۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۴
تکمیل ۴۶ درصد مخازن گازوییل نیروگاه ها| کمبود گاز مازوت سوزی را افزایش می دهد؟
«بازار» گزارش می دهد

تکمیل ۴۶ درصد مخازن گازوییل نیروگاه ها| کمبود گاز مازوت سوزی را افزایش می دهد؟

با نزدیک شدن به روزهای سرد سال نگرانی ها درباره تامین سوخت نیروگاه ها و مازوت سوزی هم بیشتر شده؛ البته سخنگوی صنعت برق مدعی است که ۴۶ درصد مخازن یعنی حدود ۱.۸ میلیارد لیتر گازوییل ذخیره شده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: با نزدیک شدن به روزهای سرد سال نگرانی ها درمورد تامین انرژی مورد نیاز هم شروع شده است. بر اساس پیش بینی جواد اوجی وزیر نفت زمستان امسال با کسری ۲۵۰ میلیون متر مکعبی گاز مواجه هستیم. کسری گازی که می تواند چالش های زیادی را در نیروگاه های کشور ایجاد کند. با توجه به این پیش بینی احتمال استفاده از مازوت در نیروگاه ها هم قوت گرفته است.

البته مسئولین وزارت نفت و نیرو از انجام برنامه ریزی برای به حداقل رساندن مصرف مازوت در نیروگاه ها خبر می دهند. آنگونه که مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق بازار گفته از مدت ها قبل ذخیره سازی گازوییل در نیروگاه ها شروع شده، به طوری که هم اکنون ۴۶ درصد مخازن پر شده است. حالا حدود یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون لیتر گازوییل ذخیره شده است. ضمن اینکه وزارت نفت قول داده که پیش از شروع سرما و کاهش دما تمامی مخازن نیروگاهی را تکمیل کند.

هم اکنون ۴۶ درصد مخازن پر شده و حدود یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون لیتر گازوییل ذخیره شده است. البته وزارت نفت قول داده که پیش از شروع سرما و کاهش دما تمامی مخازن نیروگاهی را تکمیل کند

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که چه میزان باید گازوییل ذخیره شود، تا اینکه زمستان امسال بدون خاموشی ها سپری شود. آنگونه که پیش آهنگ مدیرعامل شرکت برق حرارتی پیشتر گفته بود تا پایان آبان باید ۳ و نیم میلیارد گازوییل، ۳ میلیارد مازوت ذخیره شود تا به عدد معقولی در این مدت برسیم.

استفاده از مازوت برای نیروگاه داران صرفه اقتصادی ندارد

بر اساس آمارهای اعلام شده از ۱۲۹ نیروگاه کشور حدود ۱۳ نیروگاه امکان استفاده از سوخت مازوت را دارند و مابقی با استفاده از سوخت گاز و گازوییل برق تولید می کنند. البته مسئولین وزارت نیرو مدعی اند که استفاده از مازوت نه تنها مطلوب دارندگان نیروگاه نیست بلکه هزینه های آنها را نیز افزایش می دهد.

محسن طرز طلب مدیرعامل پیشین شرکت برق حرارتی پیشتر به بازار گفته بود که نه تنها استفاده از مازوت منجر به افزایش سطح آلایندگی نیروگاه‌ های کشور می‌ شود بلکه هزینه تعمیر و تجهیزات نیروگاهی را ۱.۵ برابر افزایش می‌ دهد به همین دلیل فعالان صنعت برق هیچ علاقه‌ ای به استفاده از این سوخت ندارند. سخنگوی صنعت برق هم در اینباره می گوید تامین سوخت بر عهده وزارت نفت بوده و وزارت نیرو و نیروگاه داران هیچ دخل و تصرفی در آن ندارند. اگر سوخت به موقع تامین نشود ناچار به استفاده از مازوت می شویم.

مازوت بی کیفیت راهی نیروگاه ها می شود

البته استفاده از مازوت در نیروگاه های کشور دلایل متعددی دارد. برخی عقب ماندگی ایران در برنامه های توسعه صنعت گاز را دلیل اصلی آن می دانند. اما آنگونه که از گفته های رییس سابق سازمان محیط زیست می تواند فهمید کمبود گاز تنها دلیل این فاجعه نیست. او پیشتر گفته بود که به دلیل تحریم، وزارت نفت نمی‌تواند مازوت بفروشد، پالایشگاه‌ها پر از مازوت شدند بنابراین به ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم.

بی کیفیتی مازوت تحویلی به نیروگاه ها را مسئولین شرکت برق حرارتی هم تایید می کنند. به گفته ساناز جعفر زاده مشاور مدیرعامل در امور محیط زیست و عضو هیئت مدیره شرکت تولید نیروی برق حرارتی، گوگرد مازوت تحویلی به نیروگاه ها بین ۲.۵ تا ۳.۵ درصد است در حالیکه برای پاس کردن الزامات استانداردها، باید این مقدار، زیر نیم درصد باشد.

چقدر کسری گاز داریم؟

اعداد مختلفی برای کسری گاز در ایران اعلام می شود. ۶ شهریور امسال بود که جواد اوجی وزیر نفت از کسری ۲۵۰ میلیون لیتری گاز در کشور خبر داد. اما اعداد اعلامی از طرف معاون های اوجی خیلی با گفته های او همخوانی ندارد. هوشنگ فلاحتیان به فاصله ۶ روز بعد از اوجی یعنی ۱۲ شهریور گفت که تلاش کردیم تا در سه ماه آینده ۴۵میلیون متر مکعب بیش از پارسال گاز تولید کنیم. او همچنین گفته که در صورت این افزایش تولید، کسری گاز در زمستان امسال از ۲۲۰ میلیون متر مکعب به ۱۹۰ میلیون متر مکعب کاهش می‌ یابد.

گوگرد مازوت تحویلی به نیروگاه ها بین ۲.۵ تا ۳.۵ درصد است در حالیکه برای پاس کردن الزامات استانداردها، باید این مقدار، زیر نیم درصد باشد

مسئولان وزارت نفت دلیل اصلی کسری گاز در ایران را مصرف بالای مشترکان خانگی می دانند. طبق گزارش BP، میزان تولید گاز ایران در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۵۷ میلیارد متر مکعب بوده است که از این مقدار ۲۴۱.۱ میلیارد متر مکعب آن در داخل کشور مصرف شده و ۱۵.۶ میلیارد متر مکعب صادر شده است. آنگونه که آمارها نشان می دهد، مصرف گاز در ایران تقریبا نصف مصرف گاز در کشورهای اروپایی است. اما کارشناسان این حوزه تحریم های اقتصادی علیه ایران و همچنین نبود سرمایه گذاری در این صنعت را عامل اصلی این عقب ماندگی این صنعت می دانند.

اما تامین گاز در نیمه دوم سال در شرایطی به یکی از چالش های اصلی وزارت نفت و دولت تبدیل می شود ایران دومین دارنده ذخایر گازی در دنیا محسوب می شود.

کد خبر: ۱۷۷٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha