۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
خداحافظی با قیمت های بالای ۱۰۰  دلار| سرمایه گذاران نفت وارد بازارهای پولی و مالی شدند
شوک جنگ روسیه و اوکراین به بازار طلای سیاه خنثی شد

خداحافظی با قیمت های بالای ۱۰۰ دلار| سرمایه گذاران نفت وارد بازارهای پولی و مالی شدند

قیمت نفت امروز در حالی کاهشی بود که حسینی کارشناس انرژی معتقد است دیگر نباید در سال ۲۰۲۲ منتظر قیمت های بالای ۱۰۰ دلار بود، احتمال می دهد که قیمت ها در ماه های آینده به ۷۰ دلار هم برسد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «منتظر قیمت های بالای ۱۰۰ دلار نباشید.» این بخشی از گفته های سید حمید حسینی کارشناس انرژی است که معتقد است قیمت نفت در بازار جهانی به محدوده قبل از جنگ روسیه و اوکراین بازگشته و شوکی که این جنگ به بازار وارد کرده بود، خنثی شده است. او احتمال داد در همین محدوده هم باقی خواهد ماند.
او به بازار گفت: قیمت منطقی نفت بین ۸۰ تا ۹۰ دلار است. اما حالا که طلای سیاه بار دیگر قیمت ۸۵ دلاری را به خود دیده ممکن است روند نزولی قیمت ها دوباره ادامه پیدا کرده و احتمالا شاهد افت بهای نفت حتی به حدود ۷۰ دلار هم باشیم.

حسینی: با توجه به احتمال رکود اقتصاد جهانی، اینکه قیمت نفت دوباره به بالای ۱۰۰ دلار برسد، خیلی بعید است. قیمت منطقی نفت در شرایط فعلی بین ۸۰ تا ۹۰ دلار است

در این میان گفته های اعضای اوپک هم نشان می دهد که این کارتل به شدت نگران رکود ناشی از رشد شدید قیمت ها در بازار جهانی هستند. وزیر نفت عراق به تازگی گفته که «ما افزایش شدید قیمت‌های نفت یا فروپاشی آنها را نمی‌خواهیم.»

تبعات سنگین جنگ برای مسکو

بهای معاملات نفت برنت یک دلار و هشت سنت معادل ۱.۳ درصد کاهش یافت و به ۸۵ دلار و ۱۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹۹ سنت معادل ۱.۳ درصد کاهش، به ۷۷ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته با ۲.۶ درصد افزایش و شاخص نفت آمریکا با ۲.۳ درصد افزایش بسته شده بود. افت قیمت نفت به حدود ۸۵ دلار در شرایطی اتفاق افتاده که بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کردند که زمستان سختی در پیش روی اروپا خواهد بود. همچنین انتظار می رفت که با اعمال تحریم های جدید غرب علیه نفت روسیه قیمت‌ها دوباره افزایشی شود.

مرتضی بهروزی فر کارشناس انرژی در اینباره به بازار می گوید: برخی از کارشناسان معتقد بودند که تحریم نفتی روسی تبعات سنگینی را برای اروپا خواهد داشت. اما حالا می بینیم که اروپا در حال مدیریت تقاضای انرژی است. این مدیریت را از ماه ها پیش آغاز کرده و به شدت آن را پیگیری می کند. هرچند که شرایط نسبت به سال های گذشته سخت خواهد بود اما این سختی تنها برای اروپا نیست. روسیه از سال آینده به شدت در فروش نفت و گاز خود با بحران مواجه می شود.

برخی از مسئولین داخلی و کارشناسان حوزه انرژی بعد از جنگ روسیه و اوکراین و اعمال محدودیت هایی علیه مسکو، زمستان سختی را برای اروپا پیش بینی می کردند و امیدوار بودند که بحران انرژی در بازار جهانی دنیا موجب شود که تحریم های اقتصادی علیه ایران شکسته شود. اما حالا شاهد هستیم که زمستان سختی در انتظار ایران است

او ادامه داد: برخی از مسئولین داخلی و کارشناسان حوزه انرژی بعد از جنگ روسیه و اوکراین و اعمال محدودیت هایی علیه مسکو، زمستان سختی را برای اروپا پیش بینی می کردند و امیدوار بودند که بحران انرژی در این بازار جهانی دنیا موجب شود که تحریم های اقتصادی علیه ایران شکسته شود. اما حالا شاهد هستیم که زمستان سختی در انتظار ایران است. مسئولین مدام از کمبود گاز و بنزین و گازوییل سخن می گویند و واردات را راه حلی برای مقابله با این کمبودها عنوان می کنند. این در حالی است که واردات تنها یک راه حل کوتاه مدت بوده و اگر می خواهیم مشکل اقتصاد کشور را حل کنیم و گشایشی در آن ایجاد کنیم باید به دنبال احیای برجام و برقراری ارتباط با دنیا و جذب سرمایه گذاران خارجی باشیم.

او معتقد است اروپا از سال آینده خیلی راحت تر بازار انرژی خود را بدون نفت و گاز روسیه مدیریت می کند و بازنده این بازی مسکو خواهد بود.

۳ دلیل اصلی افت قیمت طلای سیاه در بازار جهانی

حسینی کارشناس انرژی دلایل زیادی برای کاهش قیمت نفت متصور است که دلار قوی و انتظارات برای کاهش تقاضا و رکود جهانی مهم ترین این عوامل است. او می گوید: پیش بینی می شد که در صورت ادامه رشد قیمت ها اقتصاد جهانی با رکود بی سابقه ای مواجه خواهد شد که حتی از رکود سال ۲۰۰۸ بزرگتر خواهد بود. نگرانی نسبت به وقوع چنین رکودی مانع رشد شدید قیمت ها شد.

او همچنین با اشاره به افزایش ارزش دلار گفت: نرخ بهره در آمریکا به بالای ۳ درصد رسیده است. بسیاری از سرمایه گذاران نفت ترجیح می دهند که در بازارهای پولی و مالی سرمایه گذاری کنند.

به گفته حسینی، افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی در بسیاری از کشورهای مصرف‌کننده نفت، نگرانی از کندی رشد اقتصادی را افزایش داده است و این می‌تواند تقاضای نفت را کاهش دهد.

تلاش اوپک پلاس برای ثبات قیمت‌ها

اکنون بازار منتظر تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش به رهبری روسیه (اوپک پلاس) است که در دیدار ۵ اکتبر، با توافق در نشست قبلی خود برای کاهش اندک تولید، چه خواهند کرد. آیا آن را افزایش می‌دهند یا خیر؟ در نشست قبل اوپک پلاس بر کاهش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید تأکید داشت، البته گزارش‌ها نشان می‌دهد که اوپک پلاس بسیار کمتر از تولید هدف‌گذاری شده خود تولید می‌کند، به این معنی که کاهش بیشتر ممکن است تأثیر زیادی بر عرضه نداشته باشد. اوپک پلاس پس از اجرای داوطلبانه کاهش تولید در سال ۲۰۲۰ که در واکنش به نابودی تقاضا در اوج بحران کووید ۱۹ انجام شد، امسال تولیدش را افزایش داده است.

با این حال، این گروه در ماه‌های اخیر نتوانسته است افزایش تولید را به طور کامل محقق کند و این امر، تأثیر اعلام کاهش تولید را ضعیف کرده است. جیم ریتربوش، رئیس شرکت ریتربوش و همکاران در گالنای ایلینویز، به رویترز می‌گوید: «احتمال تعدیل کاهشی تولید توسط سازمان اوپک پلاس بسیار بالاست.»

تولیدکنندگان بزرگ نفت در روزهای اخیر با اشاره به اینکه ممکن است برای ثبات قیمت‌ها اقدام کنند، واکنش نشان داده‌اند. از جمله احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق که روز دوشنبه گفت: «اوپک و متحدانش شامل روسیه، در حال رصد وضعیت قیمت نفت هستند و می‌خواهند توازن بازارها را حفظ کنند.» او در مصاحبه با شبکه تلویزیون دولتی عراق گفت: «ما افزایش شدید قیمت‌های نفت یا فروپاشی آنها را نمی‌خواهیم.»

کد خبر: ۱۷۷٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha