۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
«خام فروشی» آفت معادن استان سمنان| دشواری‌های جذب سرمایه‌گذار
بازار گزارش می‌دهد؛

«خام فروشی» آفت معادن استان سمنان| دشواری‌های جذب سرمایه‌گذار

شاهرود- استان سمنان معادن فراوانی دارد اما بسیاری شان به واسطه فقدان جذب سرمایه‌گذار مناسب، متاسفانه محصولات‌شان را خام‌فروشی می کنند و این باعث شده تا رشد اقتصادی لازم را در این بخش شاهد نباشیم.

بازار، گروه استان ها: یکی از مهمترین مشکلات توسعه اقتصادی معادن استان سمنان خام‌فروشی است چرا که اجازه نمی‌دهد ارزش افزوده لازم برای تولیدات معدنی به خصوص معادن فلزی که عمدتاً در شرق استان هستند اتفاق بیافتد. استان سمنان دارای معادن بسیار گسترده است که هم از لحاظ عیار و هم از لحاظ کمیت و از آن در سراسر کشور یگانه هستند.

فقط کافی است به این موضوع دقت کنیم که ۹۰درصد گچ در ایران در شهرستان سرخه و ۲۰ درصد کرومیت کشور در یک روستای فرومد از توابع شهرستان میامی وجود دارد اما عمده این محصولات معدنی مانند مس، بوکسیت، کرومیت، بالزامیت و غیره به صورت خام فروخته می شود.

ظرفیت های معدنی استان سمنان

ذخیره قطعی معادن استان بیش از ۶۲۰ میلیون تن است و آن‌طور که رئیس سازمان صمت استان سمنان به خبرنگار بازار، می گوید: استان سمنان ۹۵درصد ذخایر سلستین و ۹۵درصد زئولیت کشور را در درون خود دارد که ظرفیتی بی بدیل برای توسعه اقتصادی است.

۹۰ درصد گچ در ایران در شهرستان سرخه است

علی تشنه‌دل با بیان اینکه ۴۰ درصد سولفات سدیم کشور در استان سمنان است و حتی یکم پنجم تمام کرومیت ایران را می توان در شرق استان یافت، تاکید کرد: تمام این معادن در کنار معادن مصالح ساختمانی مانند گچ و آهک و ... از استان سمنان، یک قطب معدنی ساخته است.

وی با بیان اینکه سنگ لاشه، سنگ آهن، اندیرید، شن و ماسه، مس، روی، سرب، پتاس، گوگرد، مرمریت، زلوئیت و ده ها ماده معدنی دیگر در استان سمنان وجود دارد، بیان کرد: ۴۲ نوع ماده معدنی در استان سمنان استخراج می شود که بیش از نصف تنوع معادن کشور را شامل می‌شود و این نشان از ظرفیت های اساسی ما در این بخش دارد.

«خام فروشی» آفت معادن استان سمنان | دشواری‌های جذب سرمایه‌گذار

علل خام فروشی

یک کارشناس حوزه معادن اما در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه یکی از مسائلی که سبب شده خام‌فروشی در استان سمنان گسترش پیدا کند فقدان جذب سرمایه‌گذار مناسب برای ایجاد واحدهای فرآوری است، ابراز کرد: در صورت جذب سرمایه‌گذار و حمایت از آن می توانیم مشاغل پر تعدادی را در زمینه فرآوری معدنی ایجاد کنیم.

مهرداد عاشوری با بیان اینکه نخستین مشکلی که بر سر راه جذب سرمایه‌گذاران فراوری معادن در استان سمنان وجود دارد موضوع کم آبی است که سبب شده و بخش اعظم سرمایه گذاران عطای کار را به لقایش ببخشند، ابراز کرد: مشکل آنجا خود را نمایان می سازد که بروکراسی اداری پیچیده و همچنین افزایش هزینه‌های تولید با کم آبی همراه می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموعه‌ای از مشکلات پیش پای توسعه سرمایه گذاری فرآوری محصولات معدنی استان سمنان قرار دارد، ابراز کرد: علی رغم اینکه فراوری معدنی می تواند اشتغال خوبی را هم ایجاد کند اما جذب سرمایه گذار در این حوزه دشوار شده است.

ظرفیت هایی که مغفول ماندند

یک کارشناس اقتصادی اما در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه در سال ۹۵ تحقیق جامعی برای سرمایه گذاری در استان سمنان صورت گرفت که در آن عنوان شده استان سمنان ۹ میلیون تن ذخیره مس، ۱۳ میلیون تن ذغال سنگ، ۱۳ میلیون تن خاک صنعتی، دو میایون و ۷۰۰ هزار تن بوکسیت شش و نیم میلیون تن سنگ نمک هشت میلیون تن زئولیت و ... دارد اما چرا نمی توانیم برای جلوگیری از خام فروشی معادن استان اقدامی را صورت دهیم؟

یکی از مسائلی که سبب شده خام‌فروشی در استان سمنان گسترش پیدا کند فقدان جذب سرمایه‌گذار مناسب است

سید رضا طباطبایی با بیان اینکه مشکل بزرگ ما در نشناختن سرمایه گذاران است، ابراز کرد: ما دو ایراد اساسی در استان سمنان داریم که نمی گذارد در زمینه جذب سرمایه گذار ر بخش های مختلف به ویژه معدن موفق عمل کنیم نخست فقدان برنامه ریزی جامع برای توسعه سرمایه گذاری مبتنی بر مزیت های اقتصادی و دوم عدم شناخت از سرمایه گذاران؛ که هر دو نیز به یک اندازه به این استان ضربه وارد کرده اند.

وی افزود: ما امروز در صورتی می توانیم در بخش فراوری معدنی موفق عمل کنیم که طبق برنامه جامع و کامل، تمام مزیت های معادن استان سمنان روستا به روستا بخش به بخش شهرستان به شهرستان، را ابتدا احصا کرده و بدانیم که باید به صورت تخصصی در چه زمینه ای کار کنیم. در این حوزه اقداماتی صورت گرفته اما در عرصه اجرا نتوانسته ایم آنطور که باید و شاید این مزیت شناسی را ارائه کنیم. پس گام بعدی ما ارائه ظرفیت هایی است که ما آنها را از کوچکترین بخش ها یعنی روستاها احصا کرده ایم.

«خام فروشی» آفت معادن استان سمنان | دشواری‌های جذب سرمایه‌گذار

فقدان شناخت از سرمایه گذار است

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دومین ایراد فقدان شناخت از سرمایه‌گذار است، گفت: ما چندین نوع سرمایه گذار داریم و باید بپذیریم که به واسطه مشکلات اقتصادی کنونی، جذب آنان بسیار دشوار شده است. برای مثال ما یک نوع سرمایه‌گذار بومی داریم که عِرق به موطن خودش دارد این سرمایه‌گذار حاضر است با سود کمتر بسازد یا سطح توقع خودش را پائین بیاورد تا جایی که با مشکلاتی که دیگران مانع می‌بینند، هم کنار بیاید اما آیا این سرمایه گذاران با بی‌آبی یا بروکراسی پیچیده هم کنار می‌آیند؟

طباطبایی با بیان اینکه ما اگر زمینه سرمایه گذاری را برای این دست سرمایه گذاران فراهم کنیم بسیار موفق خواهیم بود اما همین افراد هم دل زده و بسیاری‌شان دیگر کار نمی‌کنند، تاکید کرد: دومین گروه سرمایه گذاران، حرفه ای ها هستند که به هیچ چیز جز سود فکر نمی کنند که البته طبیعی است. جذب این گروه بسیار دشوار شده چرا که هزینه ها و ریسک‌های تولید در این ده سال اخیر بالا رفته و به سختی می توان آنها را جذب کرد.

ما چندین نوع سرمایه گذار داریم و باید بپذیریم که به واسطه مشکلات اقتصادی کنونی، جذب آنان بسیار دشوار شده است

وی با بیان اینکه این سرمایه‌گذاران سابقاً اگر یک واحد پولی را سرمایه گذاری می کردند بازگشت آن را در دو و یک برابر سود آن را در سه الی پنج سال می خواستند اما امروز شاهد هستیم که سرمایه‌گذاران در همان سال دوم یک برابر سود و در سال سوم سه برابر پولی که گذاشته اند را سود می خواهند، بیان کرد: این شاید در نگاه اول نامعقول باشد اما دلیلش رشد بازارهای موازی تولید است. لذا باید بپرسیم که برای جذب این نوع سرمایه‌گذاران آیا برنامه خاصی در استان دیده می‌شود؟ آیا اصلا هیئت مذاکره کننده سرمایه‌گذاری در استان وجود دارد که بتواند مزیت ها را به سرمایه‌گذار بشناساند و سپس آن را قانع کند که به استان بیاید؟

در نهایت باید گفت استان سمنان ظرفیت‌های عظیمی در بخش های معدنی دارد اما خام‌فروشی باعث شده تا ارزش افزوده از این مزیت‌های اقتصادی دور شود موضوعی که هم در اشتغال و هم در توسعه اقتصادی استان سمنان موثر است. التبه مقصود همان اثرگذاری منفی است چرا که در خام‌فروشی اشتغال و رشد اقتصادی چندانی وجود ندارد.

کد خبر: ۱۷۴٬۶۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha