۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۴
مصوبه مالیاتی چقدر معامله گران بورس را تهدید می کند؟ | ادامه افت و رکود بازار سرمایه
«بازار» گزارش می دهد

مصوبه مالیاتی چقدر معامله گران بورس را تهدید می کند؟ | ادامه افت و رکود بازار سرمایه

در شرایطی دولت مصوبات جدیدی را برای دریافت مالیات از تراکنش های بانکی اعلام کرده که رکود بورس عمیق تر شده و خروج نقدینگی از بورس به رکورد ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

بازار؛ گروه بورس: دولت سیاست های مالیاتی جدیدی را ابلاغ کرده که بر مبنای توافق وزارت اقتصاد و بانک مرکزی قرار شده تراکنش ها ماهانه رصد شود و اگر یک حساب بانکی ۱۰۰ تراکنش با مجموع ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان داشته باشد مشمول مالیات می شود. البته این مساله ریسکی برای نوسان گیرهای بورس ندارد، زیرا اگر تراکنش ها از نظر ارزشی به ۳۵ میلیارد تومان برسد اما تعداد تراکنش ها کمتر از ۱۰۰ مورد باشد مشمول مالیات نمی شوند.

معاون فناوری سازمان امور مالیاتی با تایید این موضوع به خبرنگار بازار، گفت: به طور قطع افرادی که این تعداد تراکنش با حدود ۳۵ میلیارد تومان در ماه تراکنش داشته باشند به صورت خودکار مشمول مالیات خواهند شد.

در حال حاضر برخی از افراد خوداظهاری نکرده اند و با حساب های غیر تجاری فعالیت اقتصادی دارند به همین دلیل نمی توان نسبت به فرار مالیاتی این گونه افراد چشم پوشی داشت، به همین دلیل مصوبه رصد تراکنش ها در دستور کار قرار گرفته است

افشین خدامرادی با بیان اینکه اگر افردی به این نوع مالیات اعتراض داشته باشند باید مدارکی ارائه دهند که این تراکنش ها مربوط به کسب و کارشان نبوده است، افزود: در حال حاضر برخی از افراد خوداظهاری نکرده اند و با حساب های غیر تجاری فعالیت اقتصادی دارند به همین دلیل نمی توان نسبت به فرار مالیاتی این گونه افراد چشم پوشی داشت، به همین دلیل مصوبه رصد تراکنش ها در دستور کار قرار گرفته است.

او با تاکید بر اینکه افرادی که هر گونه معامله ای داشته باشند که مطابق با این مصوبه باشد مشمول مالیات می شوند، تصریح کرد: به طور قطع افرادی که بالای ۳۵ میلیون تومان و ۱۰۰ تراکنش در ماه داشته باشند باید مالیات بدهند و این مساله ارتباطی به نوع فعالیت آنها ندارد و می تواند شامل هر کسی در هر کسب و کاری شود که پرونده مالیاتی ندارند.

ادامه افت و رکود بازار سرمایه

در حال حاضر بسیاری از فعالان بازار سرمایه به دلیل افت و رکود بازار سرمایه از هرگونه معاله ای در بازار دست کشیده اند و حتی خروج نقدینگی از بازار سرمایه که در شنبه هفته جاری به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده بود این مساله را نمایان ساخت که نقدینگی در حال ورود به بازارهای موازی هست به همین دلیل به نظر می رسد که در ماه های آینده در کنار کاهش تراکنشی بین بورس و بانک، شاهد افزایش تراکنش ناشی از معاملات بازارهای موازی همچون طلا و دلار باشیم، زیرا برخی کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده اند قیمت دلار در ماه های آینده به حدود ۴۰ هزار تومان برسد.

همواره نقدینگی در بازار سرمایه در حال گردش است و عده ای سهام می فروشند و عده ای دیگر از آنها سهام را می خرند و این گردش مالی همچنان ادامه دارد، به همین دلیل توقف در این چرخه می تواند به ضرر بازار سرمایه هم باشد

همچنین یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن انتقاد از سیاست های مالیاتی دولت در شرایط اقتصاد رکودی گفت: در حال حاضر حاشیه سود کسب و کارها به شدت کاهش یافته است و این سیاست های مالیاتی می تواند به افزایش رکود در اقتصاد دامن بزند که نتیجه آن توقف فعالیت های اقتصادی است، در حالی که گردش مالی در هر بازاری می تواند به همان بازار کمک کند.

علی اکبر نیکواقبال با بیان اینکه بازار سرمایه همواره میزبان معاملات افرادی حقیقی و حقوقی هست، افزود: همواره نقدینگی در بازار سرمایه در حال گردش است و عده ای سهام می فروشند و عده ای دیگر از آنها سهام را می خرند و این گردش مالی همچنان ادامه دارد، به همین دلیل توقف در این چرخه می تواند به ضرر بازار سرمایه هم باشد.

او با تاکید بر اینکه مالیات بر معاملات سهام صندوق و شرکت های سرمایه گذاری می تواند به رکود بازار دامن بزند، تصریح کرد: دولت برای تامین کسری بودجه با محدودیت های زیادی روبرو است به همین دلیل به سمت استفاده از ابزارهایی مانند مالیات روی آورده است تا از این طریق بتواند اعتبار مورد نیاز خود را تا حدودی جبران کند دریغ از اینکه منطقی درباره اثر منفی مالیات در شرایط رکودی تصمیم گیری کرده باشند، چرا که در کشورهای صنعتی و ... در زمان رکود همواره به فعالیت های اقتصادی معافیت مالیاتی می دهند تا از این طریق رونق اقتصادی ایجاد کنند اما در ایران اینگونه نیست.

کد خبر: ۱۷۷٬۱۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha