۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
گلایه مردم خراسان جنوبی از آشفته بازار قیمت گذاری ها
بازار گزارش می دهد؛

گلایه مردم خراسان جنوبی از آشفته بازار قیمت گذاری ها

بیرجند- مخدوش کردن قیمت ها، تفاوت چشمگیر قیمت تولید و مصرف کننده و تفاوت قیمت درج شده روی کالا با قیمت عرضه توسط فروشنده همه در فهرست گلایه ها و شکایت های مشتریان بازار خراسان جنوبی قرار گرفته است.

بازار؛ گروه استان ها: هر چند قرار بود برای نظارت بیشتر بر بازار، کاهش فرصت های سودجویی و ... قیمت نهایی تولید و مصرف کننده بر روی کالاهای تولید شده و موجود در بازار درج شده باشد اما انگار هنوز این وعده برای برخی کالاهای موجود در بازار عملی نشده است و تفاوت های قیمت ها در کنار گرانی ها مورد گلایه مشتریان در بازار خراسان جنوبی قرار گرفته است.

زمینه سودجویی در بازار

گشتی در بازار کالاهای پر مصرف داریم. بسیاری از کالاهای موجود در بازار در موج افزایش قیمت ها قرار گرفته و تغییر لحظه ای قیمت ها بازار سودجویی را داغ تر از گذشته کرده است.

فروشنده اعلام می کند که کالایش را از قدیم داشته است اما باید همان کالا را با نرخ جدید و گران تر از کارخانه خریداری کند و به همین سبب کالای قدیمش را به همان نرخ جدید که از سامانه مورد نظرش در گوشی جستجو می کند، عرضه کند.

اینکه حق با چه کسی است فروشنده یا خریدار، تولید کننده یا مصرف کننده بماند اما اینکه بالاخره نرخ نهایی هر کالا چه میزان است سوژه گزارش امروز ما است.

به سراغ چند فروشنده و خریدار بازار می رویم. اقلام پر مصرف مواد غذایی با برندهای مختلف قیمت های متفاوتی دارند. سال تولید برخی از کالاها به دو سال قبل هم برمی گردد و قیمت درج شده روی آن هم مربوط به قدیم است.

روی یک شیشه آبلیمو قیمت ۱۷ هزار تومان درج شده است اما فروشنده قیمت ۲۷ هزار تومان را اعلام می کند و می گوید: آن قیمت درج شده قیمت تولید است.

گلایه مردم خراسان جنوبی از آشفته بازار قیمت گذاری ها

برخی از اقلام هم با همان قیمت روی کالا عرضه می شوند و برخی دیگر با قیمت بالاتر از آن. روی یک بطری روغن قیمت ۱۲ هزار تومان درج شده اما قیمت اعلام شده ۶۲ هزار تومان است.

از یک فروشنده دلیل تفاوت قیمت ها را جویا می شویم. آن طور که حسن زاده به بازار می گوید:‌ برخی کالاها که موجودی انبار از گذشته است و پس از آزاد سازی نرخ ارز این کالاها با نرخ جدید قیمت گذاری و به فروش می رسند.

وی ادامه داد: همچنین برخی از کالاها قیمت تولید کننده است و فروشنده مجاز است حداکثر با چند درصد سود بیشتر آن را به فروش برساند.

به گفته وی اما برخی از کالاهای موجود هم قیمت تولید و قیمت مصرف کننده روی آن درج شده است و فروشنده آن را به قیمت درج شده روی کالا عرضه می کند.

یک شهروند بیرجندی در گفتگو با بازار با بیان اینکه در میان انبوه کالاهای موجود در بازار دستکاری برخی قیمت ها و مخدوش شدن هم به چشم می آید، گفت: قیمت قوطی رب قابل خواندن نیست و فروشنده با ماژیک قیمت ۳۲ هزار تومان را روی آن درج کرده است.

ابراهیمی با بیان اینکه یک کیلو شکر با قیمت های متفاوت ۱۹ و ۲۳ هزار تومان به فروش می رسد؛ گفت: گوشت مرغ قیمت های متفاوت ۵۹ تا ۶۳ هزار تومان در بازار مشاهده کردم

به گفته وی قیمت یک کیسه برنج ۱۰ کیلویی از یک برند بین ۳۵۰ تا ۳۷۰ هزار تومان در بازار موجود بود.

یک خریدار در گفتگو با بازار بیان می کند: این تفاوت قیمت ها و عدم درج قیمت روی برخی کالاها سبب سردرگمی می شود.

محمد احمدی تبار عنوان کرد: برخی از کالاها با قیمت متفاوت از روی کالا به فروش می رسند خریدار را دچار شک و تردید می کند و نظارت بر بازار باید مستمر و بیشتر باشد تا جلوی بسیاری از سودجویی ها گرفته شود.

گلایه مردم خراسان جنوبی از آشفته بازار قیمت گذاری ها

درصدهای مجاز سود

معاون بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه درج قیمت تولید کننده روی کالاها از سوی واحدهای تولیدی الزامی است و قیمت مصرف کننده نیز باید درج شود، می افزاید: برخی از تولید کنندگان هنوز به سیستم های مورد نیاز برای درج قیمت تولید کننده و قیمت مصرف کننده مجهز نشده اند و در ادامه باید به این سیستم ها مجهز و قیمت ها درج شود.

علی تهوری با اشاره به اینکه شکایات بسیاری از طریق سامانه ۱۲۴ به ثبت رسیده و شهروندان می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف و داشتن شکایت با این سامانه تماس بگیرند از نظارت مستمر بر بازار می گوید و می افزاید: با توجه به قیمت تولید کننده درج شده روی کالا فروشندگان مجازند بر اساس قانون، درصد سود مجازی روی کالا افزوده و با نرخ معین به فروش برسانند.

به اظهار وی درصد سود خرده فروشی میوه و تره بار برای گروه های مختلف این اقلام بین ۲۰ تا ۳۰ درصد، برای برنج، حبوبات و غلات، رب و ... در عمده و خرده فروشی ۳ و ۱۲ درصد، گوشت مرغ در عمده و خرده فروشی ۳ و ۱۰ درصد، محصولات لبنی ۴ و ۱۵ درصد و ... براساس جدولی تعیین شده است و فروشندگان بیشتر از این مجاز به دریافت سود نیستند و با افراد متخلف برخورد قانونی انجام خواهد شد.

مردم و فروشندگان در بازار همچنان از نبود نظارت‌ها و پدیدهٔ خود قیمت‌گذاری گلایه دارند،و انتظار دارند با ورود قوی بازرسان تابلوی قیمت‌ها قانونی شود.

کد خبر: ۱۷۵٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      4 0
      سلام هایپر مارکتها هم یاد گرفته اند که قیمت برخی از کالاها رو در قفسه ها اعلام نمی کنند. در محل صندوق تازه از قیمت بسیار زیاد کالا اطلاع پیدا میکنی که دیگه خجالت میکشی برش گردونی
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      3 1
      هر روز میری مغازه چیزا از روز قبل گرون تر
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      0 0
      تعزیرات حکومتی کجایه؟!