۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۷
اشکالات اجرای قانون مالیات مواد دخانی

اشکالات اجرای قانون مالیات مواد دخانی

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات گفت: سالانه بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان برای درمان عوارض ناشی از مصرف دخانیات هزینه می‌شود و مالیات مواد دخانی هم فقط بخش کوچکی از این هزینه را پوشش می‌دهد.

به گزارش بازار، بهزاد ولی زاده افزود: قانون مالیات بر ارزش افزوده تأثیری در کاهش مصرف مواد دخانی ندارد، چون پایه محاسبه آن قیمت درِ کارخانه است و تا زمانی که نرخ مالیات به نرخ ۷۵ درصد قیمت خرده فروشی نرسد، این سیاست منجر به کاهش تقاضا نمی‌شود.

وی ادامه داد: چیزی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ردیف درآمدی برای مالیات است که سازمان برنامه و بودجه، برنامه ریزی آن را برای ابلاغ درآمدها به دستگاه‌های ذیربط جهت پیشگیری انجام می‌دهد، نزدیک همین میزان مبلغ هم عوارضی است که به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود و باید در راستای سیاست‌های شورای عالی سلامت هزینه شود.

ولی زاده گفت: برای هزینه‌کرد درآمد حاصل از عوارض دخانیات (بند ت ماده ۲۶ قانون ارزش افزوده) سیاست‌های کلیدی که باید در راستای آن هزینه‌ها صورت گیرد، تعیین شده است که یکی از این سیاست‌ها کنترل دخانیات است که برنامه‌های توسعه شهرها و روستاهای بدون دخانیات، توسعه خدمات ترک دخانیات و افزایش اطلاع‌رسانی و آموزش در ذیل این سیاست تعیین شده است و به وزارت کشور ابلاغ خواهد شد تا درآمد حاصل از عوارض دخانیات به درستی هزینه شود.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت تأکید کرد: اگر امسال در کل حدود ۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دخانیات داشته باشیم، بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان تنها در بخش سلامت باید برای کاهش آسیب‌های ناشی از دخانیات هزینه کنیم.
کپی لینک https://www.iribnews.ir/۰۰F۳Gs

کد خبر: ۱۷۷٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha