۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
لبخند «پسته قم» به بازارهای جهانی | صادرات به کام دیگر استان‌ها
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

لبخند «پسته قم» به بازارهای جهانی | صادرات به کام دیگر استان‌ها

قم- قم یک استان کویری و باغات آن تشنه آب هستند اما ۱۴ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته با هفت هزار و ۵۰۰ هکتار درخت بارور دارد که در بازارهای جهانی نیز خودنمایی می‌کنند.

هیفاء پردل؛ بازار: قم به دلیل ساختار آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی که دارد و با توجه به اینکه منطقه‌ای خشک و بی آب است حال با توجه به سکونت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در شهری که وابستگی کاملی به منابع آبی پایدار دارد می‌توان سختی کار کشاورزی و کشاورزان را در این خطه کویری را بیشتر درک کرد اما کشاورزان قمی با وجود این اقلیم شکننده و کمبودها مقاومت کرده و در حوزه کشاورزی در کشور حرفی برای گفتن دارند.

شاید عجیب باشد بخش زراعی، دامی و شیلات قم در کشور موقعیت خوبی دارد و برای آبیاری در بخش کشاورزی این استان به سمت تغییر سیستم آبیاری می‌رود این تنها جزئی از عملکرد کشاورزان سخت کوش قمی است اما در دل کویر تشنه قم باغات پسته نیز وجود دارد که هرچند قامت کوچکی دارند اما محصولات پر برکت آن در بازارهای جهانی خودنمایی می‌کند از سال ۷۵ کشاورزان سخت کوش قمی به سمت کاشت طلای سبز یا همان پسته روی آوردند و پیش‌بینی‌ها از برداشت شش هزار تن پسته از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار باغات قم خبر می‌دهد که درختان آن یارور شده و به ساختار جغرافی قم مقاوم بوده و با روش علمی کاشته شده‌اند.

امروز با توجه با آموزش‌ها به کشاورزان قمی و حرکت در مسیر دانش بنیان و بهره‌گیری از تکنولوژی شاهد هستیم که کشاورزی، با روش‌های سنتی کشاورزی گذشته خداحافظی و با اصلاح الگوهای کشت در زمینه مدیریت منابع آبی هم در کشور حرفی برای گفتن دارد؛ همه این برنامه‌ها باعث شده تا خطه کویری قم در زمینه کاشت پسته در رده هفتم کشور قرار گیرد.

لبخند «پسته قم» به بازارهای جهانی | صادرات به کام دیگر استان‌ها

تأکید بر توسعه باغات پسته قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفت وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: توسعه باغات پسته با توجه به کمبود منابع آبی قم در دستور کار جهاد کشاورزی است و با توجه به این‌که ۳۰ درصد منابع آبی قم شور هستند لذا در برنامه آمایشی استان ما موظف به هدف‌گذاری در زمینه توسعه باغات پسته هستیم.

توسعه باغات پسته با توجه به کمبود منابع آبی قم در دستور کار جهاد کشاورزی است

محمدرضا حاجی رضا بیان می‌کند: متوسط عملکرد پسته استان قم ۹۰۰ کیلو تا یک تن در هکتار است که این عدد قابل قبول نیست لذا ورود دانش و تکنولوژی به این حوزه برای افزایش تولید و عملکرد پسته ضروری است و با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته مشخص شده که ظرفیت کاشت پسته در استان قم بسیار مطلوب بوده و باید در این حوزه بیشتر ورود و برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری آینده ما در این زمینه باید توسعه بیشتری یابد.

وی با بیان اینکه افزایش ضریب مکانیزاسیون باغات پسته مدنظر است و افزایش ضریب بهره‌وری برای ما مهم است؛ لذا به طور قطع ورود ماشین آلات و تکنولوژی به روز را در برنامه داریم، گفت:  پسته قم از مسیر استان‌های دیگر صادر می‌شود از سوی دیگر سالانه شش هزار پسته در قم تولید می‌شود اما ارزش افزوده‌ای برای این استان ندارد چرا که از مسیر استان‌های دیگر صادر می‌شود لذا این حوزه باید نظام‌مند شود و با توجه به اینکه تمامی زیرساخت‌ها برای تولید برندسازی و صادرات در قم وجود دارد با ایجاد تشکل قوی پسته کاران کشت، داشت، برداشت و فرآوری و صادرات باید به آن توجه بیشتری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم  می افزاید: بهره‌وری در تولید پسته در قم عملی شده لذا مدیریت دانش باید صورت گیرد و در ستاد اقتصاد دانش بنیان که در استانداری شکل گرفته است در بخش تولیدات کشاورزی مانند پسته مرحله برندسازی صورت گیرد تا بتوانیم در بخش صادرات نیز جایگاه خوبی داشته باشیم.

رتبه هفتم قم در زمینه تولید پسته

معاون توسعه و بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به عملکرد مطلوب قم در کشور در زمینه کاشت پسته می‌گوید: قم با توجه به اقلیم و آب شوری که دارد از استان‌های مناسب برای تولید پسته به شمار می‌رود لذا در زمینه کاشت پسته در رتبه هفتم کشوری قرار داریم و از نظر تولید در رده استان‌های شاخص کشور به شمار می‌رویم.

محمدعلی سلامی در ادامه می‌افزاید: در استان قم ۱۴ هزار هکتار باغ پسته وجود دارد که نیمی از آن‌ها بارور است زیرا سن باغات استان جوان و حدود ۲۵ سال است و کمتر از هزار هکتار از باغات استان بیش از ۲۰ سال سن دارند؛ به همین دلیل هم تولید در قم شاخص نشده است قم و رکورد تولید پسته از ۱۰ هکتار را در کشور شکسته و وسعت باغ‌های پسته در قم از نیم هکتار به بالا است.

وی اظهار می‌کند: بیش از یک هزار و ۶۰۰ نفر در قم در باغات پسته فعالیت دارند و مرغوب‌ترین نوع پسته کشور که اکبری است در قم خوب جواب داده چرا که استان قم امروز در رعایت الگوی کشت از استان‌های شاخص در تولید محصول واحد سطح زیر کشت است و در برخی موارد در هر هکتار بیش از سه تن پسته برداشت می‌شود و باغ پسته آستان مقدس حضرت معصومه(س) ۳۰۰ هکتار وسعت دارد.

سالانه شش هزار پسته در قم تولید می‌شود اما ارزش افزوده‌ای برای این استان ندارد چرا که از مسیر استان‌های دیگر صادر می‌شود

معاون تولیدات باغی جهاد کشاورزی از برداشت چهار هزار تن پسته از سطح باغات استان قم خبر داده که تا آخر مهرماه نیز برداشت پسته ادامه دارد و از هر هکتار باغ پسته ۸۰۰ کیلوگرم پسته خشک برداشت می‌شود.

لبخند «پسته قم» به بازارهای جهانی | صادرات به کام دیگر استان‌ها

در بیش از نیمی از باغات قم پسته کشت می‌شود

معاون تولیدات باغی جهاد کشاورزی قم نیز با اشاره به ظرفیت‌های خوب کاشت و برداشت پسته در قم بیان می‌کند: بیش از نیمی از باغات استان قم به کشت پسته اختصاص یافته است و پیش بینی می‌شود امسال چهار هزار تن از این محصول در قم برداشت شود.

مسلم ابراهیمی عنوان می‌کند: بارش‌های شدید در فصل بهار موجب اختلال در گردافشانی درختان پسته می‌شود، همچنین گرمازدگی و سرمازدگی شدید محصول باغات پسته استان قم را تهدید می‌کند که برای کاهش خسارت‌های احتمالی لازم است تا بهره‌برداران آموزش‌های لازم را در این خصوص فراگیرند و اقدامات مورد نیاز را به هنگام انجام دهند.

به گفته وی، میزان برداشت پسته طی سال‌های مختلف متفاوت بوده و معمولاً یک سال بار درختان پسته زیاد و یک سال کم است، به‌طور کلی می‌توان گفت از هر هکتار باغ پسته ۸۰۰ کیلوگرم پسته خشک برداشت می‌شود و پسته‌های احمد آقایی، اکبری، فندقی و کله قوچی از جمله ارقام با کیفیتی هستند که در سطح باغات استان قم کاشت می‌شود و به دلیل طعم مناسب مشتریان خاص خود را دارد همچنین باید تاکید کرد که شهریور و مهرماه زمان مناسب برداشت این محصول در قم است و در این مدت کشاورزان ارقام مختلف پسته را از سطح باغات استان برداشت می‌کنند.

استان قم موقعیت مناسبی برای کشت پسته دارد و تولید این محصول در این استان رو به افزایش است اما آنچه از آن غفلت شده صادرات از مبدأ خود قم است که باید در برنامه جهاد کشاورزی تمرکز شود و مسئولان مربوطه به آن توجه بیشتری داشته باشند.

کد خبر: ۱۷۷٬۹۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha