین اگر بانک‌ها کارآمد شوند کمک بزرگی به اقتصاد ملی می‌کنند لذا بخشنامه‌ها و سیاست‌های وزارت اقتصاد به عنوان رییس مجامع بانک‌ها حتما می‌تواند برای کارآمد کردن اقتصاد کشور اثر گذار باشد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: اصلاحاتی که از سوی وزارت اقتصاد شروع شده قطعاً زمان‌بر است و نمی‌توان گفت امروز این اصلاحات نتیجه می‌دهد یا خیر؟ هر اتفاقی که در بازار پول می‌افتد اثر آن طی چند ماه آینده و یا طی چند سال آینده خود را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: باید زمان بگذرد تا متناسب با شاخصه‌هایی که مدنظر وزارت اقتصاد است، دید در بانک‌ها چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ آیا مطالبات معوقه بانک‌ها کم شده یا نه؟ نسبت تسهیلات به سپرده‌ها به حد استاندارد رسیده یا خیر؟ اضافه برداشت آن‌ها از بانک مرکزی کم شده یا خیر؟ و همچنین باید دید پس از اجرای سیاست‌ها در یک بازه زمانی معقول، بانک‌ها چه عملکردی داشته اند.

کد خبر: ۱۷۸٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha