۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵
امکان تامین ۹۰ درصد از کالاهای اساسی و اقلام غذایی در داخل کشور وجود دارد
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

امکان تامین ۹۰ درصد از کالاهای اساسی و اقلام غذایی در داخل کشور وجود دارد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: می‌توانیم به تولید حداقل ۹۰ درصد کالاهای اساسی و اقلام غذایی در ۵ سال آینده دست پیدا کنیم در حالی که طی برنامه‌های توسعه‌ای گذشته اهتمام جدی در این حوزه صورت نگرفته است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، منصورعلی زارعی کیاپی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه توسط مقام معظم رهبری، گفت: برنامه‌های توسعه راه کارها و سیاست‌های کلی نظام برای ۵ سال را تعیین می‌کنند و در سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه، مقام معظم رهبری به حوزه‌های تامین امنیت غذایی، افزایش بهره وری آب و کشاورزی توجه داشته‌اند.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور علی رغم اینکه برخی از استان‌ها مانند استان‌های شمالی و جنوبی با دریا ارتباط دارند خشک و نیمه خشک محسوب می‌شود و در زمینه آب مورد نیاز با مشکلاتی مواجه هستیم، ادامه داد: طرح جامع آبرسانی در بخش‌های کشاورزی و شرب در دستور کار مجلس قرار دارد اما مطمئنا باید برنامه‌های بالادستی مانند برنامه هفتم توسعه را نیز مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در سیاست‌های ابلاغی نسبت به تأمین امنیت غذایی و تولید حداقل ۹۰ درصد کالاهای اساسی و اقلام غذایی در داخل تاکید کرده است، تصریح کرد: باتوجه به شرایط اقلیمی خاص و مناطق شمالی و جنوبی کشور می‌توانیم به تولید حداقل ۹۰ درصد کالاهای اساسی و اقلام غذایی در ۵ سال آینده دست پیدا کنیم در حالی که طی برنامه‌های توسعه‌ای گذشته اهتمام جدی در این حوزه صورت نگرفته است.

زارعی کیاپی با تاکید بر اینکه باید در تامین امنیت غذایی تقسیم بندی صورت بگیرد، عنوان کرد: به صورت مثال ۸۵ درصد از نهاده‌های دامی مورد نیاز از طریق واردات تامین می‌شود و باید طبق برنامه‌ای زمان بندی ۵ ساله میزان تولید آن را به ۹۰ درصد برسانیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه حدودا ۲۲ درصد اهداف محقق و حدود ۳۰درصد آنها نیمه تمام باقی مانده است، ادامه داد: مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر، در کنار دولت به عنوان مجری برنامه‌ها باید تلاش کنند تا اهداف برنامه هفتم توسعه محقق گردد و رسیدن به تولید ۹۰درصد از کالاهای مورد نیاز در داخل کشور قالبیت اجرایی دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: سالانه به ۳ میلیون تن برنج نیاز داریم که حدود ۲ میلیون و ۲۰۰هزار تن آن در داخل کشور تولید می‌شود، اگر استفاده بهینه از آب، افزایش ضریب مکانیزاسیون و اصلاح بذر در دستور کار قرار بگیرد کمبود ۸۰۰ هزار تنی برنج قابل جبران است و می‌توانیم تمامی نیاز کشور به برنج را طی ۳ سال در داخل تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش زیادی از اراضی کشور سالانه یک بار تحت کشت قرار می‌گیرند، ادامه داد: در استان‌های شمالی مانند مازندران حدودا از آبان‌ماه تا فروردین اراضی کشاورزی زیر آب هستند زیرا نتوانسته‌ایم در زمینه ساماندهی آب‌های سطحی که در سیاست‌های ابلاغی برنامه به آن نیز اشاره شده است توجه کنیم. تنها توانسته‌ایم ۱۰ تا ۱۲ درصد از آبی که وارد دریا می‌شود را کنترل و ذخیره سازی نماییم. جمع آوری آب‌های سطحی به تامین امنیت غذایی نیز کمک می‌کند.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اهداف سیاست کلی ابلاغی در خصوص برنامه هفتم توسعه در بخش کشاورزی قابلیت تحقق دارند و می‌توانیم ضریب بهره‌وری را افزایش دهیم مشروط به اینکه تمامی بخش‌های اجرایی ذی‌ربط تلاش لازم را داشه باشند، عنوان کرد: متاسفانه بالا بودن ضریب وابستگی به واردات برخی اقلام حاصل تربیت واردکنندگان ماهر است اما در صادرات همواره مشکل داشته ایم و بسیاری برای تامین منافع شخصی و جریانی خود به دنبال واردات بوده اند.

کد خبر: ۱۷۵٬۶۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فوتبال دوست IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 0
      واقعا جهاد کشاورزی چجوری روش میشه هنوز هم حرف میزنه؟ تو همه موردی که بهتون واگذار شده گند زدید. خجالت داره با این همه نیرو و تجهیزات