۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
گران‌فروشی زیر سایه فقدان نظارت مستمر؛ دادِ زائران رضوی درآمد
بازار گزارش می‌دهد؛

گران‌فروشی زیر سایه فقدان نظارت مستمر؛ دادِ زائران رضوی درآمد

سمنان - گران‌فروشی و تخلفات اصناف در جاده‌ها و مجتمع‌های بین راهی و خدمات زائران استان سمنان باعث بروز نارضایتی های فراوانی در بین مسافران به خصوص زائران حرم شریف امام رضا(ع) شده است.

معصومه آموده، بازار؛ گران‌فروشی فروشگاه‌های جاده‌ای استان سمنان چگونه نظارت می شود؟ این سوالی است که بسیاری از مردم استان و به خصوص مسافران و زائرانی که از جاده های استان تردد می‌کنند، از خود و مسئولان این استان می‌پرسند. رویداد ناپسند که سبب نارضایتی مردم شده و چهره نامناسبی هم از این استان در اذهان عمومی به نمایش می‌گذارد.

سفر با تمامی خوشی‌های خود خستگی راه را نیز با خود به همراه دارد به خصوص در جاده‌های استان سمنان که ۶۴۰ کیلومتر از مسیر هزار کیلومتری تهران مشهد را در دل خود جای داده و ۸۰ درصد آن نیز کویر برهوت و فاقد جلوه های بصری است.

در این میان مسافران که نمی‌خواهند مغلوب خستگی سفر شوند در میانه راه توقف کرده و برای رفع خستگی به فروشگاه‌های جاده مراجعه می کنند تا با خرید نوشیدنی گلویی تازه و با استفاده از خوراکی خود را تا رسیدن به مقصد خود را سرگرم کنند.

گرانفروشی فروشندگان جاده ای مثل روز روشن است

مقاومت مسافران در برابر خستگی با دیدن قیمت های سرسام آور می‌شکند، هر چند خستگی سفر نتوانست مسافر را از پای دربیاورد اما گران‌فروشی برخی از فروشگاه‌های جاده‌ای فرد را فتیله پیچ می‌کند. در نتیجه مسافر با تشنگی و گرسنگی چاره جز خرید محصول با قیمت گزاف را ندارد و به قولی از اینجا رانده و از آن جا مانده می شود. موضوعی که البته مختص به مسافران نیست و مردم استان را هم ناراضی کرده است.

۶۴۰ کیلومتر از مسیر هزار کیلومتری تهران مشهد در استان سمنان قرار دارد

محدثه رضایی یکی از شهروندان استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه اغلب مغازه هایی که در امتداد جاده اصلی تا مشهد هستند قیمت‌ها را بالاتر حساب می‌کنند، می گوید: قیمت مصرف کننده بر روی اجناس با آنچه فروشندگان در مغازه‌های بین راهی عرضه می‌کنند، تفاوت آشکاری دارد.

وی با طرح این پرسش که آیا نظارتی برای تخلفات صنفی فروشگاه های جاده ای صورت می گیرد؟ما باید قیمت نهایی را چگونه محاسبه کنیم؟ بیان می کند: برخی فروشگاه ها اصلا به گران فروشی معروف شدند اما کسی با آنها برخوردی نمی کند.

گران فروشی مغازه‌ها

سینا محمد زاده که برای زیارت امام رضا (ع) راه زیادی را با ماشین خودش پیموده و برای نماز و استراحت در کنار جاده مشهد توقف کرده است، در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن انتقاد از گران‌فروشی برخی از فروشگاه‌های جاده ای بیان کرد: برای رفع خستگی خانواده بستنی خریدم اما فروشنده هر بستنی را با دو هزار تومان بیشتر به من فروخت من به این کار فروشنده اعتراض کردم اما فروشنده در جواب گفت قیمت مصرف کننده برای قبل است و قیمت جدید همینی است که من می گویم.

موارد زیاد هستند مونا طالب زاده یگر مسافری است که از جاده های استان سمنان می گذرد و با او لحظاتی هم کلام می‌شویم. او با اعلام اینکه یک لیوان چای را هر مغازه اطراف جاده با قیمتی متفاوتی به فروش می رساند، اظهارکرد: لیوان چای را یک مغازه با قیمت چهار هزار تومان، مغازه دیگر با قیمت پنج هزار تومان و مغازه‌های دیگر با قیمت شش و هفت هزار تومان به مردم می فروختند لذا این امر نشان می دهد که اصلا نظارتی نیست وگرنه شاهد رویه مناسب تری بودیم.

طالب زاده با بیان اینکه اگر سازوکاری انجام شود که به این نا به سامانی ها سامان دهد، مسافران و زائران با خیال راحت محصول مورد نیز خود را از فروشگاه ها خریداری کنند، بیان کرد: بسیاری مغازه ها از لحاظ بهداشتی هم وضعیت خوبی ندارند و این نشان می دهد که شاید از آخرین بازرسی شان یک سالی بگذرد.

شهروندان استان سمنان و مسافرانی که از این استان عبور می کنند از گران‌فروشی برخی فروشگاه های جاده ای ناراضی هستند چرا که به برکت شهرک های اقماری و شهرک های صنعتی و روستاها، بسیاری از مردم تمام خرید روزانه شان را باید از این دست مغازه های جاده ای صورت دهند. فروشگاه هایی که از عدم دسترسی مسافران به سوپرمارکت ها سوء استفاده کرده و برای خود بازار گرمی درست می کنند.

گران‌فروشی زیر سایه فقدان نظارت مستمر | دادِ زائران رضوی درآمد

ساکنان استان سمنان تخلفات صنفی را گزارش کنند

مردم از مسئولان استان سمنان می خواهند که که به این سودجویی خاتمه دهند و با نظارت دقیق از گران‌فروشی‌های جاده جلوگیری کنند. در این خصوص مسئول بازرسی اداره کل صمت استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: دولت از اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در یکی از طرح‌های اقتصادی، اقدام به درج قیمت مصرف و تولید کننده کرد و تمامی کالاها مشمول این قانون شدند لیکن قانون گذار در این طرح، سود شرکت پخش و سود متصدی واحد صنفی را محاسبه و بر این اساس دلیلی ندارد که فروشنده کالا را با قیمت بالاتر بفروشد.

روح الله حامدی از مردم خواست در صورت اصرار متصدیان واحد صنفی، از فروشنده صورت حساب را بخواهند و به صنعت معدن و تجارت ارائه دهند، تاکید کرد: شماره تلفن ۱۲۴راه ارتباطی با اداره کل صنعت معدن تجارت استان سمنان و شماره تلفن ۱۳۵ راه ارتباطی با تعزیرات حکومتی به شمار می‌رود. مردم می توانند با شماره تلفن‌های اعلام شده تماس گرفته و به صورت نمونه، نوع کالا و آدرس دقیق صنفی را به ما اعلام کنند. همکاران ما نتیجه گزارش را به شماره تلفنی که شهروندان با آن تخلف را اعلام کردند، اطلاع رسانی می‌کنند.

وی از مردم در خواست کرد تا در طرح درج قیمت مصرف کننده با سازمان های مربوطه همکاری کنند تا این طرح به نتیجه های خوبی برسد و افزود: در کنار این طرح نظارت ها نیز تشدید می‌شود تا دغدغه های مردمی در این ارتباط کاهش یابد.

سرخوردگی مسافران از سفر دوباره به استان سمنان

یک کارشناس اقتصاد خرد اما در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به اینکه گران فروشی در کنار آثار ناپسندی که دارد می تواند سبب نارضایتی مسافران و زائران و سرخوردگی آنان شود موضوعی که می تواند به دفع گردشگران از استان کمک کند، گفت: مسئولان هر چه بکوشند که جاذبه های استان سمنان را معرفی کنند، کافی است چنین مواردی در ذهن یک مسافر حک شود، بیرون آوردن و اصلاح آن تصور بسیار دشوار است.

مردم از فروشنده صورت حساب را بخواهند و به صنعت معدن و تجارت ارائه دهند

محمد جعفر نوئی با بیان اینکه استان سمنان از وجود زائران و مسافران می تواند کمال بهره را بگیرد، تاکید کرد: تردد سالانه ۲۰ میلیون زائر چیزی نیست که استان های دیگر شاهدش باشند لذا باید بتوانیم از این ظرفیت ها بهره مند شویم. از یک سو شاهد هستیم که مجتمع های بین راهی و مغازه های جاده ای برای توقف مسافران و استراحت و کاهش تصادفات رانندگی ایجاد شده اند از سوی دیگر همین مجتمع ها با تخلفات صنفی مسافران را فراری می دهند.

وی با بیان اینکه دیگر ایراد مجتمع های بین راهی به خصوص آنهایی که نزدیک شهرها هستند این است که سبب می شوند مسافران در آنها توقف، مایحتاج خودشان را خریداری و دیگر وارد شهر نشوند و از کمربندی های تداوم مسیر دهند، بیان داشت: این موضوع سبب می شود تا مسافر و به دنبال آن پول به درون شهرهای استان نیاید که به وضوح این دو ایراد بزرگ در بین مجتمع ها و مغازه های بین راهی وجود دارد که می بایست حداقل مورد نخست را با تقویت نظارت ها به صورت محسوس و غیر محسوس برطرف کرد.

دافعه گردشگری در سایه فقدان نظارت دقیق

استان سمنان جاذبه های زیاد گردشگری را در دل خود جای داده و به دلیل قرار گیری در کریدور شرق به غرب و حرم تا حرم سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون زائر را پذیرایی می کند از این بابت مسئولان استان با نظارت ها و برنامه ریزی های درست می توانند گردشگرهای زیادی را به این استان جذب کنند اما بعضاً شاهد هستیم که ترک فعل هایی مانند عدم نظارت بر مجتمع های بین راهی و فروشگاه های جاده ای دافعه و ضد تبلیغی برای گردشگری استان سمنان محسوب می شود.

تخلف های صنفی در جاده های استان سمنان، نارضایتی مسافران از نظافت برخی مجتمع های خدمات رفاهی استان سمنان، ناشناخته بودن برخی از امکان گردشگری استان و... مسافران نه تنها جذب نمی کند بلکه آنان از سفر به دیار قومس باز می‌دارد. از مسئولان انتظار می‌رود با تشدید نظارت‌ها و به‌کارگیری اقدامات درست علت های عدم جذب مسافران به استان سمنان را از بین برده و مسافران زیادی را به این استان راهی کنند.

گران‌فروشی برخی از واحدهای صنفی صدای ساکنان استان سمنان را نیز درآورده چرا که آنان در مسیر عبور از جاده های استان از این مشکل رنج برده است و از سازمان‌های نظارتی می‌خواهند که این تخلف های واحد صنفی را رسیدگی کنند.از سوی دیگر اما مسئولان هستند که از مردم می خواهند تا با شکایت از اصناف به صمت کمک کنند در حالی که اغلب شاکیان مسافرانی هستند که نه وقت، نه امکان و نه تمایل دنبال کردن شکایت دارند در نتیجه از آن می‌گذرند اما این به مثابه رضایت‌مندی از وضعیت فروشگاه‌های جاده ای نیست.

کد خبر: ۱۷۵٬۹۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha