۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
پیش بینی تولید ۳۴۰ هزار تن وش‌پنبه در سالجاری
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با بازار خبر داد

پیش بینی تولید ۳۴۰ هزار تن وش‌پنبه در سالجاری

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۲۲۸ هزارتن وش‌پنبه تولید کرده‌ایم، گفت: برای امسال نیز پیش بینی میکنیم بتوانیم ۳۴۰ هزارتن وش‌پنبه تولید کنیم.

یاسمن بلوردی؛ خبرگزاری بازار-ابراهیم هزارجریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه کشت پنبه در حال شروع شدن است، گفت: در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا و محدودیت حمل و نقل در حوزه بین الملل برای واردات بذر و کود از کشورهای مبدا دچارمشکل شده‌ایم، که این تاخیر در واردات موجب می شود که کاشت با مقداری تاخیر صورت بگیرد.

هزارجریبی افزود: با توجه به اینکه الان باید بذر دست پنبه کاران باشد اما نیست، ممکن است کاشت با تاخیر انجام شود. از سوی دیگر ممکن است کشاورزان به دلیل اینکه به بذرهای استاندارد و با کیفیت دسترسی نداشته باشند، معطل ورود این بذرها نمانند و از بذرهای خودمصرفی منطقه استفاده کنندکه این امر باعث میشود عملکردمان پایین بیاید.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۵ درصد نهاده های مصرفی ما تولید داخلی و ۳۵ درصد وارداتی است، مابقی را هم خود کشاورزان به صورت خودمصرفی استفاده میکنند.

رشد ۴۰ درصدی تولید وش پنبه در سال ۹۸

این مقام مسئول اظهار داشت: چون بذرهایی که شرکتهای داخلی تولید میکنند و یا از طریق واردات به دستمان میرسد، نسبت به آنچه که کشاورزان خودشان مصرف میکنند، استانداردتر است بنابراین وقتی در تامین بذر تاخیر ایجاد شود ممکن است سهم مصرف بذرهای خودمصرفی بیشتر شود و کیفیت تولید کاهش یابد.

وی در خصوص بذرهای خودمصرفی نیز گفت: در حالت طبیعی بذر از مزرعه تامین می شود حال ممکن است برخی کشاورزان خودشان از کارخانجات پنبه‌پاک‌کنی بذر را تامین کنند که نظارتهای لازم، فرآوری های باکیفیت و ضدعفونی‌های مورد نظر در مورد این دسته از بذرها اصولا صورت نمی گیرد.

هزارجریبی در مورد میزان تولید نیز گفت: سال گذشته ۹۰ هزار هکتار سطح زیرکشت داشتیم که از این مقدار حدود ۲۲۸  هزارتن، وش‌پنبه تولید کردیم که نسبت به سال ۹۷ حدود ۴۰ درصد رشد داشته و ارزشی مالی آن نیز حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: امسال نیز برنامه این است که ۱۱۰ هزار هکتار در طرح جهش تولید کاشت کنیم تا بتوانیم ۳۴۰ هزارتن تولید وش‌پنبه داشته باشیم، که این میزان تولید قسمتی از مصرف داخلی را تامین میکند و مابقی را نیز وارد میکنیم.

اشتغالزایی بالای صنعت نساجی کشور

هزارجریبی با بیان این موضوع که ۶ استان گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، فارس و اردبیل مهمترین مناطق کشت پنبه کشور محسوب می شود، افزود: همانطور که میدانید محصول پنبه در صنعت نساجی عرضه می‌شود و به دلیل اینکه این صنعت کارخانه‌های زنجیره ای زیادی همچون کارخانه پنبه پاک کنی، نخ ریسی، پارچه بافی و کارخانه پوشاک دارد، در نتیجه ارزش افزوده زیادی دارد و اشتغالزایی فراوانی در این صنعت ایجاد شده است.

وی در خصوص قیمت پنبه نیز گفت: علیرغم اینکه دولت قیمت تضمینی برای پنبه تعیین میکند  اما دو سال است که قیمت بازار بیشتر از قیمت تضمینی است به همین دلیل دولت دیگر ورود نمیکند و بازار نساجی، پنبه مورد نیازش را از خود مردم و کشاورزان تامین میکند.

هزارجریبی خاطرنشان کرد:کشاورزان و پنبه کاران علاقمند هستندکه قیمت پنبه بیشتر شود چون تولید پنبه هزینه‌های بسیار بالایی دارد بخصوص هزینه‌های کارگری در مرحله برداشت بالا است. بنابراین قیمت پنبه هرچقدر بالاتر باشد انگیزه کشاورزان بیشتر میشود که بتوانند سطح بیشتری کشت کنند به خصوص اینکه سود کشت پنبه در مقابل زراعت‌های رقیب ممکن است کمتر باشد.

سودآوری کم کشت پنبه در مقایسه با زراعت‌های رقیب، باعث کشت کمتر این محصول می‌شود

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که ظرفیت تولید کشور چقدر است، گفت: ما پیش از این در حوزه پنبه صادرکننده بوده ایم؛ یعنی به راحتی می توانیم به خودکفایی برسیم. به عبارت دیگر از نظر آب و هوایی، از نظر تجربه گذشته کشاورزان و همچنین از لحاظ کارخانه های پنبه پاک کنی که وجود دارد، ایران ظرفیت خوداتکایی در تولید پنبه را دارد. اما یکی از علتهای نرسیدن به این خودکفایی این است که زراعت های رقیب در منطقه وجود دارد. به عنوان مثال در مناطق استان گلستان برنج وجود دارد، در مناطق خشک زعفران و باغات پسته وجود دارد و غیره که باعث می شود کشاورزان کمتر اقدام به کشت پنبه کنند.

هزارجریبی در پایان گفت: البته زراعتهای رقیب همیشه وجود دارد و کشاورزان بر این  اساس که درصد سود کمتری به پنبه اختصاص می یابد کمتر به سمت کشت این محصول می‌آیند اما به این معنا نیست که کسی که زعفران می‌کارد پنبه نکارد بلکه به این معنا است که پنبه کمتری کشت می کنند.

کد خبر: ۱۷٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha