۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کاهش چشمگیر پرورش میگو در سیستان و بلوچستان| ظرفیتهای موجود گرفتار عوامل طبیعی و انسانی
بازار گزارش می دهد؛

کاهش چشمگیر پرورش میگو در سیستان و بلوچستان| ظرفیتهای موجود گرفتار عوامل طبیعی و انسانی

زاهدان- پرورش میگو طی سالهای گذشته تحت تاثیر شرایط اقلیمی و همچنین برخی بروکراسی های اداری  کاهش پیدا کرده و از ۲ هزار و ۶۰۰ تن در سال ۸۶ به یک هزار و ۳۰۰ تن در سالهای اخیر رسیده است.

فرشته بامری؛ بازار: بر اساس تحقیقات مقدماتی انجام شده در زمینه پرورش میگو سواحل جنوبی ایران به ویژه سواحل مکران، برای پروش میگو بسیار مستعد هستند و استفاده بهینه از این ظرفیت می‌تواند اقتصاد جنوب و کشور و به تبع آن اقتصاد ملی را دگرگون کند.

طبق سند تحول کشاورزی در افق ۱۴۰۴ که اخیراً به سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی وزارتخانه جهاد کشاورزی ابلاغ شده تولید ۱۳۰ هزار تن میگوی پرورشی در چهار استان ساحلی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و گلستان قابلیت امکانپذیر است.

با این حال مسائل مختلفی از جمله رقابت شدید در بازار جهانی میگو، بالا بودن نرخ سود و کارمزد تسهیلات بانکی، عدم تکمیل زیر ساختهای مورد نیاز و بروز بیماریهایی مانند لکه سفید و یا حوادثی مانند وقوع طوفان گنو وجود دارد که می تواند تولید را در این صنعت به مخاطره انداخته و به حداقل برساند.

نبود زمین کافی برای پرورش میگو

جاوید برازپو یکی از پرورش دهندگان میگو در سایت گواتر در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: این منطقه ظرفیتهای زیادی برای پرورش میگو دارد، اما از این پتانسیلها به خوبی استفاده نشده است.

وی افزود: به عنوان مثال، سایت رودیک که در سال ۱۳۸۳ راه اندازی شده بود اکنون رها شده و از سرمایه گذار این پروژه خبری نیست در حالیکه این سایت می تواند بخشی از تولید میگو را تامین کند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از موانع پرورش میگو کش و قوس های فراوان برای دریافت مجوز ها است که سرمایه گذار را از ادامه کار باز می دارد.

رضا نیکنام یکی از فعالان آبزی پروری چابهار در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که سرمایه گذاران برای پرورش میگو با آن مواجه هستند نبود زمین کافی برای ایجاد استخر پرورش میگو است، همچنین مزارعی که وجود دارد هم با فاصله زیادی از هم قرار دارند به همین دلیل تجهیز آنها به امکانات مورد نیاز دشوار است.

وی گفت: در صورتیکه مزارع تجمیع شده و سپس در اختیار پرورش دهنده قرار گیرد پرورش میگو راحت تر انجام می شود.

وی تصریح کرد: در سالی که توفان گونو در منطقه چابهار صورت گرفت خسارت های به استخرهای پرورش میگو وارد شد و پس از این توفان نیز وجود بیماری لکه سفید در کاهش تولید میگو موثر بوده است.

سید وحید جاج سید جوادی، دبیر انجمن صنفی میگوی استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: کار پرورش میگو در استانهای بوشهر، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و طی سنوات اخیر در استان گلستان انجام می شود.

وی گفت: پرورش میگو در استان سیستان و بلوچستان تحت تاثیر عوامل مختلفی چون طوفان گونو و فت و بروز چند ساله بیماری لکه سفید در سالهای اخیر کاهش یافته است، فقط در سال ۸۶ وزش توفان گونو در چابهار خسارات زیادی را به مزارع میگو وارد کرد.

عملیات ساخت سایت رودیک از سال ۸۲ با سرمایه گذاری خارجی و مساعدت استانداری و شیلات استان آغاز شد اما متاسفانه هنوز تکمیل نشده و به بهر برداری کامل نرسیده است

وی افزود: عملیات ساخت سایت رودیک از سال ۸۲ با سرمایه گذاری خارجی و مساعدت استانداری و شیلات استان آغاز شد اما متاسفانه هنوز تکمیل نشده و به بهر برداری کامل نرسیده است و سرمایه گذار خارجی آن مرحوم شده و سایت گوردیم با سرمایه گذاری کامل بخش خصوصی در سال جاری به بهر برداری خواهد رسید.

کاهش شدید تولید میگو در سیستان و بلوچستان

دبیر انجمن صنفی میگوی استان سیستان و بلوچستان گفت: در سال ۸۶ حجم تولید میگو در استان ۲ هزار و ۶۰۰ تن بوده اما این رقم طی چند سال اخیر از یک هزار و ۳۰۰ تن بیشتر نبوده است که کاهش چشمگیری را نشان می دهد.

جاج سید جوادی افزود: در صورت مساعدت مسئولان و توجه بیشتر به این عرصه می تواند باعت رشد تصاعدی صنعت میگوی استان شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون در استانهای بوشهر و هرمزگان هر کدام سالانه ۲ هزار تن میگو تولید می شود اما این رقم در استان فقط حدود یک هزار تن است.

دبیر انجمن میگوی استان سیستان و بلوچستان گفت: در صورتی که شرایط اقلیمی مطلوب باشد در سال جاری برداشت یک هزار و ۵۰۰ تن میگو در استان طی سال جاری محقق خواهد شد.

لزوم همکاری همه ارگان ها برای جبران عقب ماندگی ها

جاج سید جوادی افزود: برای جبران عقب ماندگیها لازم است همه ارگانهای دولتی، دامپزشکی، شیلات، جهاد کشاورزی، همکاری کنتد تا موانع موجود رفع شود.

در حال حاضر اگر سرمایه گذاری برای پرورش میگو مراجعه کند، زمین شناسایی شده برای واگذاری وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه، اولین کمکی که می توان به سرمایه گذاران کرد ایجاد زیرساختهای مناسب و تسهیل فرآیند واگذاری زمین و صدور پروانه های لازم می باشد، تصریح کرد: در حال حاضر اگر سرمایه گذاری برای پرورش میگو مراجعه کند، زمین شناسایی شده برای واگذاری وجود ندارد.

رئیس انجمن میگوی سیستان و بلوچستان گفت: از طرفی نقش دولت در حمایت از پرورش دهندگان انکار ناپذیر است چرا که کار شناسایی زمین های مستعد و صدور و واگذاری محوزها بر عهده دولت است و تامین زیرساختهایی مانند برق، آب مورد نیاز، راه دسترسی باید از سوی دولت فراهم شود.

جاج سید جوادی افزود: همچنین، لازم است تا از سرمایه گذاران حمایت شود که بتوانند در این بخش فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: عدم همکاری بانکها و عدم بخشودگی های جرائم با عنایت به مصوبات مجلس شورای اسلامی از جمله مشکلات پرورش دهندگان است.

براساس سند تحول کشاورزی در افق ۱۴۰۴ باید ۱۶۰هزار تن میگوی پرورشی در کشور تولید شود و به نظر می رسد با توجه به ظرفیت مورد غفلت قرار گرفته استان سواحل مستعد مکران می توانند بخش عمده ای ار این ظرفیت را تکمیل کنند.

کد خبر: ۱۷۷٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha