۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۴
فضای مبهم سیاسی و بین‌المللی بازارها را در ابهام فرو برده
عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی:

فضای مبهم سیاسی و بین‌المللی بازارها را در ابهام فرو برده

تا زمانی که حجم معاملات بازار سهام پایین باشد و فضای دقیق‌تری از اتفاقات سیاسی و بین‌المللی برای فعالان اقتصادی مشخص نشود، وجود چنین وضعیتی را در بازار سرمایه شاهد خواهیم بود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مهدی دانایی به نوسان بازار سهام اشاره کرد و افزود: بازار سرمایه اکنون در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد، فضای اقتصادی کشور و نیز دیگر حوزه‌های سرمایه‌گذاری نسبت به اتفاقات برجامی در وضعیت بیم و امید قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: وجود این فضای خاکستری و غیرقابل پیش‌بینی بودن وضعیت اقتصادی کشور و بازار سرمایه باعث شده تا سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتر نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس اقدام و حجم کمتری از نقدینگی را وارد این بازار کنند.

دانایی ادامه داد: ماحصل فضای کنونی که در حوزه اقتصادی کشور ایجاد شده، روند این روزهای معاملات بازار سهام را تحت تاثیر قرار داده است.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: تا زمانی که خبر دقیقی از نتیجه برجام، نرخ ارز و رفتارهای اقتصادی مشخص در خصوص بازار سرمایه در اقتصادی کشور منتشر نشود، بازار در این فضای نوسانی و خاکستری باقی خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: معاملات بازار سهام بسته به اخبار سیاسی و اقتصادی که منتشر می‌شود، روند متفاوتی را به خود می‌گیرد.

دانایی اظهار داشت: تا زمانی که حجم معاملات بازار سهام پایین باشد و فضای دقیق‌تری از اتفاقات سیاسی و بین‌المللی برای فعالان اقتصادی مشخص نشود و قیمت ارز هم به نرخ تثبیت شده‌ای نرسد، وجود چنین وضعیتی را نه‌تنها در بازار سرمایه بلکه در سایر حوزه‌های اقتصادی شاهد خواهیم بود.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اکنون بازارهای سرمایه‌گذاری در انتظار خروجی مذاکرات برجام هستند و بعد از آن شاید مسیر شفاف‌تر و قابل پیش‌بینی‌تری را در بازار سرمایه و نیز سایر بازارها شاهد خواهیم بود.

وی به بررسی فضای پیش‌روی بازار سرمایه پرداخت و گفت: نگاه ما همیشه به آینده بازار مثبت بوده‌ است، در تمام طول این سال‌ها بازار سرمایه از بازدهی بهتری نسبت به سایر بازارها برخوردار بوده و طبیعتاً آینده بازار روشن و مشخص است.

دانایی با بیان اینکه مسیری که بازار سرمایه در پیش گرفته با هر رویکردی می‌تواند مسیر روشنی باشد، گفت: از سال ۹۹ به بعد که با آن موج معاملات بازار سرمایه همراه بودیم، زمینه سطح دانش فعالان اقتصادی افزایش پیدا کرده است.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ادامه داد: همچنین در این مدت شاهد رفتارهای منطقی‌تری از تصمیم گیرندگان اقتصادی بوده‌ایم که این امر زمینه‌ساز ایجاد آینده‌ای مثبت در حوزه بازار سهام شده است.

وی تاکید کرد: به طور حتم از این روزهای پرنوسان بازار و با این حجم از معاملات عبور خواهیم کرد که در کنار آن بازار سرمایه خود را با تورم مطابقت می‌دهد و حتی از آن پیشی خواهد گرفت.

دانایی در ادامه به حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی و تأثیر آن بر اقتصاد کشور و معاملات بازار سهام اشاره کرد و گفت: هر نوع نرخ دستوری در حوزه ارز اشتباه بوده و هست، به‌ گونه‌ای که استفاده از این ارز در این مدت رانت‌زا و فسادزا بوده است.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تاکید کرد: هر چیزی که قرار باشد تعیین کننده نرخ ارز به صورت دستوری باشد، اشتباه خواهد بود، استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا اشتباه بود و تداوم به کارگیری آن دیگر اشتباهی بود که دولت سیزدهم به آن پایان داد.

وی اظهار داشت: به طور کامل مخالف استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم و معتقد به تک نرخی شده ارز در اقتصاد کشور هستیم.

کد خبر: ۱۷۷٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha