۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶

قیمت یارانه ای سوخت مهمترین مانع توسعه تجدیدنظرها
وزیر نیرو عنوان کرد

قیمت یارانه ای سوخت مهمترین مانع توسعه تجدیدنظرها

محرابیان، وزیر نیرو گفت: قیمت یارانه‌ای سوخت نیروگاه‌ها مهم‌ترین مانع توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر است، بنابراین با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، سرمایه‌گذاری در این بخش توسعه یابد.

به گزارش بازار، علی اکبر محرابیان در حاشیه بازدید از نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی انرژی درباره مدل مالی پیش‌بینی‌شده برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر افزود: امسال در قانون بودجه برای اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ردیف ثابت و مشخصی با اعتبار ۳۰۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که این ردیف متناسب با رشد صنعت تجدیدپذیر و ظرفیت‌های موجود می‌تواند سالانه افزایش یابد.

وی با اشاره به حمایت‌های وزارت نیرو برای توسعه برق تجدیدپذیر توسط صنایع گفت: در بخش تولید برق تجدیدپذیر برای اقشار حمایتی نیز نصب ۱۱۰ هزار سامانه ۵ مگاواتی پیش‌بینی شده است که برق آن‌ها با نرخ حمایتی خریداری خواهد شد و شرایط معیشتی خوبی را برای این اقشار فراهم می‌آورد.

وزیر نیرو درباره امکان صادرات برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر افزود: این نیروگاه‌ها با توجه به کیفیت برق تولیدی امکان صادرات برق به صورت ۲۴ ساعته و ۱۲ ماهه را ندارند، بنابراین نیاز است عملیات تبدیل انرژی صورت گرفته و برق آن‌ها به صورت خطی امکان صادرات را پیدا کند.

محرابیان این فرآیند را در دست مطالعه عنوان کرد و افزود: نتایج بررسی‌ها و تصمیمات در این باره اعلام خواهد شد.

وی درباره برنامه‌های تبادل برق با دیگر کشورها گفت: یکی از برنامه‌های مهم وزارت نیرو افزایش تبادل برق با کشورهای همسایه است، برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای بوده است که بتوانیم ۸۰ درصد صادرات انرژی و ۲۰ درصد واردات داشته باشیم. هم‌اکنون نیز صادرات قابل توجهی داریم که با نزدیک شدن به شرایط ایده‌آل تولید و مصرف صادرات را افزایش خواهیم داد.

وزیر نیرو همچنین درباره تامین برق زمستان افزود: وزارت نفت طبق برنامه‌ای که برای تامین سوخت زمستان داده‌ایم کار را مدیریت می‌کنند و امیداورایم با تجربه موفقی که در زمستان سال قبل داشتیم، امسال هم سوخت نیروگاه‌ها را تامین و مدیریت کنیم.

کد خبر: ۱۷۴٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha