۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
صنعت مس زنجان و بازار گران مواد اولیه| ۱۲۵۰ کارگاه مسگری در زنجان فعال است
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت مس زنجان و بازار گران مواد اولیه| ۱۲۵۰ کارگاه مسگری در زنجان فعال است

زنجان- هنر صنعت مس در کنار برخورداری از جایگاه هنری به عنوان یک صنعت مهم در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی زنجان مطرح بوده و امروز مواد اولیه این صنعت گران شده و تولید با کاهش مواجه است.

بازار؛ گروه استان ها: صنعت مس استان زنجان بیش از هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد، صنعت مس این استان در سطح کشور جایگاه خوبی دارد و بیش از یک هزار ۲۵۰ کارگاه مسگری دارد که بیش از هشت هزار تن مس در استان تولید می کنند و هر چند تولیدات در شرایط کنونی با حجم خوبی صورت می‌گیرد و صنعت مس بیشترین خسارت از کرونا را طی دو سال گذشته دید.

قیمت مس بالا است و نسبت به سالهای ۹۵و ۹۶ که اوج و شکوه صنعت مس در زنجان بود ولی امروز وضعیت فروش پایین تر است و اگر شرایط کشور بهتر شود توانایی خرید هم افزایش می یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه نبود واحدهای فرآوری مس مهمترین بخش افزایش بهره وری است،می گوید: فعال شدن معادن مس کلید حل مشکل مسگران زنجانی است.

صنعت مس زنجان و بازار گران مواد اولیه| ۱۲۵۰ کارگاه مسگری در زنجان فعال است

سعید صفوی بیان می کند: مسگری یکی از رشته‌های صنایع دستی اصیل و بومی استان زنجان است که قدمت زیادی دارد و مس و ظروف مسی طی سالیان دراز جایگاه بالایی در صنایع دستی استان داشته است.

مس استان زنجان به صورت سنتی تولید می شود و این امر باعث شده در کشور مطرح باشد

وی با بیان اینکه یکی از شناخته شده‌ترین محصولات صنایع دستی استان در بین مردم مس است،می گوید: مس استان به صورت سنتی تولید می شود و این امر باعث شده در کشور مطرح باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری استان زنجان،با بیان اینکه تمام کارگاههای بزرگ مسگری زنجان با برندهای ثبت شده فروش مس خود را انجام می دهند،می گوید: آثار مسگران زنجانی به لحاظ کیفی بی‌نظیر بوده و ما به دنبال برند سازی در این حوزه هستیم.

صفوی با اشاره به اینکه زنجان به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی فلزی مطرح است، تاکید می کند: از ۳۰۰ رشته حدود ۵۰ رشته صنایع دستی در حوزه فلزات است.

وی،با بیان اینکه صنعت مس استان به صورت چکشی هم تولید می شود و تمام کارگاههای بزرگ مسگری زنجان با برندهای ثبت شده فروش مس خود را انجام می دهند،می افزاید: خوشبختانه صنعت مس و مسگری در استان زنجان پس از سال‌ها احیا شده است چرا که در دهه های گذشته صنعت مس استان دچار افول شده بود ولی امروز توانسته جایگاه خود را تثبیت کند.

صفوی می گوید: تنوع و خلاقیت در تولید ظروف مسی در استان زنجان بهتر شده است.

صنعت مسگری بیشترین تعداد شاغلین را در سطح استان زنجان به خود اختصاص داده است

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار،با بیان اینکه شرایط صنایع دستی کشور منبعث از شرایط کلی کشور است،می گوید: این شرایط در صنایع دستی مس هم حاکم است.

الناز خدایی فرد تاکید می کند: مسئله اصلی در تمام صنایع دستی، قیمت مواد اولیه است که افزایش یافته و در صنایع دستی مس، نقره، چرم و پشم قیمت مواد اولیه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری مس در کشور انجام می شود،می افزاید: همچنین قیمت گذاری مس بین المللی است و در این راستا قیمت مس تحت تاثیر هر دو قیمت است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه قیمت مس بالا است،بیان می کند: بیش از سه هزار نفر در صنعت مسگری مشغول هستند و نسبت به سالهای ۹۵و ۹۶ که او اوج صنعت مس در زنجان بود امروز وضعیت فروش پایین تر است و اگر شرایط کشور بهتر شود توانایی خرید مردم هم به تبع بیشتر می شود.

خدایی فرد با اشاره به اینکه تمام کارگاههای مسگری در استان زنجان فعال هستند،می گوید: در سال ۹۵ قیمت یک قابلمه ۱۵۰ هزار تومان بود و در حال حاضر به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: ظرفیت تولید مس در استان کاهش یافته ولی کار گاه مسگری تعطیل شده نداریم و پروانه ای باطل نشده است.

صنعت مس زنجان و بازار گران مواد اولیه| ۱۲۵۰ کارگاه مسگری در زنجان فعال است

وجود۸۰۰ واحد تولیدی مسگری در استان زنجان

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از وجود۸۰۰ واحد تولیدی مسگری در استان زنجان خبر داد و می گوید: تمام این کار گاه ها فعال هستند.

خدایی فرد با بیان اینکه توانایی خرید مردم پایین آمده است،ادامه داد: با کاهش درخواست به تبع تولید هم کاهش می یابد.

وی می گوید: بیش از یک هزار و ۳۰۰ صنعتگر در استان بیمه صنایع دستی هستند و در صنعت مسگری همه مسگران بیمه نیستند.

درصد خیلی کمی از صنایع دستی استان زنجان به صورت رسمی صادر می شود و صادرات مس غیر رسمی بوده است

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه درصد خیلی کمی از صنایع دستی استان به صورت رسمی صادر می شود ،می افزاید: صادرات مس غیر رسمی بوده و از مرزهای کشور صادر می شود.

خدایی فرد با بیان اینکه به صنعتگران چاقو و مس تسهیلات لازم پرداخت می شود، می گوید: طی ۶ ماه سالجاری ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات به صنعتگران مس و چاقو پرداخت شده است.

وی می افزاید: حضور در نمایشگاههای مختلف از دیگر حمایت های میراث فرهنگی استان از مسگران است.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه استان زنجان در صنایع دستی به عنوان یکی از ارزشمندترین محصولات دست ساز بشری است،می گوید: این استان در سال‌های اخیر رتبه نخست تولیدات صنایع‌دستی فلزی در سطح کشور را به خود اختصاص داده است.

مهدی باقری یادآور می شود: صنعت مسگری بیشترین تعداد شاغلین را در سطح استان به خود اختصاص داده و صنایع دستی تولید استان به اغلب مناطق کشور انجام می‌شود و این صنایع دستی به کشورهای شرق آسیا، عراق، ترکیه، روسیه و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

صنعت مس زنجان و بازار گران مواد اولیه| ۱۲۵۰ کارگاه مسگری در زنجان فعال است

صادرات صنایع دستی از زنجان به صورت چمدانی انجام می‌شود و صادرات ظروف مسی این استان بیشتر به کشور ترکیه است

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زنجان با اشاره به اینکه صادرات صنایع دستی از زنجان به صورت چمدانی انجام می‌شود،می افزاید:صادرات ظروف مسی این استان بیشتر به کشور ترکیه است.

باقری ابراز داشت:در برخی کشورها حمایت از صنایع دستی به قدری بالا است که قیمت محصول را کاهش می‌دهد تا بازار رقابتی خوبی ایجاد شود.

وی می گوید: ما معدن مس در زنجان داریم اما مس نورد مورد نیاز را از اصفهان تامین می‌کنیم و اگر حمایت شده و سرمایه‌گذار جذب شده و مس نورد مورد نیاز از معادن خود استان تهیه و دست صنعتگران برسدبدون تردید در کیفیت صنایع دستی تولیدی تاثیر گذار خواهد بود و در کنار کاهش قیمت سبب ایجاد بازار رقابتی خوبی نیز خواهد شد.

صنعت مس زنجان و بازار گران مواد اولیه| ۱۲۵۰ کارگاه مسگری در زنجان فعال است

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زنجان می افزاید: مشکل تامین مواد اولیه، عدم استاندارد بودن، نبود تسهیلات کافی ارزان قیمت و بیمه از مشکلات مهم مسگران استان است.

مسگر زنجانی علی اکبر محمدی پور در می گویدگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه افزایش قیمت مواد اولیه، صنعت مسگری زنجان را به‌ شدت تهدید می‌کند،می گوید: این وضعیت موجود باعث زمین‌گیر شدن صنعت مس استان می شود حال آنکه توجه به توسعه صنعت مس و حمایت از هنرمندان این عرصه دراشتغال‌زایی بسیار مؤثر است و درآمد زایی خوبی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه مسئولان درخصوص بیمه هنرمندان صنعت مسگری مساعدت لازم را مد نظر قرار دهند،می گوید: به بیمه صنعتگران مس آن طور که باید و شاید توجه نمی شود.

این مسگر زنجانی با بیان اینکه در ایام کرونا طی دو سال گذشته فقدان گردشگر در شهر زنجان و تعطیلی طولانی مدت فروشگاه‌های مس باعث رکود در صنعت مس استان شد، تاکید می کند: قیمت مواد اولیه مس افزایش محسوسی یافته است.

محمدی پور می افزاید: کابل و ضایعات مس که در گذشته بیش از ۷۵ هزارتومان خریداری می‌شد در حال حاضر چند برابر شده و این کار را دشوار کرده است.

صنعت مس زنجان و بازار گران مواد اولیه| ۱۲۵۰ کارگاه مسگری در زنجان فعال است

وی ادامه می دهد: صنعت دستی مس در زنجان به بیش از یک هزار سال قبل و به دوره ساسانیان باز می‌گردد و پیشینه‌ مسگری در ایران حداقل به پنج هزار سال سال پیش بر می گردد و در سال بیش از هشت هزار تن مس در استان تولید می شود.

این صنعتگر فعال با بیان اینکه امروز فروش صنایع‌دستی به‌ویژه مس به صورت فصلی است، اظهار کرد: معمولاً در ایام عید و فصل تابستان شاهد پیک استقبال از تولیدات در این عرصه هستیم اما شرایط کرونایی باعث شد تا فروش این تولیدات با کاهش چشم‌گیری مواجه شود.

صنعت مس یکی از صنایع‌دستی معتبر استان زنجان است

وی با یادآوری اینکه صنعت مس یکی از صنایع‌دستی معتبر استان بوده و هویت این منطقه به شمار می‌رود،می گوید: به همین خاطر از دستگاه‌هایی چون امور مالیاتی این انتظار را داریم که تعاملات سازنده‌ای در راستای زنده نگه داشتن این صنعت در استان داشته باشند.

صنعت مس در استان زنجان امروز با وجود تمام مشکلات و گرانی مواد اولیه باز هم در تولید فعال است ولی برای ترقی و پیشرفت به تسهیلات ارزان قیمت نیاز دارد.

کد خبر: ۱۷۷٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      1 0
      مس زنجان عالیست