۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۲
ایمنی خودرو، در گرو لزوم به کارگیری سیستم ایمنی فعال و غیرفعال
کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد

ایمنی خودرو، در گرو لزوم به کارگیری سیستم ایمنی فعال و غیرفعال

کارشناس صنعت خودرو گفت: در مورد ایمنی خودرو، سیستم‌های فعال روی قیمت خودرو تاثیر گذار است، اما محصولات نباید بدون سیستم‌های ایمنی غیرفعال در نظر گرفته شوند.

به گزارش بازار، مصطفی پهلوانی، با بیان اینکه سه عامل جاده، خودرو و راننده تاثیر گذار بر سوانح و حوادث جاده‌ای هستند، گفت: با بررسی گزارش‌ها درخواهیم یافت که ۹۸ درصد سوانح جاده‌ای مربوط به جاده و راننده است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه ایمنی خودرو به ۲ بخش عمده ایمنی فعال و غیرفعال تقسیم می‌شود، افزود: ایمنی فعال به هر آنچه که برای جلوگیری از تصادف کمک کند، مربوط می‌شود، در واقع خودروساز با در نظر گرفتن این سیستم‌ها بر روی محصولات تلاش می‌کند تا حد امکان بر مشکلات زیرساختی و کاربری غلبه کنند.

وی ادامه داد: سیستم ایمنی غیرفعال به مواردی بر می‌گردد که از لحظه شروع برخورد درگیر خواهند شد، مانند کمربند ایمنی، ایربگ، صندلی، سازه خودرو و ...؛ یعنی از زمانی که برخورد صورت گرفت و سیستم‌های ایمنی فعال هم نتوانستند از حادثه جلوگیری کنند، عملکرد این بخش از سیستم ایمنی اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت به عنوان مثال در کمربندهای ایمنی خودروهای جدید از پیش کشنده استفاده می‌شود که تا حد امکان اثرات جانی ناشی از برخورد خودروها کم شود.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه اظهار داشت: در مورد ایمنی خودرو، سیستم‌های فعال روی قیمت خودرو تاثیر گذار است، اما محصولات نباید بدون سیستم‌های ایمنی غیرفعال در نظر گرفته شوند.

پهلوانی گفت: سیستم ایمنی فعالی که برای تویویا یاریس در نظر گرفته شده است شامل ترمز ضد قفل و سیستم کنترل پایداری است، اما تویوتا کرولا، که در رده بالاتر قیمتی قرار دارد، از سیستم کنترل کشش نیز بهره می‌برد؛ در رده بالاتر قیمتی مشاهده می‌شود که تویوتا کمری علاوه بر موارد ذکر شده از سیستم هشدار راننده و سیستم هشدار بعد از تصادف نیز برخوردار است، اما در کشور ما خودروسازان هنوز چالش تولید یک خودرو با کیفیت و با قیمت مناسب دارند که در این شرایط بهره بردن از سیستم‌های ایمنی فعال پیشرفته مستقیماً بر روی قیمت محصولات تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: سازمان ملی استاندارد از سال ۹۶ برای ارتقاء الزامات مربوط به محصولات خودرویی دست به کار شد و در نهایت تعداد استانداردهای اجباری را به ۸۵ شماره افزایش داد و به خودروسازان ابلاغ کرد، که شامل استانداردهای مهم و کاربردی است؛ چند استاندارد تعلیق داشته که آن‌ها نیز اکنون از تعلیق در آمده‌اند؛ به طور کل این استانداردها برای اینکه بتوان محصول ایمنی داشته باشد، می‌تواند راهگشا و تاثیر گذار باشد، اما تا طراحی محصول مناسب و محصول به روز نباشد نتیجه‌ی کاملاً مناسب و مساعدی را شاهد نخواهیم بود.

کد خبر: ۱۷۶٬۷۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha