۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
خرید آنلاین ، عادت جدید مردم در خرید

خرید آنلاین ، عادت جدید مردم در خرید

با وجود اینکه تلاش برای عرضه محصولات به صورت آنلاین از مدتها قبل شروع شده بود ولی به نظر می رسد همه گیری ویروس کرونا باعث شد این روند تسریع شود. پژوهشگران خرید آنلاین را روش تازه خرید کالاها در دنیا می دانند و بر این باورند عصر خرید حضوری و تجمع در فروشگاه ها و مراکز خرید تمام شده است.

خبرگزاری بازار- همه گیری ویروس کرونا تغییرات زیادی در زندگی انسانها ایجاد کرده است. تغییراتی که طبق گزارش منتشر شده توسط مجمع جهانی اقتصاد باعث تسریع روند حرکت به سمت چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا می شود.شاید یکی از اصلی ترین نمادهای این تغییر را می توان در برگزاری ویدیوکنفرانس ها در سراسر دنیا مشاهده کرد. آمارها نشان می دهد در ماه آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی روزانه ۷۵ میلیون بار از نرم افزارهای ویدیو کنفرانس استفاده شده است که ۷۰ درصد بیشتر از ماه قبل از آن بود. اما این تنها یکی از ابعاد تغییراتی است که ما در این روزها شاهد آن هستیم .شاید یکی از دیگر از تغییرات مهم در نحوه خرید کالاهای مورد نیاز مردم باشد.

 مرکز مطالعاتی فیوچرز در گزارش اخیر خود در مورد نحوه خرید کالاهای مصرفی در دنیا نوشت:« پیش از همه گیری کرونا خرید در فروشگاه ها و مراکز خرید یکی از تفریحات مردم بود. شمار زیادی از مردم برای خرید انواع لباس و پوشاک در محیط های سر بسته و بزرگ حضور پیدا می کردند ولی این فضاها در شرایط فعلی می تواند زمینه را برای انتشار ویروس فراهم کند. به نظر می رسد سبک خرید در آینده تغییر کند و مردم بیشتر به طور آنلاین خرید کنند. بدون شک در این عرصه شرکتهایی موفق تر هستند که وب سایتهای خود را قبلا فعال کرده اند و زمینه را برای خرید آنلاین فراهم کرده بودند.»

 تجربه نایک در دوره همه گیری کرونا

شرکت نایک در دوره ای که این ویروس بحرانی بزرگ در دنیا ایجاد کرده بود تنها در بازار چین رشد ۳۰ درصدی در فروش را تجربه کرد.مدیر عامل نایک در مورد دلیل موفقیت شرکتش به سی ان ان گفت: «در ابتدای این بحران ما وب سایت را بسیار فعال کردیم. محصولات تازه ای وارد وب سایت کردیم و تلاش کردیم تا قیمتها را متناسب با شرایط اصلاح کنیم. از طرف دیگر سرمایه گذاری تازه ای در راه اندازی یک اپلیکیشن جدید ورزشی انجام دادیم که مردم را تشویق می کرد در دره خانه نشینی ورزش کنند و به سلامت خود اهمیت بدهند. بررسی های ما نشان داد در ماه آوریل سال جاری استفاده از این اپلیکیشن نسبت به ماه فوریه ۸۰ درصد رشد کرده است و رشد استفاده از اپلیکیشن با رشد فروش همسو بوده است.»

مرکز مطالعاتی فورسایت  در مورد رموز اصلی موفقیت این برند معروف تولید لباس ورزشی نوشت: «عرضه اپلیکیشن رایگان ورزشی و فعال شدن وی وب سایت فروش آنلاین محصولات نایک، ارسال سریع محصولات به مشتری و ارایه خدمات پس از فروش شامل تغییر سایز در صورت نا مناسب بودن آن، همگی از سیاستهایی است که باعث موفقیت این برند مطرح در دوره کرونا شد.»

شرکت نایک بالغ بر۳۰ فروشگاه در کشور چین دارد که  تمامی آنها بعد از پایان قرنطینه فعالیتشان را از سر گرفته اند. البته مدیرعامل شرکت نایک اعلام کرده است از این پس سیاست کوچک کردن ابعاد فروشگاه ها را در دستور کار قرار می دهد زیرا تقاضای آنلاین بیش از تقاضای حضوری است و نیازی نیست که فضای زیادی برای ایجاد فروشگاه ها  استفاده شود. 

مرکز مطالعاتی فیوچرز در مورد این اظهار نظر نوشت:« باید درنظر داشت که این تغییر تدریجی است نه یکباره. خرید فروشگاه های کوچک تر و انتقال محصولات به آنها فرایندی زمان بر و هزینه بر است.مساله دیگر این است که سرعت عمل نایک در موفقیتش تاثیر زیادی داشته است. زیرا در شرایط بحران توانست بهترین تصمیم گیری را بکند.»

عادت خرید مردم تغییر کرده است

دبورا وینسینگ، مدیر عامل مرکز مطالعاتی کورسایت در مورد این وضعیت تازه در دنیای خرده فروشی گفت: «همیشه گفته می شود برای تغییر یک عادت ۲۱ روز زمان مورد نیاز است و همه گیری ویروس کرونا این زمان ۲۱ روزه را در اختیار مردم قرار داد.به نظر من عادت خرید مردم در دنیا تغییر کرده است و بخشی از این تغییر دایمی خواهد بود. افرادی که به دلیل همه گیری ویروس کرونا نمی توانستند از خانه خارج شوند ، کالاهای مورد نیازشان را به صورت آنلاین خرید کردند و انتظار می رود حتی بعد از پایان قرنطینه هم این سیاست ادامه پیدا کند.»

این مرکز مطالعاتی با اشاره به این مساله که خرید آنلاین و از بین رفتن فروشگاه های خرده فروشی کوچک در کشورها یکی از مظاهر چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا است نوشت:« پیشتر بیان شده است که در چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا، تکنولوژی و رباتها بخش زیادی از کارهای امروز دنیا را انجام می دهند. در کارخانه ها نیروهای انسانی به حداقل می رسد و در زندگی هم استفاده از تکنولوژی به اوج می رسد. بدون شک در جریان این تحول بزرگ، تغییرات زیادی در دنیا ایجاد می شود، مشاغل زیادی از بین می روند و افراد زیادی بیکار می شوند. کاریابی در این فضا نیازمند کسب مهارتهای تازه و وارد شدن به فرصتهای شغلی جدید است.»

 در پایان باید در نظر داشت دنیای دیجیتال از مهمترین ابعاد زندگی امروزی دنیا است. بدون شک در سالهای نه چندان دور ما شاهد کم کردم شمار نیروهای کاری در کارخانه های صنعتی و تولیدی خواهیم بود و رباتها  جایگزین انسانها می شوند. این جایگزینی باعث می شود تا حتی در دوره هایی مانند دوره کنونی که همه گیری  یک ویروس حضور در اجتماع را غیر ممکن می کند، خطوط تولید کارخانه ها بدون نگرانی در مورد سلامت کارگران به حداکثر پتانسیل کار کند و محصولاتشان هم در بازارهای مجازی و آنلاین فروخته شود. در واقع این تغییر به دنیا امکان می دهد تا آسیب اقتصادی کمتری در مواجهه با بحران های سلامتی یا بحران های دیگر متحمل شود.

کد خبر: ۱۷٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha