۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
سال پر بحران کشاورزی کرمان| مصوبات سفر رئیس جمهور هنوز به استان ابلاغ نشده است
در گفتگو با بازار بررسی شد؛

سال پر بحران کشاورزی کرمان| مصوبات سفر رئیس جمهور هنوز به استان ابلاغ نشده است

کرمان- معاون جهاد کشاورزی شمال کرمان با اشاره به اینکه امسال بخش کشاورزی کرمان بحران های متعددی را تجربه کرده است، گفت: با ابلاغ مصوبات سفر رئیس جمهور به استان گشایشی در این حوزه ایجاد خواهد شد.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان به لحاظ ظرفیت های اقتصادی جزو مناطق مطرح کشور به شمار می رود به گونه ای که یک چهارم باغات کشور در کرمان که پهناورترین استان کشور به شمار می رود، وجود دارد. این استان نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور بازی می کند و از جمله مهم ترین محصولات کشاورزی‌اش می توان به پسته، خرما، مرکبات و محصولات جالیزی اشاره کرد.

اما امسال این حوزه حوادث متعددی از جمله سرمازدگی، گرمازدگی، سیل و... را از سر گذراند و کشاورزان از این حوزه متضرر شدند. همچنین کرمان سال هاست که از خشکسالی رنج می برد و با توجه به هدررفت بالای آب در بخش کشاورزی توجه ویژه به ترویج استفاده از سیستم های آبیاری نوین در این حوزه ضروری است.

این شرایط در حالیست که چندی پیش رئیس جمهور در آخرین سفر دور اول سفرهای استانی به کرمان سفر کرد و این سفر مصوباتی در حوزه کشاورزی استان کرمان داشت. به منظور بررسی دقیق تر این مصوبات با علی جاویدی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان کرمان گفتگو کردیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

*لطفا مصوبات سفر رئیس جمهور به کرمان در حوزه کشاورزی را تشریح کنید.

امسال بحران های زیادی را در حوزه کشاورزی استان کرمان شاهد بودیم که از آن جمله می توان به سرمازدگی فروردین ماه، گرمای بی سابقه تابستان و سیل مردادماه اشاره کرد.

با پی گیری های انجام شده در سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به کرمان حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه های مختلف برای استان مصوب شد که برای زیربخش های مختلف بخش کشاورزی از جمله آب و خاک، حفظ نباتات، باغبانی و... است. بعد از ابلاغ مصوبات به استان گشایش بسیار خوبی در زمینه مدیریت بخش کشاورزی حاصل می شود.

* مشخص است که مصوبات چه زمانی به استان کرمان ابلاغ می شود؟

ما کار را آغاز کرده ایم و منتظر ابلاغ و اقدام اداری نمانده ایم. با توجه به اینکه در سیل اخیر مردادماه خسارت زیادی به بخش کشاورزی به ویژه قنوات و خطوط انتقال آب وارد آمد، کار را آغاز کرده ایم تا زودتر مشکلات کشاورزان رفع شود؛ در زمینه بحث لایروبی و مرمت قنوات پیشرفت خوبی داشته ایم.

ان شاالله به زودی مصوبات سفر رئیس جمهور به کرمان ابلاغ می شود و اعتبارات به استان می رسد تا بتوانیم زحمات پیمانکارانی که در این بخش ما را یاری کرده اند را جبران کنیم.

*آیا فکری برای جبران خسارت کشاورزان آسیب دیده شده است؟

در ابتدای سال جاری در فرودین ماه چندین سرمازدگی بی سابقه را شاهد بودیم که بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی به ویژه باغات پسته وارد شد.

با پی گیری های به عمل آمده اعتبارات خوبی در بحث سرمازدگی باغات لحاظ شده که از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور مصوب و بار مالی آن تامین شده است. این مساله به معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده و منتظر ابلاغ رئیس جمهور به استان هستیم. بعد از ابلاغ به صورت تسهیلات بانکی می توانیم کمک حال باغداران باشیم.

*چه برنامه هایی در زمینه اصلاح الگوی کشت و آبیاری نوین برای استان کرمان دارید و آیا این موضوعات در سفر رئیس جمهور مطرح شد؟

در سفر رئیس جمهور در زمینه پروژه های آبیاری نوین مصوبه داشتیم که بعد از ابلاغ این مصوبه در این زمینه پروژه های بسیار خوبی را می توانیم در کرمان اجرا کنیم. این مساله در بحث نوین سازی کشاورزی استان بسیار موثر خواهد بود.

در زمینه الگوی کشت، به صورت کشت های قراردادی کشاورزان را تشویق کرده ایم و افرادی با آنها وارد مذاکره شده اند. با کشاورزان در بحث کشت محصولاتی مانند پنبه و گندم قرارداد منعقد شده و بر اساس آن کشاورزان از بابت کشتی که انجام می دهند از نظر فروش و بازار محصولاتشان اطمینان خاطر دارند.

کد خبر: ۱۷۶٬۳۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha