۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۴
نیاز ۱۸۰ میلیارد دلاری پروژهای وزارت نفت به تامین مالی| بورس بخشی از راه‌حل است
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی مطرح کرد

نیاز ۱۸۰ میلیارد دلاری پروژهای وزارت نفت به تامین مالی| بورس بخشی از راه‌حل است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: تکمیل پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی نیازمند ۱۸۰ میلیارد دلار منابع مالی است و حتما می‌توان بخشی از این منابع را از طریق بازار سرمایه تامین کرد.

به گزارش بازار به نقل ازپایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، سید حمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی بیان کرد: به نظر می‌رسد توافق و احیای برجام تا زمان انتخابات کنگره آمریکا یعنی اواخر آبان ماه به تعویق افتاده؛ اما کماکان خوشبینی نسبت به توافق و رفع تحریم‌ها وجود دارد.

وی اضافه کرد: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در صنایع تولیدی کشور فقط در گرو توافق نیست و استفاده از ظرفیت‌های احیای برجام برای تکمیل طرح‌های ناتمام زمان‌بر خواهد بود. ضمن اینکه برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در کشور، منابع مالی کافی در اختیار نداریم و معتقدم بعد از احیای برجام باید برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ به سراغ منابع خارجی برویم. اما طرح‌های توسعه ای و پروژه‌های کوچک و متوسطی هم وجود دارند که برای تامین مالی این پروژه‌ها می‌توان از ظرفیت‌های بازار سرمایه استفاده کرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به حجم بالای منابع مالی مورد نیاز برای توسعه صنایع گفت: فقط در صنعت پتروشیمی حدود ۷۰ پروژه نیمه تمام داریم. پالایشگاه‌ها نیز نیازمند اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای بهسازی و نوسازی هستند که بسیاری از این پروژه‌ها عملیاتی نشده است. طبق آمار وزارت نفت تکمیل پروژه‌های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی نیازمند ۱۸۰ میلیارد دلار منابع مالی است و تامین این میزان منابع مالی تنها از داخل کشور امکان‌پذیر نخواهد بود. اما حتما می‌توان بخشی از این منابع را از طریق بازار سرمایه تامین کرد.

حسینی ادامه داد: نکته اینجاست که ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه عمدتا ۲ الی ۳ ساله هستند. استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای متوسط و کوچک صنایع تولیدی، مستلزم ابزارسازی و همچنین تعامل بازار سرمایه با بانک ها است تا بتوان به تامین مالی طرح‌های توسعه ای کمک کرد.

کد خبر: ۱۷۵٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha