۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۹
کلید اصلی رفع مشکلات در دست فناوران و شرکت‌های دانش بنیان است
سرپرست معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور:

کلید اصلی رفع مشکلات در دست فناوران و شرکت‌های دانش بنیان است

دهقانی فیروزآبادی، سرپرست معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: همه نهادهای متولی به این باور رسیده اند که کلید اصلی رفع مشکلات در دست فناوران و شرکت‌های دانش بنیان و خلاق است.

به گزارش بازار، روح الله دهقانی فیروزآبادی سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نخستین جلسه شورای معاونان، گفت: افراد زیادی برای جریان سازی و تقویت علم و فناوری در کشور تلاش کردند. اگر بخواهیم از ۲ نفر به عنوان اثرگذارترین افراد در توسعه گفتمان علم و فناوری در کشور نام ببریم ابتدا و در راس آن باید به مقام معظم رهبری اشاره کنیم که تلاش بی وقفه‌ای در این حوزه داشته و دارند و سیاست گذاری‌های کلانی در این زمینه به عنوان یکی از اصلی‌ترین خط‌های جریان‌های فکری و عملی در این حوزه داشتند و رصد و حمایت ویژه‌ای از حرکت علمی و فناوری کشور دارند.

وی افزود: در طول این سال‌ها که افراد متعدی سکاندار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را عهده دار بودند؛ هیچ کدام به اندازه دکتر ستاری در ترویج گفتمان علم و فناوری در میان مردم و مسولان اثرگذار نبودند و امروز این تلاش‌ها منجر به این شده که همه یک صدا اعتقاد دارند علم و فناوری کلید حل مشکلات کشور است.

دهقانی فیروزآبادی ضمن تشکر و تقدیر از زحمات و خدمات دکتر ستاری، گفت: نشستن جای آقای دکتر ستاری کار سختی است و فرد مورد نظر باید عاشق پیشه باشد نه عاقل. معاونت علمی که به ایشان تحویل داده شد بسیار متفاوت بود با آنچه که امروز دکتر ستاری تحویل بنده می‌دهد. تلاش‌ها بسیار زیاد بوده و گام‌های موثر و بلندی در این زمینه برداشته شده است.

وی معاونت علمی و فناوری دوران سختی را پشت سر گذاشته و امروز به دوران بلوغ خود رسیده است و همین انتظارات از این معاونت را بیشتر می‌کند. گرچه زحمت دوران شکل گیری آن به مراتب بیشتر از امروز است، اما رشد آن باید سرعت بیشتری گیرد و باید یاد بگیریم از این درخت تنومند چگونه مراقبت و محافظت کنیم.

رییس جهاد دانشگاهی بزرگ‌ترین محبوبیت امروز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که بحث اصلی قانون جهش تولید دانش بنیان نیز هست را، توسعه بازار و کسب و کارهای دانش بنیان در سطح ملی دانست و گفت: امروز وقتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ... و همه نهادهای متولی به این باور رسیده اند که کلید اصلی رفع مشکلات در دست فناوران و شرکت‌های دانش بنیان و خلاق است؛ می‌توان امیدوار بود که مشکلات کشور به دست آن‌ها مرتفع شود و معاونت علمی و فناوری باید در این میانه به عنوان سازمان نوآوری کشور حلقه پیوند دهنده همه بازیگران این زیست بوم باشد.

دهقانی فیروزآبادی همچنین بیان کرد: باور من این است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ سازمان برنامه و بودجه نوآوری کشور است. ما زمانی به این جایگاه می‌رسیم که منابع نوآورانه و فناورانه و بازار فناوری در نهادهای مختلف را به وسیله نخ تسبیحی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و با استفاده از بودجه زیست بوم نوآوری به هم متصل کنیم.

وی ادامه داد: وقتی وابستگی کشور در پیشران‌های اصلی اقتصاد، مانند آب و انرژی، مواد و معدن، کشاورزی و امنیت غذایی، ماشین سازی، دارو تجهیزات پزشکی، فرهنگ و رسانه، بازی و صنایع خلاق و دیگر مبتلات بزرگ کشور مثل معضلات حاشیه نشینی و فرهنگی، قطع می‌شود که از دانش بنیان‌ها و توانمندی آن‌ها در نوآوری‌های اجتماعی بهره بگیریم. اگر به حکمرانی دانش بنیان‌ها و نخبگان برسیم می‌توانیم به توسعه علمی و فناورانه کشور امیدوار شویم.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: بزرگ‌ترین مساله امروز کشور ما جوانان هستند و مسوولان دغدغه رفع مشکلات و استفاده درست از آن‌ها را دارد. باید به این باور برسیم که مسایل کشور زمانی رفع می‌شود که حمکرانان و تصمیم گیران کشور از میان نخبگان و سرآمدان علمی انتخاب شوند. نخبگان در بازی که خود تعریف می‌کنند خوب بازی می‌کنند و بقیه جریانات کشور را هم به کار می‌گیرند. ما این ماموریت را برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قائل هستیم و معتقدیم بازار ملی ناموس ملی است و با وجود همه مشکلاتی که دارد باید از آن محافظت کنیم. انتظار داریم معاونت علمی و فناوری برنامه ریز و سیاستمدار دیپلماسی علم و فناوری و صادرات شرکت‌های دانش بنیان باشد.

وی گفت: اعتقاد دارم باید به مدیران خود تفویض اختیار دهم، چون معتقد هستم یک مدیر تخصصی حتما بیشتر از من به موضوعات حوزه کاری خود اشراف دارد. دیگر معیار بنده در انتخاب مدیران؛ غیر سیاسی عمل کردن آن‌ها است. تلاش می‌کنم مدیرانی را به کار بگیرم که به نظام جمهوری اسلامی و رهبری اعتقاد و تخصص کافی داشته باشند.

کد خبر: ۱۷۶٬۶۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha