۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
چرا قیمت طلا طی شش ماه ۱۸ درصد کاهش یافت؟
بازار گزارش می دهد

چرا قیمت طلا طی شش ماه ۱۸ درصد کاهش یافت؟

آمارهای ارایه شده در بازارهای کالایی نشان می دهد جهان در روزهای سختی قرار دارد و به نظر می رسد این روزهای سخت ادامه خواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: اقتصاد دنیا روزهای سختی را می گذارند و خبرهایی که هر روز شنیده می شود نشان می دهد که پتانسیل روزهای سخت تری وجود دارد. روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در گزارش اخیر خود نوشت: «بازارهای کالایی داستان تاریکی را حکایت می کند و بانکهای مرگزی در تلاش هستند با افزایش نرخ بهره بانکی مانعی در مسیر رشد فزاینده تورم در دنیا ایجاد کنند.

سیاستی که فشار مضاعفی به اقتصاد وارد می کند و بستر را برای کاهش بیشتر نرخ رشد اقتصادی فراهم می کند. اما به نظر می رسد این پایان بازی نیست. بانک مرکزی امریکا اعلام کرده است در جلسه این هفته نرخ بهره را ۰.۷۵ درصد افزایش خواهد داد. این سومین بار است که نرخ بهره با نرخ ۰.۷۵ درصد رشد کرده است. آمارها نشان می دهد از ابتدای سال جاری تا کنون نرخ بهره بانکی در امریکا بالغ بر ۳ درصد افزایش یافته است و این روند حداقل در فصل اول سال بعد هم ادامه پیدا خواهد کرد.

تاثیر سیاست افزایش نرخ بهره بانکی روی بازارهای دیگر ملموس است. ارزش دلار به بالاترین سطح طی ۲۰ سال اخیر رسیده است و ارزش آن در مقابل سبدی از ارزی شرکای اصلی تجاری امریکا در بالاترین سطح طی ۱۵ سال اخیر قرار دارد. این افزایش ارزش دلار فشار زیادی به بازار کالا وارد کرده است زیرا قیمت تمام شده کالاها که با واحد دلار محاسبه می شود، برای مصرف کنندگان خارجی گران تر از قبل شده است.

مساله دیگری که باعث نگرانی اقتصاد دنیا شده است وضعیت اقتصادی کشور چین است. چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است که در سالهای اخیر توانسته است نقش مهمی در احیای اقتصاد دنیا بازی کند ولی در شرایط فعلی اوضاع اقتصادی این کشور بحرانی است، بخش زیادی از پروژه های زیرساختی در این کشور متوقف شده است و نرخ رشد اقتصادی این کشور به شدت کاهش یافته است.

چین بزرگترین تولید کننده کالاهای صنعتی است و افت سطح تولید در این کشور می تواند بازارهای مصرف دنیا را تحت تاثیر قرار دهد. از طرف دیگر چین با جمعیتی بالغ بر ۱.۳ میلیارد نفر بزرگترین بازار مصرف در دنیا است و افت توان مصرفی در این کشور سبب می شود تا بازارهای جهانی با کاهش تقاضا روبرو شوند. در واقع بحران در اقتصاد چین هم عرضه و هم تقاضا را تحت تاثیر قرار می دهد.

نکته مهمی که باید توجه داشت سطح بالای تنش در اقتصاد جهان است که ریشه در نابسامانی های اقتصادی دارد. در این شرایط حتی ارزش طلا هم نتوانسته است همسو با این تنشها رشد کند.

بررسی قیمت طلا در بازار جهانی نشان می دهد در ماه مارس سال جاری هر اونس طلا ارزشی برابر با ۲۰۴۳ دلار داشت ولی هم اکنون هر اونس از این فلز در بازار جهانی قیمتی برابر با ۱۶۸۰ دلار دارد که ۱۸ درصد نسبت به شش ماه قبل پایین تر است.

طلا که روزگاری به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها شناخته می شد حال تبدیل به کالایی شده است که در شرایط تورمی قدرت خود را از دست می دهد و این وضعیت تمامی معادلات را در اقتصاد دنیا بر هم می زند.

با توجه به تمامی تحولاتی که مطرح شد و تغییراتی که در بازار طلا مشاهده شد، می توان این طور ارزیابی کرد که روزهای سختی در انتظار اقتصاد دنیا است و باید منتظر تشدید تنش در بازارها باشیم.

کد خبر: ۱۷۶٬۵۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • لویزانی IR ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
      0 0
      ببینید این جا جایی دیگه تعریف شده اما بانک ملی یک شر کت سهامیست وقتی بانکی شعبه میگیره اعلام ورشکستگی کرده و من خریدار هستم. در هر معامله‌ای من خریدارم و وظایف من تعریف شده وارد بحث تجارت نمیشم چون معتقدم به اونچه ثبت کردم