حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر از مجموعه وزارت نیرو خارج شود
در نشست شورای گفت‌وگوی استان کرمان مطرح شد

حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر از مجموعه وزارت نیرو خارج شود

اعضای شورای گفت‌وگوی استان کرمان با اشاره به چالش‌هایی که موجب دلسردی سرمایه‌گذاران حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر شده پیشنهاد کردند مسئولیت این حوزه با خروج از وزارت نیرو، به سایر دستگاه‌ها سپرده شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه درگیری‌های درون‌گروهی در وزارت نیرو جریان انرژی کشور را زمین گذاشته است، گفت: پیشنهاد می‌شود انرژی‌های تجدیدپذیر از وزارت نیرو خارج و زیرمجموعه وزارت نفت یا مجموعه دیگری قرار گیرد.

پورابراهیمی، در هفتاد و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان که با موضوع بررسی چالش‌های سرمایه‌گذاران حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار د، افزود: شرکت توانیر چون انرژی‌های تجدید پذیر را به نفع خود نمی‌داند از آن استقبال نمی‌کند و از طرف دیگر رشد این حوزه به نفع مافیای گاز و مازوت هم نیست.

وی با تأکید بر اینکه دولت در این زمینه عزم و اراده جدی برای حمایت از سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه انرژی دارد، ادامه داد: بدنه وزارت نیرو باید تجدیدنظر شود و به نظر می‌رسد دست‌هایی در کار است که نگذارند کار در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر پیش رود.

پورابراهیمی تصریح کرد: سال گذشته در توافق با وزارت نیرو مقرر شد که استان به‌عنوان پایلوت انرژی، تولید ۴ هزار مگاوات برق را آغاز کند اما تاکنون که نیمی از سال سپری شده هنوز هیچ اقدامی از سوی وزارت نیرو انجام نشده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انگار باید گلایه از دولت قبل مبنی بر عدم تمکین وزارت نیرو به احکام قانونی را از دولت جدید هم تکرار کرد، وضعیت استان در حوزه انرژی مطلوب نیست و از استاندار می‌خواهیم که این مسئله را با جدیت پیگیری کند.

وی درخواست پیگیری مسائلی مانند متوقف شدن خرید قراردادهای تضمینی، حذف برنده مجوز برای احداث نیروگاه‌ها، جایگزین شدن گواهی ارزش سوخت صرفه‌جویی و ... را مطرح کرد.

در ادامه این نشست استاندار کرمان با اشاره به پژوهشی بین‌المللی گفت: سهم برق در تولید انرژی در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۰ درصد بوده که در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت که دراین‌بین سهم انرژی خورشیدی ۶ برابر خواهد شد و همین موضوع نشان می‌دهد که در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر هر چه دیرتر اقدام کنیم فاصله ما با برخی کشورها بسیار بیشتر خواهد شد.

محمدمهدی فداکار اظهار کرد: به نظر می‌رسد مسائل موجود برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) برمی‌گردد و پیشنهاد می‌شود که شرکت‌ها درجه‌بندی و مسائل پیمانکاران در اختیار شرکت‌های توزیع استان‌ها قرار گیرد.

در ادامه این نشست رئیس اتاق کرمان گفت: استان کرمان ازنظر برخورداری از انرژی خورشیدی شرایط مناسبی دارد و مسئولان استان نیز اراده و علاقه‌مندی جدی در این زمینه دارند، اما چرا این ظرفیت‌ها منجر به جایگاه مناسب استان در این حوزه نشده است؟

سیدمهدی طبیب زاده، با اشاره به مناقصه اخیر احداث نیروگاه‌های خورشیدی و کسب رتبه چهارم کرمان در این مناقصه با ۱۷۵ مگاوات خاطرنشان کرد: ساخت‌وسازهای بزرگ، زمان کم برای رساندن به مرحله بهره‌برداری و شرایط سخت این مناقصه باعث شد که بخش خصوصی شرکت نکند.

وی ادامه داد: وجود محدوده‌های پراکنده برای سرمایه‌گذاری انرژی خورشیدی، مشکلات واگذاری زمین، عدم پرداخت مطالبات شرکت‌ها و محقق نشدن پیش‌بینی‌های سال جاری باعث عدم استقبال از سرمایه‌گذاری در این حوزه شده است.

در این نشست گزارش‌هایی با موضوع هزینه واقعی تولید برق در ایران و بررسی چالش‌های پیش روی سرمایه‌گذاران حوزه انرژی‌های تجدید پذیر و راهکارهای پیشنهادی آن ارائه شد.

کد خبر: ۱۷۷٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha