۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۷
جاده تو در تو و پر رانت قطعه سازی| باید عوارض خودروهای خارجی را طی ۱۰ سال صفر کنیم 
نماینده مردم سبزوار در مجلس با بازار مطرح کرد:

جاده تو در تو و پر رانت قطعه سازی| باید عوارض خودروهای خارجی را طی ۱۰ سال صفر کنیم 

عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت: ۸۰ درصد حل مسائل مربوط به تولید خودرو به تشخیص درست مشکلات در این بخش معطوف می شود.

علی اصغر عنابستانی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار با اشاره به سردرگمی وزارت صمت درمسئله تولید خودرو در کشور بیان کرد: رویکرد وزارت صمت در زمینه تولید خودرو در کشور به نحوی است که انگار نمی داند باید در این بخش چگونه عمل کند.

وی با بیان اینکه باید در زمینه رفع مشکلات تولید خودرو ابتدا مسئله را به درستی تشخیص بدهیم بیان کرد: گاهی گفته می شود که مشکل خودروسازان هزینه تمام شده تولید خودرو است و ما وقتی می پرسیم چرا قیمت تمام شده بالاست، مسئولین در پاسخ به ما می گویند:مشکل از سوی قطعه سازان است، یعنی مافیای قطعه سازی.

این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین مسئولین درباره هزینه تمام شده قیمت خودرو تاکید دارند که هزینه به کاری گیری نیروی انسانی هم در این بخش تاثیر گذار است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: اگر ما مسئله خودرو در کشور را درست تشخیص ندهیم، نمی توانیم به درستی مشکلات در این بخش را حل و فصل کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به اعتقاد بنده ۸۰ درصد حل مسائل مربوط به تولید خودرو به تشخیص درست مشکلات در این بخش معطوف می شود و متاسفانه وزارت صمت به یک گفتمان مشخص و ثابتی که معلوم کند مسئله در خودروسازی ما چیست، نرسیده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: برخلاف القائات صورت گرفته بنده معتقدم که ما در قطعه سازی خودرو خیلی پیشرفته هستیم و بسیاری از قطعه سازان ما قطعه سازان برتری هستند که قطعاتشان را به خارج از کشور صادر می کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به اعتقاد بنده اگر به قطعه سازان بیشتر توجه شود، این امر می تواند زمینه خوبی برای خودروسازی کشور شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه متاسفانه خودروسازی ما دولتی اداره می شود،بیان کرد: در نتیجه، هم از توان و دانش فنی قطعه سازانمان درست استفاده نمی کنیم و هم شبکه اتصال قطعه ساز به خودروسازمان تبدیل به یک شبکه توی در توی پر از رانت و فسادی شده است.

این نماینده مجلس بیان کرد: اگر ما بتوانیم برخی فرآیندها را حذف کنیم و خودروسازی مان را به طور واقعی به بخش خصوصی واگذار کنیم، مشکلات برطرف خواهد شد. به عنوان مثال ما باید طی یک بازه زمانی ده ساله به خودروسازان بگوییم که هر سال ده درصد از عوارض واردات خودروهای خارجی کم خواهد شد و پس از ان هیچ عوارض از خودروی خارجی گرفته نخواهد شد و بنابراین تو - خودروسازی - ده سال وقت داری خودت را با دانش فنی جهان مطابقت دهی.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر ما باید اجازه واردات خودرو را به قطعه سازان بدهیم، یعنی قطعه ساز در ازای صادرات قطعه، خودرو به کشور وارد کند لذا اگر این اتفاق رخ دهد، حتما قطعه ساز ما خودرویی وارد می کند که خودش بتواند قطعه آن را تولید کند. در این شرایط حتما قطعه ساز ما خودروی باکیفیت وارد کشور می کند و حتما در این شرایط دانش فنی خودروسازی ما بالا می رود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما باید اجازه واردات خودرو را به قطعه سازمان بدهیم،بیان کرد: ما باید عوارض خودروهای خارجی را طی یک بازه زمانی به صفر برسانیم و امکان واردات همه خودروها را در کشور فراهم کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در دنیا برای گمرک نقش ریگلاتوری قائل هستند،گفت: نقش تنظیم گری یعنی اینکه من به عوارض خودرو به چشم درآمد نگاه نمی کنم وبه عنوان تنظیم اقتصادی داخلی به آن نگاه می کنم بنابراین ما باید همین روش را در خودرسازی پیاده کنیم و بگوییم هر خودرویی می تواند به کشور وارد شود و به خودرو گران عوارض بالا و به خودروی ارزان عوارض کمتری ببندیم .چرا ما باید بگوییم این خودرو بیاید و این خودرو نیاید چرا نمی گذاریم مردم این موضوع را تشخیص بدهند؟ ما باید با عوارض گمرکی بخش خودرو را مدیریت کنیم و با عوارض گمرکی از خودروساز داخلی حمایت کنیم.

وی تاکید کرد: نباید کاری کنیم که حمایت از خودروساز داخلی گارانتی شود، ما باید برای خودروساز داخلی زمان تعیین کنیم تا در آن زمان خودش را به سطح کیفی خودروهای جهان برساند.

کد خبر: ۱۷۶٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha