۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳
نهضت مهارت آموزی در گام دوم انقلاب راه اندازی شده است
رییس سازمان فنی و حرفه‌ای:

نهضت مهارت آموزی در گام دوم انقلاب راه اندازی شده است

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: چتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با هدف مهارت افزایی در جامعه، گسترده شده است.

به گزارش بازار، غلامحسین حسینی نیا، گفت:طرح مهارت آموزی‌ای پی دی برای دانشجویانی ارائه شده است که به دنبال اجرای آن در دانشگاه‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: همچنین طرحی با عنوان نخلستان با تاکید بر فناوری‌های آی تی برای فارغ التحصیلان در دستور کار قرار دارد.

حسینی نیا گفت: مهارت آموزی در محیط حقیقی کار با همکاری اصناف و صنایع استان در برنامه است.

وی ادامه داد: راه اندازی مرکز سنجش مهارت در استان و مرکز ویژه آموزشی برای بانوان نیز از جمله برنامه‌های این سازمان محسوب می‌شود.

حسینی نیا افزود: از حداکثر ظرفیت بخش خصوصی برای تحقق اهداف، استفاده می‌کنیم.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در دولت سیزدهم تعداد مراکز جوار بنگاه‌های اقتصادی از ۵۵۰ واحد به ۲ هزار و ۲۵۰ واحد رسیده است.

حسینی نیا یادآور شد: درصدد هستیم که هر کارخانه یک مرکز جوار مهارت آموزی داشته باشد.

حسینی نیا مهارت کشورهای دنیا را در دو بخش تکنولوژی محور و منبع محور تقسیم کرد و گفت: در دنیا ۱۰ کشور با محوریت تکنولوژی وجود دارند که ۷۵ درصد ثروت جهان را تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایران و ۱۸۰ کشور دیگر به دلیل منبع محور بودن تنها ۲۵ درصد تولید ثروت دنیا را برعهده دارند، یادآور شد: امروزه ما راهی جز رسیدن به ۱۰ کشور مطرح دنیا نداریم و در هرجایی که توجه، ایمان و اعتقاد وجود داشته باشد کار داشتیم شدنی است.

حسینی نیا با اشاره به تعاریف موجود در مورد ابر قدرت‌ها، افزود: در قرن ۲۱ تعریف ابر قدرت با پیش از آن متفاوت است، ابرقدرت کشوری است که مردم آن راستگو و درست کردار باشند، این کشور می‌تواند کوچک یا بزرگ باشد.

وی تعاریف موجود از ابرقدرت‌ها را جالب و حائز اهمیت برشمرد و ادامه داد: ما اگر بتوانیم متغیرها را کنترل کنیم می‌توانیم اثرات موثر را اندازه بگیریم.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، ژاپن و آلمان را ۲ کشور پیشرو در امر مهارت برشمرد و افزود: این‌ها کشورهایی هستند که بعد از جنگ جهانی دوم توانستند به واسطه مهارت و توسعه منابع انسانی به جایی که امروز هستند برسند.

این مقام مسؤول در خصوص اهمیت وجود منابع و نیروی انسانی در کشور برای حرکت پیشرو در مسیر مهارت افزایی، گفت: هرکارخانه‌ای بدون نیروی انسانی دارای یک مشت آهن پاره سرد است، تا مادامی که بر روی نیروی انسانی سرمایه گذاری نکنیم موفق نخواهیم شد.

وی در ادامه نقشه راه براساس سه مفهوم، استارتاپ‌ها، اسکیل آپ‌ها و استیل آپ‌ها برشمرد و اظهار کرد: فعالیت استارتاپ‌ها برعهده دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، اسکیل آپ‌ها برعهده سازمان فنی و حرفه‌ای و استیل آپ‌ها برعهده بخش خصوصی است.

حسینی نیا ادامه داد: این سه نقشه‌ی راه در کنار یکدیگر معنا دارند و به صورت زنجیره وار به یکدیگر متصل هستند و اگر تنها بخواهیم به یکی از این سه زنجیره توجه کنیم، مجموعه دچار نقص می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید بر نهضت مهارت اموزی در راستای گام دوم انقلاب نیازمند توجه بیشتری است، خاطر نشان کرد: نهضت مهارت آموزی در گام دوم انقلاب را باید به عنوان حرکت ملی دنبال کنیم و در ۴۰ سال اول انقلاب نهضت سوادآموزی مطرح بود و امروز نهضت مهارت آموزی مورد توجه است.

حسینی نیا با بیان اینکه همیشه تحصیلات تکمیلی نیاز نیست، اضافه کرد: بعضا مهارت تکمیلی بسیار مهمتر خواهد بود که این مهم از طریق آموزش فنی و حرفه‌ای در دسترس است.

کد خبر: ۱۷۴٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha