۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
تبادل تجاری گندم و آرد ایران با دیگر کشورها برقرار شود| افزایش قیمت گندم گره گشا نیست
تولید کننده آرد نان، صنف و صنعت در گفتگو با بازار:

تبادل تجاری گندم و آرد ایران با دیگر کشورها برقرار شود| افزایش قیمت گندم گره گشا نیست

ملکی، تولیدکننده با اشاره به اختلال در صادرات آرد حاصل از ورود موقت گندم گفت: بازار باید آزاد باشد و تبادلات تجاری گندم و آرد بین ایران و دیگر کشورها تحت ضوابط خاص برقرار باشد تا این صنعت پویا بماند.

بازار؛ گروه کشاورزی: تولید نان در کشور همیشه با مسائل و حواشی بسیاری همراه بوده است به طوری که مسائلی همچون یکسان نبودن قیمت نان در سراسر کشور، بالا رفتن هزینه های حمل و نقل در این حوزه، نبود کارگران تخصصی این بخش و بالا بودن ضایعات از جمله موضوعات همیشگی مطرح در این حوزه است که ارتباط مستقیمی با تولید گندم در کشور دارد. با این وجود با حذف آرد یارانه ای صنف و صنعت شکافی عمیق بین تولید کنندگان نان سنتی و نان های صنعتی و فانتزی ایجاد شد که این امر بر تولید آرد نیز تاثیراتی داشته است.

کاهش ظرفیت تولید کارخانجات آرد به دلیل تفاوت بالای قیمت آرد نان سنتی و صنعتی ها

محمود ملکی از کارخانه داران فعال در این حوزه در خصوص اصلی ترین مسائل و موضوعات پیرامون تولید آرد در کشور به بازار گفت: تا سال قبل ما مجاز به ورود موقت گندم از روسیه بودیم و آن را پس از تبدیل به آرد به عراق ارسال می کردیم. اما زمانی که بحث برگشت ارز حاصل از صادرات مطرح شد با مشکل مواجه شدیم چرا که از صادرات به عراق دلاری دست ما نمی رسید و به ریال پرداخت می کردند لذا بر سر موضوع برگشت دلار به چالش هایی برخوردیم.

ملکی افزود: در حال حاضر نیز که قیمت جهانی گندم بالا است روسها آرد وارد می کنند و به کردستان عراق می فرستند و به این ترتیب صادراتی نداریم.

وی خاطر نشان کرد: با این وجود در فرایند تولید آرد نیز با چالشهایی مواجه هستیم از جمله اینکه هزینه های نگهداری دستگاه «بولر» که غالبا با این دستگاه سروکار داریم را پیش رو داریم و از سوی دیگر با مجموع مسائل ایجاد شده در حال حاضر با حدود ۸۰درصد ظرفیت تولید خود کار می کنیم. این در شرایطی است که برخی تولید کننده ها میزان تولیدی کمتر از این نیز دارند.

ملکی در پاسخ به این سوال که این کاهش تولیدها از چه عواملی نشات می گیرد، گفت: به این دلیل که قیمت بسیار بالایی بین آرد توزیع نان صنعتی، سنتی و فانتزی وجود دارد؛ یعنی صنف و صنعت از گندم آزاد ۱۲ هزار تومانی استفاده می کند و سنتی ها از گندم ۶۴۵ تومانی استفاده می کنند. این در شرایطی است که حدود ۳۰ درصد تولید ما برای نانها سنتی است ۴۰ درصد به صنعت می دهیم و مابقی را نیز کاهش تولید داده ایم.

با بالا بردن قیمت گندم توان رقابت از کارخانجات آرد گرفته شده است

وی همچنین در خصوص افزایش قیمت گندم و از سوی دیگر در خصوص توصیه به بخش خصوصی برای انجام کشت قراردادی با کشاورزان گفت: ما برای تامین نیاز خود علاوه بر اینکه از دولت گندم خریداری می کنیم از کشاورزان نیز خرید داریم اما مساله مهم در این میان این است که دولت اگر می خواهد کمک کند باید قطعا راه های دیگری را برای کمک به کشاورزان در نظر بگیرد مثلا کود یا سم با قیمت مناسب یا حتی رایگان در اختیار کشاورز قرار بدهد.

ملکی افزود: به عبارت دیگر اینگونه قیمت گندم را سالانه گران کردن باعث می شود نتوان در این بازار رقابت کرد. به خصوص اینکه الان دو برابر مصرف آرد ایران کارخانه آرد موجود است اما علیرغم وجود این همه زیرساخت که می توان برای تولید آرد از آن بهره گرفت با این قیمتها قابلیت رقابت وجود ندارد.

این فعال بخش آرد کشور همچنین در خصوص تفاوت کیفیت گندم و آرد تولیدی ایران با دیگر کشورهای صاحب صنعت نان اظهار داشت: کیفیت گندم روسیه بسیار بالاتر است و با ترکیبی از گندم ایران و روسیه می توان آرد خوبی برای صنعت نان و ماکارانی به دست آورد. یعنی چون آرد ایرانی رنگ روشنتری دارد لذا با ترکیب با آرد روس که تیره تر است می توان آرد خوبی برای این بخش به دست آورد.

وی در خصوص ضرورت واردات و صادرات آرد نیز گفت: باید بازار آزاد باشد و این تبادلات تجاری گندم و آرد بین ایران و دیگر کشورها تحت یک اصول و ضوابط خاص برقرار باشد تا این صنعت پویا بماند و محصولات مورد نظر را نیز بتوانیم تولید کنیم.

تولید نان در کشورهای اروپایی هر روز صنعتی تر می شود

بر اساس این گزارش، با بحران غذایی جهانی و احتمال ادامه دار بودن خشکسالی در سراسر جهان کشورهای اروپایی به کشت غلات سنتی همچون ارزن، گندم سیاه و جو دوسر رو آورده اند و از آن آرد تولید می کنند. این تولید کننده آرد کشور در پاسخ به این سوال که اگر ایران نیز به کشت غلات سنتی رو بیاورد آیا توان و تجهیزات تولید آرد از این محصولات را داریم یا خیر گفت: خیر تکنولوژی ما تکنولوژی تبدیل گندم به آرد است و برای دیگر فراورده ها در کشور تکنولوژی لازم را نداریم.

از سوی دیگر در بحث سبوس گیری همیشه شائبه های مبنی بر سبوس گیری و کاهش کیفیت آرد در جهت فروش سبوس مطرح است اما ملکی این مساله را رد میکند و می گوید: هر آردی برای خود یک تعریف خاص دارد و نمی توان آن را تغییر دارد. یعنی تا قبل از انقلاب آرد سنگک ۸درصد سبوس گیری می شد الان ۱۲ درصد شده است. در مورد تافتون و لواش ۱۲ درصد بود الان به ۱۵ درصد رسیده و نان بربری همیشه ۱۸ درصد بوده و مانده است.

وی افزود: با این وجود علت اینکه میزان سبوس گیری را افزایش داده اند به این برمیگردد که مردم ایران اصولا نان سفیدتر را به نان تیره ترجیح می دهند و به هیچ وجه بحث سبوس گیری بخاطر منافع مالی نیست. به خصوص اینکه در شرایط فعلی اگر من نوعی آرد تولیدی را بفروشم قیمت آن گران تر از سبوس است. بنابراین سبوس گیری فقط به دلیل ذائقه مصرف کنندگان کشور است.

وی ادامه داد: با این وجود تفاوت فاحشی که در بحث تولید، آرد، نان و مصرف آن بین ایران و دیگر کشورها وجود دارد این است که نان های صنعتی هم در اروپا و هم در کشورهای اطراف ما بسیار تنوع بالایی دارند و غالبا نان در دیگر کشورها از جمله ترکیه به سمت صنعتی شدن پیش رفته است. اما ما همچنان با کیسه باید آرد ببریم دم نانوایی تحویل بدهیم. به عبارت دیگر تغییرات شاخصی در حوزه نان در کشور انجام نگرفته است.

کد خبر: ۱۷۵٬۸۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نانوای محله IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      4 2
      تا قیمت آرد و نان آزاد نشود و نان رقابتی نشود نه نان کیفیت پیدا کرده نه ضایعات نان کم میشه نه جلوی هدر رفت آرد گرفته می‌شود هر راهی که غیر از این دولت برود به هدر دادن وقت صرف بودجه الکی هیچ فایده ای ندارد
    • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      0 0
      بعد از دو ماه پول گندم کشاورز بدهید