۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
رکود بازار آهن در فصل خزان

رکود بازار آهن در فصل خزان

در هفته‌ای که گذشت غالب زیرمجموعه‌های بازار فولاد داخلی کشور عمدتا با ثبات نسبی همراه بودند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در هفته‌ای که گذشت غالب زیرمجموعه‌های بازار فولاد داخلی کشور عمدتا با ثبات نسبی همراه بودند و برخی نوسانات جزئی در قیمت آهن آلات هم قابل مشاهده بود به عبارتی بازار فضای آرام و پایداری داشت اما بازار پروفیل جهش قیمت چشمگیری را تجربه کرد.

بازار ارز نیز روز گذشته تقریبا ثابت بود و نوسان چندانی نداشت، به طوری که قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۳۱ هزار و ۷۷۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل بازار آهن در پایان شهریور
بازار آهن و فولاد روز گذشته نیز در عمده مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود از همین رو اغلب شرکت‌ها قیمت میلگرد آجدار را ثابت اعلام کردند و تنها در چند شرکت کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی مشاهده شد.

قیمت ورق سیاه و انواع آن نیز عمدتا ثابت بودند و ورق سیاه فولاد مبارکه ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز غالبا ثابت اعلام شدند و تنها کارخانه ورق رنگی هفت الماس افزایش قیمت داشت. نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز در غالب شرکت‌ها ثابت بود.

قیمت تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی در عمده مبادی فروش ثابت بود و تنها در برخی شاخه‌های پرفروش تیر ذوبی کاهش ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی داشتیم.

قیمت قوطی آهن و پرفیل در این هفته جهش چشمگیری داشت به طوری که کیلویی ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ تومان افزایش یافت. قیمت قوطی و پروفیل تولیدشده از ورق مبارکه ضخامت ۲ میلیمتر در کانال ۲۲ هزار تومانی اعلام شد که بیانگر افزایش حدود ۵۰۰ تومانی این محصول در مدت یک روز است.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که روز گذشته از ۳۵۵ هزار و ۵۸۰ تن محصول فولادی عرضه شده، حدود ۲۵۰ هزار تن مورد معامله قرار گرفت که رقمی معادل ۷۰/۲ درصد است. در این میان از ۲۲۶ هزار و ۵۷۱ تن میلگرد عرضه شده، حدود ۱۹ هزار و ۵۵۱ تن معامله شد که معادل ۸/۶ درصد از کل میلگرد عرضه شده بود، نرخ پایه این محصول نیز ۱۴ هزار و ۲۴۴ تومان اعلام شد. با توجه به شرایط معاملات میلگرد در بورس روز گذشته و تقاضای مؤثر در بازار، احتمال دارد کف قیمت میلگرد بورسی به ۱۵ هزار تومان نزدیک شود.

همچنین براساس آمار کل ورق سرد خودرو و ورق سرد لوازم خانگی عرضه شده نیز مورد استقبال قرار گرفت، حجم این محصولات حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ تن و نرخ آن نیز ۲۲ هزار و ۱۳۲ تومان برآورد شد.

اگرچه از محصولات عرضه شده در بورس کالا در دوره‌های قبل چندان استقبال نمی‌شد اما با توجه به استقبال از عرضه‌های اخیر ممکن است نرخ برخی محصولات در روزهای آتی افزایشی باشد.

برخی گزارش‌ها نیز حکایت از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو دارد، به این صورت که از ۷۵/۰ درصد به ۳/۲۵ درصد افزایش یافته است، از همین روز شاهد افت چشمگیر نرخ سنگ آهن به پایین‌ترین حد در دو هفته اخیر بودیم.

افزایش نرخ بهره، افزایش فشار روی کامودیتی را در پی خواهد داشت در نتیجه اثر مستقیمی روی نرخ نفت و سنگ آهن می‌گذارد که در روز گذشته نمونه بارز آن در نرخ سنگ آهن مشاهده شد.

چین که یکی از بزرگترین متقاضیان سنگ آهن در دنیا است، درحال حاضر با چالش‌هایی در زمینه مسکن و مناغشات نظامی درگیر است. از طرف دیگر روسیه نیز همچنان با اوکراین درگیر است و اخبار جدیدی مبنی بر فراخوان سرباز ذخیره در این کشور به گوش می‌رسد، چنین شرایطی به معنی تداوم دامپینگ فولاد در این کشور است.

گزارش‌ها از مذاکرات برجام هم چندان امیدوارکننده نیست و دستیابی به توافقات در آینده‌ای نزدیک بعید به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی نمی‌توان فعالیت‌های اقتصادی بلندمدت را دربرنامه قرار داد.

از سوی دیگر فصل سرما نیز در پیش است و به طور سنتی و طبق تجربه سال‌های گذشته تقاضا کاهش می‌یابد و بازار آهن و فولاد نیز دچار رکود می‌شود، با این اوصاف به نظر می‌رسد پاییز سال‌جاری رکود سختی در بازار فولاد رخ خواهد داد.

کد خبر: ۱۷۶٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha