۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
چالش نمایندگی ها در ارائه خدمات خودروهای الکتریکی| کمبود لیتیوم بحران ایجاد کرد
بازار از خدمات پس از فروش جنرال موتورز گزارش می دهد

چالش نمایندگی ها در ارائه خدمات خودروهای الکتریکی| کمبود لیتیوم بحران ایجاد کرد

بحران سرمایه گذاری و کمبود باتری منجر به چالش ارائه خدمات پس از فروش به خودروهای الکتریکی کادیلاک و بیوک در آمریکا شده و در صورت عدم رفع این چالش ها هر دو برند از صنعت خودرو حذف خواهد شد.

بازار؛ گروه خودرو: آینده صنعت خودرو محصولات الکتریکی است، اما همه تولید کنندگان حاضر به تولید خودروهای برقی خواهند بود؟ در برخی موارد، خودروسازان خرید محصولات الکتریکی را به حق رای شرکت های فروشنده یا خدمات دهند واگذار می کنند، اما ظاهرا شورلت بخشی از این گروه نخواهد بود.

براساس آخرین آمار حدود ۶۰۰ شعبه از نمایندگی ها کادیلاک برای ارائه خدمات به خودروهای الکتریکی از لیست خدمات پس از فروش حذف شده است

اسکات بل، نایب رئیس جهانی شرکت خودروسازی شورولت، به تازگی در مصاحبه ای گفته است؛ این برند در خرید یا واگذاری شبکه خدمات پس از فروش و شرکت های عرضه محصولاتش به دلالان، شرکت نخواهد کرد. این در صورتی است که کادیلاک در حال حاضر تعداد نمایندگی های خود را برای ارائه خدمات به محصولات الکتریکی به شدت کاهش داده است. براساس آخرین آمار حدود ۶۰۰ شعبه از نمایندگی ها این برند برای ارائه خدمات به خودروهای الکتریکی از لیست خدمات پس از فروش حذف شده است.

به تازگی برند بیوک نیز اعلام کرده است، افرادی که اقدام به سرمایه گذاری برای تولید خودرو الکتریکی در این شرکت نکرده یا سرمایه خود را خارج می کنند، شبکه فروش و خدمات پس از فروش توان عرضه محصول یا ارائه خدمات به مشتریان را نخواهد داشت. هر چند که دو شرکت خودروساز مذکور زیر مجموعه جنرال موتورز هستند، در صورتی که شیوه تولید و ارائه خدمات این چنین باقی بماند، در هلدینگ جنرال موتورز فقط برند های شورولت و جی ام سی باقی خواهد ماند.

چالش نمایندگی ها در ارائه خدمات خودروهای الکتریکی| کمبود لیتیوم بحران ایجاد کرد

ظاهرا نایب رئیس جهانی شرکت خودروسازی شورولت، به خوبی می داند که شورلت شبکه نمایندگی بسیار بزرگتری نسبت به بیوک یا کادیلاک دارد، بنابراین در مصاحبه آخر خود خاطرنشان کرد: «اکثریت قریب به اتفاق فروشندگان محصولات شورولت در حال حاضر مشغول معامله محصول بولت هستند. بنابراین می توان انتظار داشت که آن ها برای عرضه محصول یا ارائه خدمات خودروهای الکتریکی در آینده آمادگی کامل دارند.»

هر چند که مشخص نیست آیا شورولت برای عرضه خودروهای الکتریکی توسط شبکه فروش خود، آن ها را با توجه به تورم فعلی مجبور به افزایش قیمت ها خواهد کرد یا خیر؟ اما مشخص نیست هشداری که در خصوص شبکه فروش و خدمات پس از فروش برندهای کادیلاک و بیوک اعلام شده، منجر به افت تولید یا افزایش ظرفیت شبکه خدمات جی ام سی خواهد بود یا آن ها را از چرخ تولید حذف خواهد کرد.

فورد هشدار داد

شرکت خودروسازی فورد نیز به تازگی اولتیماتومی در خصوص خودروهای الکتریکی مشابه برند کادیلاک اما بدون نام بردن از شبکه خدمات پس از فروش، اعلام کرده است.

اگر سرمایه گذاری در خصوص توسعه شبکه خدمات پس از فروش در فورد صورت نگیرد، به زودی محصولاتی که توسط اسب سرکش آمریکایی به بازار عرضه خواهد شد، فقط خودروهای بنزینی و هیبریدی است

پیش بینی می شود اگر فردی تمایل به سرمایه گذاری برای تولید خودروهای الکتریکی در شرکت خودروسازی فورد داشته باشد، حداقل باید ۵۰۰ هزار تا یک و نیم میلیون دلار نقدینگی با خود داشته باشد. آمارها حاکی از دو تیپ فروش خودروهای الکتریکی فورد در نمایندگی ها این شرکت دارد. اگر سرمایه گذاری در خصوص توسعه شبکه خدمات پس از فروش در فورد صورت نگیرد، به زودی محصولاتی که توسط اسب سرکش آمریکایی به بازار عرضه خواهد شد، فقط خودروهای بنزینی و هیبریدی است.

چالش نمایندگی ها در ارائه خدمات خودروهای الکتریکی| کمبود لیتیوم بحران ایجاد کرد

باتری ها دردسر ساختند

در سال های اخیر مشتریان به دلیل تجربه آتش سوزی های عدیده در محصولات الکتریکی، نسبت به خرید این خودروها بد بین شدند.

آتش سوزی یک دستگاه شورولت بولت به تمام شبکه های خدمات پس از فروش جنرال موتورز فشار مضاعفی وارد کرد

چند ماه پیش آتش سوزی یک دستگاه شورولت بولت منجر به اعلام فراخوان تعویض باتری از سوی جنرال موتورز شد. این مساله به تمام شبکه های خدمات پس از فروش جنرال موتورز فشار مضاعفی وارد کرد، زیرا تمام مدل های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ بولت باید در این فراخوان شرکت می کردند. هرچند شرکت ال جی به دلیل تامین کننده باتری مجبور به پرداخت تمام هزینه ها و تعویض باتری ها شد، اما طیب خاطر برای مشتریان برند جنرال موتورز و شرکت های زیر مجموعه دیگر وجود نداشت.

شرکت ال جی به عنوان تامین کننده باتری خودروهای الکتریکی در این فراخوان مجبور شد یک میلیارد دلار هزینه تعویض و انجام خدمات ۶۹ هزار دستگاه بولت را پرداخت کند. با این حال سازمان ایمنی و ترافیک بزرگراه های آمریکا، جنرال موتورز را وادار کرد که تمام خودروهای الکتریکی شرکت های زیر مجموعه خود را مورد بررسی قرار دهد.

این مساله منجر به توقف رشد سریع تنوع محصولات الکتریکی در جنرال موتورز شد. البته این آتش سوزی ها فقط مربوط به برند شورولت نمی شود، بلکه فولکس واگن و تسلا نیز در محصولات الکتریکی خود چنین شرایطی را تجربه کرده اند. ظاهرا تامین کنندگان کره ای در تولید و پکینگ سل های باتری نسبت به چینی ها یا ژاپنی ها ضعیف تر عمل می کنند.

چالش نمایندگی ها در ارائه خدمات خودروهای الکتریکی| کمبود لیتیوم بحران ایجاد کرد

بحران زنجیره تامین به خدمات پس از فروش رسید

بزرگترین خودروسازان الکتریکی دنیا مانند تسلا و بی وای دی به تازگی قیمت محصولات خود را افزایش داده اند؛ زیرا بها لیتیوم برای تامین باتری محصولات الکتریکی در بازارهای جهانی به صورت روز افزون در حال رشد است.

کبود لیتیوم در بازارهای جهانی سبب ایجاد بحران در زنجیره تامین و به موازت آن برای خدمات پس از فروش شده است

ظاهرا کمبود تراشه نتوانسته مانع از توسعه خودروهای برقی توسط غول های این صنعت شود، علیرغم سرمایه گذاری های عدیده در معادن لیتیوم، کمبود این محصول منجر به چالش در زنجیره تامین شده است؛ زیرا زنجیره تامین وظیفه دارد که قطعات مورد نیاز خط تولید و البته خدمات پس از فروش را تامین کند. این بحران منجر شده که در سراسر دنیا تعویض باتری یا بررسی سالانه آن از سوی خودروسازان در سرویس های دوره ای کاهش یابد. علیرغم هشدار سازمان های ایمنی به شرکت های خودروساز، این مساله به صورت محسوسی نادیده گرفته می شود.

هلدینگ جنرال موتورز با دو برند بزرگ مانند بیوک و کادیلاک با معضل مشابه در شبکه خدمات پس از فروش مواجه شده است. هر چند که دولت آمریکا تلاش کرد با عرضه وام های بلند مدت به خودروسازان و طرح تشویق خرید برای مشتریان، نقدینگی این خودروساز را افزایش دهد، اما ظاهرا بحران تورم قیمت در تامین لیتیوم سبب شده که شرکت های خودروساز به سمت کاهش یا حذف خدمات پس از فروش در رقابتی ترین بازار جهان یعنی آمریکا حرکت کنند.

کد خبر: ۱۷۶٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha