۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
پایین بودن کیفیت مصالح ساختمانی بلای بخش مسکن| صدور مجوز ۱۶ ماهه و حریف قدری به نام شهرداری
نایب رئیس انجمن انبوه سازان در گفتگو با بازار مطرح کرد

پایین بودن کیفیت مصالح ساختمانی بلای بخش مسکن| صدور مجوز ۱۶ ماهه و حریف قدری به نام شهرداری

رهبر، نایب رئیس هیات مدیره انجمن انبوه سازان با بیان اینکه پایین بودن کیفیت مصالح ساختمانی دلیل اصلی افت کیفیت ساخت و ساز است گفت: طولانی شدن صدور مجوز بلای جان صنعت ساختمان است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: افت تولید مسکن از یک سو و بی کیفیت شدن ساخت و ساز این روزها چالش اساسی بخش مسکن محسوب می شود. اگر بخواهیم خوشبینانه ببینیم متوجه خواهیم شد که بخش مسکن و تولید مسکن این روزها در سال حتی به ۳۰۰ هزار واحد مسکونی هم نمی رسد.

اما این کمبود عرضه را اگر بخواهیم به نوعی بپذیریم کاهش کیفیت ساخت و ساز تا حدود زیادی نگران کننده تر از عرضه پایین و تولید اندک مسکن خواهد بود.

کارشناسان بر این باور هستند که به دلیل رشد روزافزون جمعیت، تورم و سرعت بالای ساخت و ساز دیگر توجه چندانی به عمر مفید یک ساختمان نداشته و در پی راهی هستند که بتوانند قیمت تمام شده ساختمان را کاهش داده و سود خود را بیشتر کنند، عدم رعایت نکات فنی، استفاده از مصالح نا مرغوب کاهش عمر مفید خانه و ساختمان را در پی دارد از این رو لازم است که افراد در هنگام خرید ساختمان علاوه بر زیبایی، محله، امکانات به عمر مفید آن و مصالح به ‌کار رفته در داخل ساختمان توجه کنند.

اما برخی از سازندگان علاوه بر اینکه تولیدات خود را به دلیل سود پایین کاهش داده اند رغبتی هم برای ورود به عرصه ساخت و ساز به دلیل سختگیریها و بروکراسی های اداری بیش از حد در ادارات و شهرداری ها ندارند و همین دلیل هم می تواند دلیل اصلی افت تولید مسکن در طی سال های اخیر باشد.

ایرج رهبر نایب رئیس هیات مدیره انجمن انبوه سازان معتقد است که پایین بودن کیفیت مصالح ساختمانی دلیل اصلی افت کیفیت ساخت و ساز است.

اگر بخواهیم در موضوع کیفیت ساخت و ساز و دلایل افت آن ریز شویم ابتدا باید به موضوع پایین بودن کیفیت مصالح ساختمانی ورود کنیم. مادامی که برخی سازندگان مسکن برای سود بیشتر از کالاهای بی کیفیت و درجه چندم استفاده کنند و مرجعی هم به این موضوع رسیدگی نکند ما روز به روز کیفیت ساخت و ساز را فدای سود برخی از سازندگان خواهیم کرد

او می گوید: اگر بخواهیم به طور جدی به موضوع کیفیت ساخت و ساز و دلایل افت آن ریز شویم باید بگویم که ابتدا باید به موضوع پایین بودن کیفیت مصالح ساختمانی ورود کنیم. مادامی که برخی سازندگان مسکن برای سود بیشتر از کالاهای بی کیفیت و درجه چندم استفاده کنند و مرجعی هم به این موضوع رسیدگی نکند ما روز به روز کیفیت ساخت و ساز را فدای سود برخی از سازندگان خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه به هر حال وقتی کیفیت ساخت و ساز کاهش یابد، عمر مفید ساختمان ها نیز افت خواهد کرد، گفت: قطعا در سال های گذشته وضعیت ساخت و ساز بهتر شده است اما ما هنوز با کشورهای اروپایی که عمر مفید ساختمان در آنجا به بیش از ۸۰ سال هم می رسد فاصله خواهیم داشت.

رهبر با تاکید بر اینکه تا حدودی در این سال ها به سمت بهتر شدن کیفیت ساخت و ساز حرکت کرده ایم و شاید برخی بر بنده خُرده بگیرند که ما از مرز ۳۰ سال هم عبور کرده ایم اظهار داشت: هنوز برای رسیدن به رتبه های بالاتر و حتی کشورهای اروپایی به لحاظ کیفیت ساخت و ساز و عمر مفید ساختمان فاصله داریم. اما باز هم تاکید می کنم که می توانیم به سمت بهتر شدن و کیفی سازی ساخت و ساز بیش از پیش حرکت کنیم.

وی افزود: عُمر مفید ساختمان در کشور ۷۰ سال پایین تر از کشورهای روز دنیا و غربی پس اگر قصد داریم کیفیت ساخت و ساز را بالا ببریم باید به سمت صنعتی سازی و اقدامات پژوهشی در صنف و سازمان نظام مهندسی و دعوت از مهندسان جوان که به دانش روز مسلح هستند را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن انبوه سازان با اشاره به اینکه پایین بودن کیفیت مصالح ساختمانی و نبود نظارت بر تولید کالاها و مصالح ساختمانی می تواند بر کاهش کیفیت ساخت و ساز به طور مشخص تاثیر بگذارد گفت: ضوابط شهرداری‌ها در ساخت و ساز برای شهرها متفاوت است و شاید در یک شهر یک ضوابط و در شهر دیگر ضوابط دیگری پیاده شود. باید نظارت مهندسان ناظر بر ساخت و ساز بیشتر شود و به موضوع نگهداری ساختمان بعد از اتمام و بهره برداری واحد مسکونی نیز اهمیت ویژه ای داده شود.

شاید باور آن سخت باشد اما در برخی مواقع زمان صدور پروانه ساخت حتی به ۱۶ ماه هم می کشد. این موارد نشان می دهد که سازندگان هر کاری بکنند حریف شهرداری نمی شوند

وی با انتقاد از شهرداری ها برای صدور پروانه ساخت گفت: شاید باور آن سخت باشد اما در برخی مواقع زمان صدور پروانه ساخت حتی به ۱۶ ماه هم می کشد. این موارد نشان می دهد که سازندگان هر کاری بکنند حریف شهرداری نمی شوند و نمی توانند در موعد مقرر و زودتر پروانه ساخت دریافت کنند.

کد خبر: ۱۷۷٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha