۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
زمینگیر شدن بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری در مازندران| مزارع زهی است
بازار گزارش می‌دهد؛

زمینگیر شدن بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری در مازندران| مزارع زهی است

ساری- اعتبارات قطره چکانی، زهکشی مزارع مازندران را که از آن به عنوان بزرگترین پروژه اقتصادی و سرمایه گذاری استان یاد می شود، زمینگیر کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: زهی بودن مزارع و وجود بارندگی در فصل غیرزراعی سبب شده تا ضریب کشت در مازندران محدود و پایین باشد درحالی که با تامین اعتبار مورد نیاز و زهکشی و تجهیز اراضی می تواند، میزان تولیدات را چندبرابر کرد.

طرح زهکشی اراضی شمال کشور از جمله مازندران سال ها گرفتار اعتبارات قطره چکانی است و به صورت پراکنده و محدود در برخی از مزارع به صورت ناقص اجرا شده است.

منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس با بیان این که ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و مزارع استان نیازمند زهکشی، تجهیز و نوسازی است، گفت: همه ساله اعتبارات اندکی برای اجرای طرح درنظر گرفته می شود که پاسخگوی نیازها نیست.

۴۰ هزار میلیارد تومان برای زهکشی مزارع نیاز است

 وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته برای زهکشی اراضی برآورد اعتبار موردنیاز را بین ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان داعلام کرد و گفت: در اجرای این طرح بسیار عقب هستیم درحالی که با زهکشی اراضی میزان ضریب کشت از یک به دو تا ۲.۵ برابر خواهد رسدی.

وی زهکشی اراضی را بزرگترین طرح سرمایه گذاری در  استان برشمرد و توجه ملی برای اجرای آن را ضروری دانست.

زمینگیر شدن بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری در مازندران| مزارع زهی است

زهکشی اراضی مازندران با اعتبارات اندک و قطره چکانی سال های سال زمان بر است و تسریع در اجرای این پروژه نیازمند حمایت های ملی و بهره گیری از ظرفیت های بودجه ای است، محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه ای مازندران خواستار بهره گیری از ظرفیت تبصره ۱۸ برای اجرای طرح های زهکشی اراضی و آبیاری نوین در استان شد و گفت: برای تکمیل شبکه های آبرسانی و زهکشی اراضی ۲۰۰ میلیارد تومان درخواست شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که سرمایه گذاری در حوزه زهکشی اراضی و شبکه های آبیاری امری مهم به شمار می رود، گفت: اجرای این طرح به رونق تولید و اشتغال کمک زیادی می کند.

وی با اظهار این که برخی از طرح ها و شبکه های آب معطلل مانده است خواستار تسریع در تامین اعتبارات شد.

درحال حاضر بیشتر اراضی استان به دلیل نبود زهکشی فقط یک بار زیر کشت می روند و در پاییز و زمستان غرقابی بودن آن مانع است کشت است. این مسئله سبب کاهش سطح درآمد کشاورزان و غیراقتصادی شدن تولیدات می شود. بیشترین مشکلات ناشی از ماندابی بودن اراضی در بخش های میان بند و پایین بند رخ می دهد و زهکشی نبودن اراضی سبب شده تا به مرور مزارع، کاربری کشاورزی خود را از دست دهند و مالکان به سمت ویلاسازی و ساخت وسازها بروند.

بیشترین مشکلات ناشی از ماندابی بودن اراضی در بخش های میان بند و پایین بند رخ می دهد و زهکشی نبودن اراضی سبب شده تا به مرور مزارع، کاربری کشاورزی خود را از دست دهند و مالکان به سمت ویلاسازی و ساخت وسازها بروند

استاندار مازندران نیز با اشاره به اهمیت زهکشی کشاورزی خواستار توجه به آن شد و گفت: این طرح باید در اولویت دستگاه های اجرایی قرار گیرد و موانع فراروی آن رفع شود.

الگوگیری از تجربه موفق کشورهای دیگر

سید محمود حسینی پور در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که باید از برخی کشورها نظیر عراق در زمینه زهکشی اراضی الگوگیری کنیم، تصریح کرد: زهکشی اراضی از نیازهای اساسی استان به شمار می رود و ارائه آموزش در این بخش الزامی به نظر می رسد.

وی با عنوان این که زهکشی اراضی جزو اولویت ها قرار گیرد از جهاد کشاورزی خواست تا همه امکانات را در این بخش بسیج کنند و از رهاشدن طرح ها جلوگیری شود.

وی خواستار برنامه ریزی برای ورود بخش خصوصی در زمینه زهکشی اراضی شد و گفت: زهکشی اراضی جزو طرح های بزرگ سرمایه گذاری در استان به شمار می رود.

زهی بودن اراضی وز یرآب رفتن صدها هزار هکتار از مزارع را در نیمه دوم سال از جمله مشکلات کشاورزی در استان به شمار می رود و اجرای این طرح سبب می شود تا چهار فصل از مزارع برای کشت و تولید انواع محصولات بهره گیری کرد.

زمینگیر شدن بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری در مازندران| مزارع زهی است

مازندران ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار دارد که پس از برداشت برنج به حال خود رها می شود و با اجرای طرح های  زهکشی می تواند از ان برای تولید دانه های روغنی و یا علوفه های گیاهی بهره برد.حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار متناسب نبودن بارندگی ها با فصل کشت را از جمله مشکلات زراعت در استان بیان کرد و گفت: بارندگی در فصل های غیرزراعی معضل به شمار می رود و با زهکشی اراضی می توان این دغدغه را کاست.

زهی بودن امکان کشت های دوم وسوم را از بین برده است

وی با اظهار این که تفاهمنامه ای برای زهکشی اراضی شمال کشور منعقد شده است، افزود: بارندگی خوب و خاک حاصلخیز از جمله مزیت های استان به شمار می رود که باید به زهکشی اراضی از این فرصت برای ارتقای سطح کشت و تولید بهره گرفت.

وی افزود: در حال حاضر زهی بودن مزارع امکان کشت دوم و سوم را از بین برده است، افزود: در حال حاضر چهار پروژه زهکشی اراضی در شهرهای ساری، بابلسر، سیمرغ و جویبار در دست اجرا است.

هدایت و جمع آوری روان آب‌ها و توسعه سطح کشت در مزارع از جمله اهداف طرح زهکشی برای افزایش راندمان تولید است و با آنکه مطالعات اجرای زهکشی اراضی مازندران به میزان ۲۵۰ هزار هکتار انجام شده اما چهار دهه برای تامین اعتبار آن فرصت سوزی شده و این طرح پست درها و راهروهای وزارتخانه معطل مانده است.

با آنکه مازندران در کمیسیون کشاورزی به عنوان پایلوت طرح زهکشی اراضی انتخاب شداما همچنان این طرح در مرحله مطالعات و لنگ تامین اعتبار است. طرح مطالعات زهکشی اراضی مازندران طی چهار دهه انجام شد و برای اجرای آن نیازمند اعتبار است.

کد خبر: ۱۷۸٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نبی اله سروش IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
      0 1
      سلام لطفا زمین های کشاورزی برنج رو یک پارچه سازی کنید تا برای کشت دوم ومصرف آب بهینه شور