۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
صدور مجوز کانال مالی تهران-دهلی به یک بانک هندی| مراودات مالی چه زمان آغاز می شود؟
بازار گزارش می دهد؛

صدور مجوز کانال مالی تهران-دهلی به یک بانک هندی| مراودات مالی چه زمان آغاز می شود؟

بانک هندی UCO از صدور مجوز تاسیس کانال مالی مشترک میان هند، ایران و روسیه از سوی دهلی نو خبر داده و با این حال تاکید کرد که عملیاتی شدن این کانال نیازمند فراهم آمدن شرایط لازم است.

بازار؛ گروه بین الملل: با افزایش مراودات مالی میان روسیه و هند طی ماه های اخیر، به نطر می رسد دو طرف اکنون به دنبال حل مهمترین موضوع پیش رو یعنی مراودات مالی و نحوه تسویه حساب های فرامرزی با یکدیگر هستند.

در حال حاضر، مسکو و دهلی نو در قالب چارچوب های همکاری متعدد با یکدیگر از جمله کریدور شمال – جنوب، فروش نفت ارزان قیمت روسیه به هند و البته توافقنامه های اخیر در سازمان همکاری شانگهای، مشغول به همکاری هستند. با اینحال، تا زمان عدم دستیابی به ساز و کار مشخص و ثابت برای مراودات مالی، نمی توان برای درازمدت و به صورت دائم روی این همکاری ها حساب کرد.

اعلام آمادگی هند برای تسویه حساب های مالی با روسیه و ایران

افزایش همکاری های دوجانبه میان روسیه و هند و چشم انداز مثبت این روابط طی ماه های آتی، بسیاری از بانک های هندی اکنون به دنبال کسب مجوز ویژه از دولت این کشور برای قرار گرفتن به عنوان رابط مالی میان هند، روسیه و ایران بوده و در همین راستا، نخستین مجوز نیز برای بانک UCO هند در تاریخ ۲۶ سپتامبر صادر شده است.

با اینحال، مسئولین بانک مذکور در گفتگو با روزنامه بیزینس استاندارد هند، ضمن تایید این خبر اعلام کرده اند که عملیاتی سازی و راه اندازی این خط مراودات مالی میان سه کشور بسته به شرایطی است که باید مهیا شود و زمان اجرایی شدن آن اصلا مشخص نیست.

از سوی دیگر، خبرهای منتشر شده در رسانه های هندی حاکی از آن است که این کشور قصد دارد خرید نفت خام از ایران که از سال ۲۰۱۹ متوقف شده بود را از سر بگیرد. همچنین راه اندازی آزمایشی بخش جاده ای کریدور شمال – جنوب در شهریور ماه نیز گمانه زنی های مربوط به افزایش مراودات تجاری میان سه کشور را تا حد زیادی تقویت کرده است.

تحریم های مالی علیه ایران و تصمیم دولت هند

به نظر می رسد مهمترین عامل پیش روی دولت و بانک های هندی برای تسریع روند عملیاتی سازی خطوط مبادلات مالی میان سه کشور، تا حد زیادی به شرایط تحریم های وضع شده علیه ایران و روسیه بستگی دارد و ظاهرا به همین دلیل هم بانک UCO علیرغم کسب مجوز از دولت هند، به صراحت اعلام کرده که زمان اجرایی شدن آن مشخص نیست.

باید توجه داشت که بانک های بزرگ هندی در تمامی کشورهای توسعه یافته به ویژه آمریکا شعب متعددی داشته و عمده تراکنش های مالی بین المللی آنها نیز از طریق همین شعب صورت می گیرد. سرمایه گذاری های بزرگ خارجی این بانک ها و تلاش آنها برای جذب مشتریان آمریکایی و اروپایی خود که روزانه میلیون ها دلار با بانک های هندی تعامل مالی دارند، مانع از هرگونه اقدام آنها بدون کسب مجوزها و معافیت های لازم دولت هند از سوی وزارت خرانه داری ایالات متحده می شود.

بر اساس چارچوب سیاست خارجی دولت هند که از زمان استقلال این کشور بر ساختار سیاسی دولت های مختلف برآمده از حزب کنگره یا باهارات جاناتان پارتی (BJP) بر هند حاکم است، حفظ توازن میان غرب و شرق و بهره برداری از روابط خارجی به نفع منافع ملی، در اولویت سیاستمداران هندی قرار دارد.

راهکار پیش روی تجار ایرانی در زمینه مبادلات تجاری با هند

علیرغم تنش های بالا گرفته طی هفته های اخیر میان تهران و واشگتن بر سر توقف روند مذاکرات، وجود منابع عظیم نفت و گاز، موقیعیت ژئوپولیتیکی مهم در زمینه کریدورهای تجاری عبوری ایران و همچنین نگرانی غرب از افزایش دامنه تنش های بین المللی در جبهه های بیشتر (با توجه به جنگ روسیه و اوکراین) از جمله فاکتورهایی هستند که می توانند روند حصول توافق میان دو طرف را تسریع کنند.

از سوی دیگر، ایران به دلیل تحریم های وضع شده غرب طی سال های اخیر، تا حد زیادی از تجارت بین الملل فاصله گرفته و بسیاری از شرکت های ایرانی طی این سال ها شرکای خارجی خود را از دست داده و یا علیرغم میل باطنی دو طرف، با آنها قطع ارتباط کرده اند. بازگرداندن این توافق های تجاری با توجه به مواردی هچون نیاز به تعیین خطوط شیپینگ، مراودات مالی، تعیین نمایندگان تجاری و ... امری زمانبر بوده و موضوعی نیست که یک شبه رخ دهد.

لذا بهتر است رویکردی مشابه بانک ها و شرکت های تجاری هندی را اتخاذ نموده و از همین ایام نسبت به برقراری مجدد ارتباطات با شرف های هند و تعیین ساز و کارهای لازم برای آغاز و توسعه مراودات جدید اقدام کرد.

کد خبر: ۱۷۷٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha