۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶
ابلاغ آئین نامه ارزیابی عملکرد ستادهای بازآفرینی شهری پایدار استانی و شهرستانی
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

ابلاغ آئین نامه ارزیابی عملکرد ستادهای بازآفرینی شهری پایدار استانی و شهرستانی

آئینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در مجموع هزار و ۵۵۰ فعالیت- پروژه که در قالب اقدام مشترک در ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تعریف شده است.

به گزارش بازار، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفر به شهر چابهار ضمن بازدید از محلات هدف بازآفرینی شهری ازجمله پروژه ساخت هزار واحد مسکونی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار این شهر که با حضور همه اعضا و سرپرست منطقه آزاد چابهار در محل فرمانداری این شهر تشکیل شد، شرکت کرد.

آئینی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری چابهار با اشاره به این که در سفر گذشته به چابهار از تمام محلات هدف بازآفرینی شهری چابهار بازدید کرده و از نزدیک در جریان مشکلات و مسایل این محلات قرار گرفتم، اظهارکرد: ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به ریاست رییس جمهور، نایب رییسی وزیر راه و شهرسازی تشکیل شده است و دبیری آن را مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بر عهده دارد. شاید برای اولین بار است که مصوبات ستاد بازآفرینی شهری پایدار با امضای رییس جمهور ابلاغ می شود. همچنین در این زمینه اختیارات ویژه‌ای به استانداران داده شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که آئین نامه ارزیابی عملکرد ستادهای بازآفرینی استانی و شهرستانی ابلاغ شده است، در این باره توضیح داد: در ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار نظام ارزیابی عملکرد برای ستادهای استانی و شهرستانی طراحی شده است و گزارش فعالیت‌ ستادهای شهرستانی به استاندار ارایه می‌شود تا مشخص شود کدام ستادهای شهرستانی عملکرد بهتری دارند و کدام شهرستان‌ها نیز باید تقویت شوند. همچنین بر اساس گزارش‌ها رتبه‌بندی صورت گرفته و در مقاطع ادواری از رتبه اول تا سوم هر استان تقدیر می‌شود. ستادهای استانی نیز توسط شرکت بازآفرینی شهری ارزیابی شده و گزارش عملکرد و رتبه آن‌ها به رییس جمهور محترم و رییس ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تقدیم می‌شود.

او با اشاره به این که ستادهای شهرستانی نقش کمک کننده در روند فعالیت شرکت بازآفرینی شهری ایران دارند، عنوان کرد: در سطح شهرستان ستاد بازآفرینی با عضویت دستگاه‌های مختلف سطح شهرستان و با ریاست فرماندار و دبیری شهردار شهر مربوطه تشکیل می‌شود.

وی با بیان این که چندین کارگروه‌ تخصصی زیرمجموعه این ستاد وجود دارد، تصریح کرد: جلسات این کارگروه‌های تخصصی باید هر هفته برگزار شود و مسوول برگزاری و پیگیری جلسات هم شهرداری‌ها هستند و دیگر ادارات شهرستانی، شهرداری را در این زمینه یاری می‌کنند.

آئینی کارگروه‌های تخصصی را این گونه برشمرد: کارگروه پیش‌بینی و پیش‌گیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد به ریاست قوه قضائیه، کارگروه ارتقا اجتماعی– فرهنگی و سلامت، کارگروه ارتقای اقتصادی، مشارکت‌های مردمی و تسهیلات، کارگروه وقف و کارگروه تشکل‌های مردم نهاد ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار و کارگروه روستاهای واقع در حریم. در ضمن در شهرستان چابهار برای پروژه مسکونی هزار واحدی چابهار باید کارگروه تخصصی ویژه ای تعریف شود تا کار با سرعت بیشتری پیش رود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تاکید بر این که باید دبیرخانه ستاد در شهرداری‌ها فعال شود، اظهارکرد: متولی اصلی این کار شهرداری‌ها هستند و دیگر نهادها و سازمان‌ها، شهرداری‌ها را در این زمینه یاری می‌دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تشریح وظایف اصلی ستادهای شهرستانی پرداخت و گفت: شناسایی، احصا و بازنگری نیازهای اساسی شهرستان یکی از این وظایف به شمار می‌رود و طبق سند ملی راهبردی باز آفرینی شهری پایدار، سرانه‌های خدماتی این محلات باید به متوسط همان شهر برسد و فاصله طبقاتی کاهش یابد.

وی ادامه داد: گام بعدی اولویت بندی نیازها و محلات است، فرماندار وظیفه دارد به عنوان رییس کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اعتبار مورد نیاز را به استاندار اعلام کند و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نیز وظیفه دارد به میزان درصد جمعیت این محلات نسبت به تمام شهرستان اعتبارات طرح‌های تملک دارایی - سرمایه‌ای‌ دستگاه‌ها را به پروژه‌های بازآفرینی محلات فرسوده و ناکارآمد شهری اختصاص دهد.

وی با اشاره به این که رشد حاشیه‌نشینی در چابهار سریع‌تر از دیگر نقاط کشور است، توضیح داد: شهرداری‌ها در این زمینه نقش پررنگی دارند و باید چرایی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. یکی از دلایل این امر می‌تواند توجه کم به موضوع پیش‌نگری و پیش گیری از گسترش حاشیه نشینی و ساخت و سازهای غیرمجاز باشد و اکنون باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی وظیفه دیگر ستادهای شهرستانی را ساماندهی بر شمرد و گفت: در مجموع هزار و ۵۵۰ فعالیت- پروژه در ستاد ملی بازآفرینی شهری تعریف کرده‌ایم که ۱۶۷ پروژه مربوط به جنوب استان سیستان و بلوچستان است یعنی حدود ۱۱ درصد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که حل مشکل سند در سکونتگاه‌های غیررسمی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: در دولت سیزدهم این موضوع مورد توجه ویژه قرار گرفت و بر اساس بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نیز وزارت راه و شهرسازی مکلف شده است به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی که تا قبل از سال ۱۳۹۴ در اراضی متعلق به این وزارتخانه و مطابق با طرح‌های مصوب ساخت و ساز کرده باشند، سند اعطا کند.

وی او افزود: بعد از اعطای سند، ساکنان این محلات می‌توانند از انواع تسهیلات نوسازی و وام‌های مختلف استفاده کنند. با توجه به این که زمین‌های تصرفی محدود به وزارت راه وشهرسازی نیست و شامل دستگاه‌های بسیاری می‌شود، برای حل این معضل لایحه کاملی را آماده کرده‌ایم که در مرحله نهایی شدن توسط دولت است تا این مشکل به شکل اساسی حل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به بهسازی معابر خاکی محلات هدف اظهارکرد: تصمیم بر این است تا تمامی معابر خاکی ظرف سه سال باقیمانده از عمر دولت سیزدهم بهسازی و آسفالت شود که این امر همکاری تمام نهادهای مرتبط را می‌طلبد تا از دوباره کاری‌ها جلوگیری شود.

آئینی منطقه آزاد چابهار را فرصت مغتنمی برای مردم این شهر برشمرد و عنوان کرد: منطقه آزاد چابهار اختیارات و امکانات بسیاری در اختیار دارد و باید وارد عمل شود، درخواست این است که منطقه چابهار به عنوان پایلوت در نظر گرفته شود. همچنین در نظر داریم یک جلسه مشترک با حضور مسولان منطقه آزاد چابهار و وزیر راه و شهرسازی برگزار کنیم. البته در این خصوص تفاهمنامه‌ای نیز آماده شده که نیاز به بازنگری دارد و بعد از انجام تغییرات این تفاهمنامه امضا و اجرایی خواهد شد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار خطاب به حاضران در جلسه گفت: باید همراه و در کنار یکدیگر معضل حاشیه‌نشینی این شهر را برطرف کنیم، چابهار از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است و می‌توان از این ظرفیت‌ها جهت افزایش کیفیت زندگی مردم استفاده کرد. همه باید کمک کنند تا این پروژه هزار واحد مسکونی چابهار برای دهه فجر آماده شود.

پیش از برگزاری جلسه ستاد بازآفرینی شهری چابهار، معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه رییس سازمان بسیج سازندگی از پروژه هزار واحدی و نیز خانه بهداشت مرادآباد چابهار بازدید و دستورات لازم جهت تسریع در انجام عملیات اجرایی پروژه‌ها را صادر کرد.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران گفتنی است در چابهار ۱۵ محله هدف و هزار و ۴۲۰ هکتار بافت ناکارآمد وجود دارد که جمیعتی بالغ بر ۶۳ هزار نفر در این بافت‌ها ساکن هستند.

کد خبر: ۱۷۶٬۷۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha