۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
قطعی اینترنت و آسیب به کسب و کارهای خرد| دولت فکری کند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

قطعی اینترنت و آسیب به کسب و کارهای خرد| دولت فکری کند

سمنان- غلامی، کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اینترنت مهمترین رکن مشاغل خرد و کسب و کارهای خانگی و بعضاً فروشگاهی است، گفت: قطعی اخیر اینترنت، کمر کسب و کارهای خرد را می‌شکند.

ایمان غلامی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه امروز به دلیل نداشتن درک درست از تجارت الکترونیک، فضای مجازی ما مملو از فروشگاه های اینستاگرامی و تلگرامی است، تاکید کرد: در برهه کنونی از اقتصاد ما، اینترنت در واقع یک ابزار نیست بلکه یک جزء از یک کلیتی به نام کسب و کار محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی پدیده‌ای یا چیزی از ابزار به جزء بدل می‌شود در واقع نمی‌توان آن را کنار گذاشت به عبارت دیگر آن چیزی که شما با کنار گذاشتنش شغل‌تان را در خطر ببینید دیگر ابزار نیست بلکه بخشی از کار شما است و اینترنت نیز امروز به چنین پدیده‌ای بدل شده است، افزود: در واقع قطعی اینترنت به مشاغل و کسب و کارها به خصص کسب و کارهای خرد، ضربات مهلکی را خواهد زد تا جایی که ممکن است برخی‌شان هرگز دیگر کمر راست نکنند.

اینستاگرام جایگزین مغازه‌های چند میلیون تومانی شده است

این کارشناس ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امروز با گرانی اجاره های مغازه‌ها، فروش در فضای مجازی بهترین و شاید تنها آلترناتیو مشاغل خرد است، گفت: همین امروز اگر شما در سمنان و شاهرود بخواهید یک مغازه ۱۲ متری اجاره کنید دست کم باید ۵۰ میلیون تومان پول پیش و ماهانه چهار میلیون تومان اجاره بدهید که اصلا منطقی نیست که به فرض یک بانوی جوان بخواهد در آن لباس بفروشد. لذا اینترنت و فضای مجازی در واقع همان ویترین مغازه است که اجاره بهایی برایش داده نمی شود یا بهای آن بسیار ناچیز است.

وقتی پدیده‌ای یا چیزی از ابزار به جزء بدل می‌شود در واقع نمی‌توان آن را کنار گذاشت

غلامی با بیان اینکه اینترنت نه تنها محل عرضه اقلام بلکه محل داد و ستد مالی است در نتیجه تعطیلی آن در واقع به مثابه بستن درب یک مغازه می ماند، گفت: این موضوع می‌تواند ضررهای بسیاری را به خصوص برای جوانان داشته باشد در نتیجه امیدواریم که دولت کاری برای این حوزه صورت دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا زیرساخت های جایگزینی برای عرضه اینترنتی اقلام وجود دارد، بیان کرد: بله چند زیرساختی در ایران تولید شده است اما هرگز اقبال اینستاگرام را نخواهد داشت چرا که اولاً مقابله با رقابت یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی که یک محیط مجازی طراحی کرده با غول‌های فناوری مولتی میلیارد دلاری و مولتی نشنال ( چند ملیتی) که در تمام دنیا از هنگ کنگ تا کالیفرنیا گسترده شده است، موضوعی واضح محسوب می‌شود ثانیاً شما اگر قرار است اینستاگرام را ببندید باید به جای آن چیزی هم پای اینستاگرام به مردم بدهید تا از آن بهره بگیرند که این را شاهد نیستیم.

همه متضرر می‌شوند نه فقط کسبه و خرده فروش‌ها

این کارشناس فناوری با بیان اینکه فقط هم مشاغل نیستند که از قطعی اینترنت ضرر می‌بینند بلکه چرخه توزیع، عرضه و تقاضا بر هم می خورد، تاکید کرد: فرض کنیم گروهی از فروشندگان و صاحبان مشاغل راهی برای دور زدن فیلترینگ پیدا کردند، وقتی مردمی وجود ندارند یعنی بازار تقاضا وجود ندارد وقتی بازار تقاضا وجود نداشته باشد یا کم شود، ینی چرخه سالم اقتصادی توسط آن بنگاه اقتصادی صورت نمی‌گیرد و لذا آن هم ابتر می‌ماند.

اینترنت نه تنها محل عرضه اقلام بلکه محل داد و ستد مالی است

غلامی با بیان اینکه سومین حالت ضرر در قطعی اینترنت معامله هایی هستند که نیمه کاره مانده اند، بیان کرد: به دلیل اینکه مردم نمی دانستند چه زمانی قرار است اینستاگرام مسدود و یا اینترنت قطع شود، بسیاری مردم سفارش های اینترنتی داده و حتی پول هایی واریز کردند اما یک باره اینترنت قطع شد و معامله آنها علی رغم اینکه پول واریز کردند، نیمه‌کاره ماند حال آنکه اصلا مشخص نیست کسی که پولی برایش واریز کرده اند اصلا کجای این کشور است! بسیاری مردم از همین طریق ضررهای بسیاری کردند.

وی با بیان اینکه دولت باید فکری کند چرا که مردم آنقدر اینترنت به اقتصادشان گره خورده که بالاخره راهی برای دور زدن فیلترینگ پیدا می‌کنند و این آسیب های بسیاری دارد، گفت: همه ما می‌دانیم که وقتی فیلتر شکن روی تلفن همراه یک خانواده نصب شود یعنی یک فضای باز بدون کنترل را در اختیار بچه های آن خانواده ها قرار داده ایم و این ضررهای بیشتری دارد.

این کارشناس گفت: باید دولت فکری کرده و چاره‌ای بیندیشد. حداقل دولت می‌بایست فضایی را برای کسب و کارهای مجازی در نظر بگیرد که با اپلیکیشن های موجود تفاوت کند در واقع بتواند ویترینی زیبا و بین‌المللی برای کسب و کارهای داخلی باشد اما متاسفانه تا توانستیم اپلیکیشن های فروش اینترنتی بدون جذابیت تولید کرده‌ایم.

کد خبر: ۱۷۸٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha