۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹
‌لازمه توافق، ‌تضمین‌های اطمینان‌بخش است
رئیس جمهور:

‌لازمه توافق، ‌تضمین‌های اطمینان‌بخش است

رئیس جمهور گفت:‌ ایران آماده دستیابی به یک توافق عادلانه و پایدار است، اما لازمه این توافق، تضمین‌های اطمینان‌بخش و بسته‌ شدن پرونده‌های پادمانی ایران است.

به گزارش بازار، سید ابراهیم رئیسی در دیدار امانوئل مکرون در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با تأکید بر اینکه ایران آماده دستیابی به یک توافق عادلانه و پایدار است، لازمه رسیدن به این توافق را تضمین‌های اطمینان‌بخش و بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران خواند و گفت: سطح همکاری‌ها و روابط ایران و فرانسه قابل ارتقا است، ضمن اینکه اروپا باید در عمل نشان دهد که سیاست‌های آن مستقل است و تابع خواست و سیاست آمریکا نیست.

رئیسی در این دیدار با اشاره به خروج آمریکا از برجام و نقض تعهدات آن و همچنین عمل نکردن اروپایی‌ها به تعهدات خود درباره انتفاع اقتصادی ایران از توافق، تصریح کرد: با وجود خروج یکجانبه آمریکا از توافق و زیان‌های این کار، خواسته جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین‌های اطمینان‌بخش، یک خواسته کاملاً معقول و منطقی است.

رئیس‌ جمهور، مفتوح ماندن پرونده‌های ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مانع جدی دستیابی به توافق برشمرد و گفت: رویکرد آژانس به مسائل، باید فنی و به دور از فشارها و القائات دیگران باشد و ما معتقدیم بدون مختومه شدن پرونده‌های ایران، رسیدن به توافق امکان‌پذیر نیست.

رئیسی با انتقاد از درخواست قطعنامه شورای حکام علیه ایران به‌وسیله سه کشور اروپایی، همزمان با مذاکرات هسته‌ای، این رویکردها را غیر سازنده و موجب پیچیده‌تر شدن مسائل دانست و تصریح کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با نظارت و بازرسی‌های خود، ۱۵ بار به‌طور رسمی به اینکه فعالیت‌های ایران بر اساس تعهدات و به دور از انحراف بوده، اذعان کرده است.

رئیس‌ جمهور، رویکرد دوگانه آژانس به فعالیت‌های مخرّب هسته‌ای رژیم صهیونیستی را نشانه‌ای از سیاست‌زدگی برشمرد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را صلح‌آفرین و عامل جلوگیری از سرایت تروریسم به اروپا خواند و گفت: اینکه امروز در فرانسه با آرامش انتخابات برگزار می‌کنید، به علت تلاش‌های جمهوری اسلامی برای نابودی تروریسم در منطقه است.

مکرون در این دیدار، پیشنهادهایی برای مذاکرات، مطرح و اذعان کرد: این یک واقعیت است؛ در شرایطی که آژانس، عمل به تعهدات از طرف ایران را به‌طور کامل اعلام کرد، آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و طرف‌های اروپایی نیز نتوانستند به تعهد خود مبنی بر استفاده ایران از منافع اقتصادی توافق، عمل کنند.

رئیس‌جمهور فرانسه، ادامه کار برای پیشرفت در توافق هسته‌ای را لازم دانست و گفت: ایران و آژانس با همکاری یکدیگر، قادر به حل پرونده‌های موجود هستند و ما در این زمینه، فشار سیاسی به آژانس وارد نخواهیم کرد.

مکرون با دعوت از رئیس‌ جمهور کشورمان برای سفر به فرانسه، اظهار داشت: می‌توانیم با گسترش روابط دو جانبه در موضوعات اقتصادی و منطقه، همکاری‌های خود را افزایش دهیم.

کد خبر: ۱۷۶٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha