۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷
صادرات برق توسط بخش خصوصی آزاد می شود| ایجاد ۲۰ هزار مگاوات تقاضای سرمایه گذاری با اجرای مدل جدید
معاون وزیر نیرو در گفتگو با «بازار»:

صادرات برق توسط بخش خصوصی آزاد می شود| ایجاد ۲۰ هزار مگاوات تقاضای سرمایه گذاری با اجرای مدل جدید

کمانی معاون وزیر نیرو از تدوین مدلی برای آزاد سازی صادرات برق نیروگاه های تجدیدپذیر خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این مدل برآورد می شود که ۲۰ هزار مگاوات تقاضای جدید سرمایه گذاری ایجاد می شود.

بازار؛ آب و انرژی: «صادرات برق توسط بخش خصوصی آزاد می شود.» این وعده تکراری است که حالا مسئولین دولت سیزدهم آن را مطرح می کنند. هرچند که فعالین بخش خصوصی خیلی امیدی به این وعده و عیده ها ندارند اما محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر به بازار می گوید که به دنبال تدوین مدلی برای صادرات برق تولید شده در نیروگاه های تجدید پذیر است.
او با اشاره به اولتیماتوم وزیر نیرو در خصوص پیگیری سریع تر این مدل، ادامه داد: «برآورد می شود که با اجرایی شدن این مدل و فراهم شدن امکان صادرات برق نیروگاه های تجدید پذیر ۲۰ هزار مگاوات تقاضای جدید سرمایه گذاری در این حوزه داشته باشیم.» این گفته ها درشرایطی مطرح می شود که هم اکنون ظرفیت ایجاد شده در بخش انرژی های نو کمتر از هزار مگاوات است، در حالیکه قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه دست کم ۵ هزار مگاوات از برق مصرفی کشور توسط تجدید پذیرها تولید شود. البته دولت سیزدهم وعده داده که طی ۴ سال ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر در کشور اضافه خواهد شد.
محمود کمانی رییس ساتبا و معاون وزیر نیرو در ادامه گفتگوی خود همچنین توضیحاتی را درباره آخرین وضعیت احداث ۱۱۰ هزار نیروگاه پشت بامی ۵ کیلو واتی ارائه داد که در ادامه می خوانید:

وزارت نیرو به دنبال تدوین مدلی است که سرمایه گذارانی که در حوزه انرژی های تجدید پذیر ورود پیدا می کنند، اجازه صادرات برق را داشته باشند

*بسیاری از فعالین بخش خصوصی شرط ورود به حوزه تجدید پذیر و سرمایه گذاری در آن را منوط به صدور مجوز برای صادرات برق می دانند. آیا ساتبا برنامه ای در این خصوص دارد؟

وزارت نیرو به دنبال تدوین مدلی است که بخش خصوصی به حوزه انرژی های تجدید پذیر ورود پیدا کرده و بعد از آن اجازه صادرات برق را پیدا کند. برای رسیدن به این شرایط باید زیر ساخت هایی فراهم شود. بخشی از این زیرساخت مربوط به قوانین و مقرارت بوده و بخش دیگر هم به زیرساخت های فنی برمی گردد. نباید فراموش کرد که زیرساخت های فنی برای صادرات برق به کشورهای همسایه محدود شود و باید فکری به حال آن شود.

*آیا تدوین این مدل و اجرای آن در سال جاری اتفاق خواهد افتاد یا به سال آینده موکول می شود؟

فکر می کنم که امسال تدوین این قانون تمام شود، ضمن اینکه در جلسه ای که با وزیر نیرو داشتیم، تاکید داشتند که این مدل هر چه سریع تر طراحی و اجرایی شود.

*فکر می کنید در صورت آزاد سازی صادرات برقی که در نیروگاه های تجدید پذیر تولید می شود، سرمایه گذاری در این حوزه تا چه اندازه افزایش پیدا می کند؟

ارزیابی اولیه در این خصوصی صورت گرفته است. ما برآورد کردیم که با اجرایی شدن این مدل ۲۰ هزار مگاوات تقاضای جدید سرمایه گذاری در حوزه تجدید پذیر ایجاد شود. تا همین حالا هم تعداد زیادی از شرکت های بزرگ آمادگی خود را در اینباره اعلام کردند.

پیش بینی ما این است که طی دو هفته آینده شرکت های پیمانکار برای ایجاد ۱۱۰ هزار نیروگاه پشت بامی تعیین تکلیف و لیست نهایی اعلام شود و بعد از آن عملیات اجرایی این طرح شروع خواهد شد

*ایجاد نیروگاه های پشت بامی برای افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، به کجا رسید؟

تقاضا برای احداث نیروگاه‌های پشت‌بامی وجود دارد و درحال حاضر برنامه احداث ۱۱۰ هزار واحد پنج کیلوواتی که معادل ۵۵۰ مگاوات می‌شود را در بخش حمایتی که شامل بهزیستی و کمیته امداد است و برنامه احداث ۱۰۰ مگاواتی در بخش غیر حمایتی را تدوین کرده‌ایم. اما درباره آخرین وضعیت این طرح هم باید بگویم که فراخوانی را اعلام کردیم تا پیمانکارانی که حاضر به مشارکت در این بخش هستند، آمادگی خود را اعلام کردند. شرکت ها متعددی برای این مساله به ما مراجعه کردند. البته ما به دنبال شرکت هایی هستیم که هر کدام به تنهایی امکان نصب ۵ هزار واحد را داشته باشند.

ضمن اینکه شرکت های پیمانکار در دوره ای که در حال تامین تجهیزات نصب و راه اندازی هستند باید قادر به تامین منابع مالی مورد نیاز خود باشند. بعد از حدود ۳ الی ۴ ماه از شروع کار از محل وام هایی که در اختیار خانواده های تحت پوشش قرار می گیرد این بازپرداخت ها به شرکت های پیمانکار صورت خواهد گرفت. پیش بینی ما این است که طی دو هفته آینده شرکت های پیمانکار تعیین تکلیف و لیست نهایی اعلام شود و بعد از آن عملیات اجرایی این طرح شروع خواهد شد. البته هم اکنون طبق روال سابق نصب هایی صورت گرفته است. اما امیدواریم که تا پایان سال کار نصب و راه اندازی تمامی ۱۱۰ هزار واحد به اتمام برسد.

* منابع مالی لازم برای اجرای این طرح آیا دیده شده است؟

حدود ۶ هزار میلیارد از منابع مالی اجرای این طرح در قالب اعطای وام توسط ۵ بانک عامل در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است. بخشی هم قرار است از منابع مالی که در اختیار نهادهای حمایتی قرار گرفته تامین شود. بخش دیگری هم از محل خرید برق تامین خواهد شد. باید بگویم که ما خوشبختانه هیچ گونه تاخیری در خرید برق از نیروگاه های خانگی نداریم.

*معمولا به طور ماهانه چقدر برق از نیروگاه های خانگی خریداری می کنید؟

ماهانه ۳۰ میلیارد تومان برای خرید برق خانگی پرداخت می کنیم.

کد خبر: ۱۷۶٬۳۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha