۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
پرورش ماهی ایلام؛ ظرفیتی که نیازمند حمایت است
یادداشت؛

پرورش ماهی ایلام؛ ظرفیتی که نیازمند حمایت است

ایلام- وجود ۲۲۰ طرح پرورش ماهی در استان ایلام ظرفیت بزرگی برای اشتغال و توسعه بوده که نیازمند حمایت مسئولان است، این جمله بخشی از یادداشت لیلا کایی فعال رسانه ای برای بازار است.

لیلا کایی؛ بازار: امروزه آبزیان یکی از اصلی ترین مواد غذایی برای بیشتر کشورهای دنیا قلمداد می شود، امروزه استفاده از ظرفیت های آبزی پروری اهمیت زیادی در گردش چرخ های اقتصادی، اشتغالزایی، کارآفرینی و محرومیت زدایی در مناطق در حال توسعه دارد.

هم اکنون آبزیان در دنیا به عنوان یکی غذاهای مهم در سلامتی شناخته شده که این خود اهمیت این کار را دوچندان می کند.

استان ایلام یکی از مهمترین قطب های تولید آبزیان در کشور به خصوص در زمینه پرورش ماهی در قفس است،وجود رودخانه های دائمی و سدها باعث شده طی سال های گذشته مجتمع های پرورش ماهی و پرورش ماهی در قفس در استان ایلام رونق بگیرد، البته توسعه این بخش نیازمند توجه مسئولان است.

طرح های صنایع تبدیلی و بسته بندی و بازار فروش از مهمترین نیازهای اصلی بخش آبزیان در استان ایلام شناخته می شود، با توجه به مرز مهران و نزدیکی به بازار عراق می توان آینده ای درخشان را برای طرح های تبدیلی ماهی در استان متصور شد

در حال حاضر بیش از ۲۲۰ مزرعه پرورش ماهی در استان ایلام وجود دارد که ۲۱ مورد آن طرح های پرورش ماهی در قفس است، طبق آمارها بیش از ۱۰ هزار تن ماهی به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان در استان سالانه تولید می شود.

در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش آبزیان در استان ایلام مشغول به کار هستند، در استان محرومی مثل ایلام توسعه فعالیت های پرورش ماهی می تواند افراد زیاد دیگری را مشغول به کار کند که البته این مهم نیازمند حمایت مسئولان استانی است.

توسعه و راه اندازی طرح های صنایع تبدیلی و بسته بندی و بازار فروش از مهمترین نیازهای اصلی بخش آبزیان در استان ایلام شناخته می شود، با توجه به مرز مهران و نزدیکی به بازار عراق می توان آینده ای درخشان را برای طرح های تبدیلی ماهی در استان متصور شد.

صادرات ماهی نیازمند سردخانه تخصصی است، در این راستا باید با مشوق های لازم از حضور سرمایه گذاران در این بخش در استان حمایت شود، مشوق هایی مانند زمین رایگان، تسهیلات ارزان قیمت و...

صنایع تبدیلی در بخش آبزی پروری استان ایلام علاوه بر اشتغال برای جوانان استان می توانند  منجر به رونق کسب و کار و درآمد مردم در روستاهای استان شود.

ماهیان سردآبی از گونه قزل آلا مهمترین گونه پرورش در استان است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است که نیازمند برندسازی و بسته بندی مناسب برای عرضه در بازار داخلی و خارجی است

راه اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری می تواند باعث تقویت بنیه اقتصادی و رونق سرمایه گذاری در استان شود، امروز بیشتر بخش های استان از نبود سرمایه گذاری رنج می برند.

البته برای حضور سرمایه گذاری در بخش شیلات استان باید محدودیت ها، روند پیچیده بروکراسی اداری و سنگ اندازی ها رفع شود تا سرمایه گذاران ترغیب به سرمایه گذاری شوند.

ماهیان سردآبی از گونه قزل آلا مهمترین گونه پرورش در استان است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است که نیازمند برندسازی و بسته بندی مناسب برای عرضه در بازار داخلی و خارجی است.

خشکسالی از دیگر معضلات پیش روی صنعت آبزی پروری در استان ایلام است که این مهم نیازمند راهکارهای کارشناسی شده برای ادامه فعالیت طرح های پرورش ماهی و استفاده حداکثری از منابع آبی است

 بالا رفتن قیمت دارو و خوراک آبزیانی از دیگر دغدغه‌های پیش روی فعالان صنعت آبزی در استان ایلام است که این مهم نیز نیازمند توجه مسئولان است.

در سال های اخیر نبود حمایت‌ها باعث شده بسیاری از مزارع پرورش ماهی در استان با کاهش تولید مواجه باشند، در حقیقت قیمت تمام شده ماهی برای تولیدکنندگان بالا رفته چراکه هزینه‌های خوراک آبزیان، بچه ماهی و بحث بیمه، بر روی قیمت ماهی اثر گذاشته و مقداری قیمت بالا برده است.

خشکسالی از دیگر معضلات پیش روی صنعت آبزی پروری در استان ایلام است که این مهم نیازمند راهکارهای کارشناسی شده برای ادامه فعالیت طرح های پرورش ماهی و استفاده حداکثری از منابع آبی است.

استفاده از بخشودگی سود جرائم تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان ماهی و خرید تضمینی محصولات شیلات از دیگر موارد مورد نیاز برای توسعه فعالیت های آبزی پروری در استان است.

طرح های پرورش ماهی در چند سال اخیر توانسته است ضمن جذب گردشگران در روستاهای استان مثل کلم و سرابکلان، در ماندگار شدن مردم روستاها نیز نقش موثری ایفا کند.

کد خبر: ۱۷۷٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جو IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
      1 0
      خوبه منم طرح بزنم