۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
خبازان در تنور مشکلات| نرخ نان نیاز به اصلاح دارد
در گفت و گو با بازار دنبال شد؛

خبازان در تنور مشکلات| نرخ نان نیاز به اصلاح دارد

مشهد- با مجهز شدن نانوایی ها به کارت خوان های هوشمند انتظار می رفت با کوتاه شدن دست دلالان انتظار برای خرید نان نیز کوتاه شود اما ظاهرا این اتفاق رخ نداده است.

بازار-گروه استان ها: صف های نان در شهر مقدس مشهد هم چنان در برخی از نقاط به ویژه حاشیه شهر طویل و از حوصله مردم خارج است.

عده ای گرانی مواد غذایی و افزایش نان در سفره مردم را عامل این صف ها و هجوم برای خرید نان می دانند، عده ای کمبود آرد و کاهش ساعات پخت را دلیل این ازدحام دانسته و عده ای از مردم هم به خبرنگار بازار می گویند که خبازی ها به دلیل گرانی نیروی کار از تعداد کارگران کاسته اند و لذا انتظار دریافت نان در صف ها افزایش یافته است.

مشاهدات خبرنگار ما از سطح شهر مشهد نان می دهد که بسیاری از نانوایی با یک الی دو نفر مشغول تهیه خمیر و پخت نان هستند و لذا این موضوع نه تنها بر روی افراد شاغل در این صنف فشار مضاعف وارد می کند بلکه بر صف های انتظار نیز می افزاید.

به منظور بررسی مشکلات نانوایان با مصطفی کشتگر رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به گفت و نشستیم تا مزایا و احتمالا معایب کارتی شدن خرید نان و علت صف های طولانی در مقابل برخی از نانوایی ها را جویا شویم.

* کارتی شدن خرید نان چه مشکلاتی را برای نانوایان رقم زده است؟

استفاده از دستگاه های هوشمند برای ما هیچ ایراد خاصی ندارد تنها ایراد مربوط به خود دستگاه ها می باشد چون نانوا مکلف به استفاده از این دستگاه هوشمند در بحث خرید ارد یا فروش نان شده است اگر روزی دستگاه به علتی دچار قطعی شود یا به هر علت دستگاه دچار خطا و یا خرابی شود یا اینکه پشتیبان قادر به پشتیبانی نباشد آنجا است که نانوا به مشکل مواجه می شود چون با توجه به اجرایی شدن این طرح نانوا دیگر امکان استفاده از دستگاه های کارتخوان را هم ندارد.

خبازان در تنور مشکلات| نرخ نان نیاز به اصلاح دارد

متاسفانه یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم این است که مردم خودشان از این دستگاه خرید نمی کنند و کارت را در اختیار نانوا قرار می دهند که این میان ممکن است تخلفاتی از طرف نانوا اتفاق بیفتد و ممکن است در روند کاری واحدهایی که سالم کار میکنند وقفه ایجاد کند.

* برخی نانوایی ها خیلی زود پخت را تمام می کنند دلیل چیست؟

برخی از نانوایی‌ها نیزبه دلایل مختلف نان پخت نمی‌کنند. افزایش هزینه‌ها و کمبود کارگر فنی به دلیل دستمزد کم، عدم تعیین قیمت مصوب جدید برای نان و ارزان بودن نان و ... موجب شده تا نانوایی‌ها نان تولید نکنند.

برای کل جمعیت مشهد روزانه به بیش از ۷میلیون قرص نان نیاز است که این مسئله موجب می‌شود که هر نانوایی روزانه به ۱۴ کسیه آرد احتیاج داشته باشد اما بعضی از نانوایی‌ها متوسط روزانه ۷ کیسه آرد دارند که این میزان باید بازنگری شود لذا اگر قیمت نان واقعی شود موجب می‌شود تا اسراف نان کاهش یابد.

* آیا نصب کارت خوان ها موجب کاهش تخلفات شده است؟

بحث نظارت‌ها افزایش یافته و در حال رصد نانوایی‌های سطح شهر هستیم تا اینگونه نان با کیفیت در اختیار زائران و مجاوران امام رضا (ع) قرار گیرد. این دستگاه‌ها موجب کاهش تخلفات خواهد شد. کم فروشی ، گرانفروشی و فروش آرد خارج از شبکه جرم محسوب شده و با این تخلفات برخورد می‌شود.

* آیا گزارشی هم از میزان تخلف در سطح شهر با توضیحاتتان در خصوص کارتخوان های هوشمند دریافت کرده اید؟

تخلفاتی که دیده شده مربوط به قرار دادن کارت به نانوا از طرف خریدار است مثلا ممکن است نانوا یک نایلون به مشتری بدهد و هزینه دو نایلون را از او کم کند.همین بزرگترین مشکل ماست و خواست ما این بود که با وجود این دستگاه ها میزان تخلف کم شود ولی متاسفانه با توجه به گزارش های میدانی ما این اتفاق از سمت مردم به ندرت می افتد.که اگرمن با جرات می گویم اگر مردم خودشان خرید کنند تا نود درصد از میزان گران فروشی و تخلف جلوگیری می شود.

* در حال حاضر سهمیه آرد چگونه است و تا چه میزان جوابگوی نیاز نانوایان است؟

مبنای تحویل آرد میزان تراکنش دستگاه است و بر عملکرد نانوایی بصورت آنلاین میتوانند نظارت کنند با وجود دستگاه های هوشمند عملا بحث سهمیه آرد دیگرمطرح نیست و در واقع توجه بیشتر معطوفه به کیفیت نان است.

* آیا قیمت فعلی نان با توجه به گران شدن انرژی و دستمزد ها برای نانوایان صرفه اقتصادی دارد؟

آخرین باری که افزایش نان داشتیم در سال ۹۹ بود و تا الان با توجه به اینکه در تمام بخش ها از جمله دستمزد و انرژی افزایش قیمتی داشته ایم ولی هیچ افزایش قیمتی در نرخ نان اعمال نشده است همانطور که خودتان می دانید بقیه چیزها چندین برابر شده اند ولی در بحث قیمت نان هیچ اتفاقی نیفتاده است.

خبازان در تنور مشکلات| نرخ نان نیاز به اصلاح دارد

شاید بتوانیم بگوییم نانوا ضرر نکرده ولی عملا از سود نانوا بسیار کاسته شده است.

* در حال حاضر نانوایان با چه مشکلاتی روبرو هستند؟

من بارها گفته ام ما تا نتوانیم نرخ نان را اصلاح کنیم عملا نمی توانیم خیلی از مشکلات را بر طرف کنیم.در حال حاضر اکثر کارگران فنی ما این صنف را کنار گذاشته اند کسی حاضر نیست پای تنور داغ ساعت ها بایستد و نصف دستمزد کارگر ساده را دریافت کند در حالی که کارگر نانوایی فنی است.

بزرگ ترین مشکل ما در این صنف نبود کارگر فنی است زیرا بسیاری از متخصصان این صنف و این شغل را ترک کرده اند و این قضیه با تلاش ما برای تحویل یک نان با کیفت و به مردم خیلی مغایرت دارد.

در حال حاضر نانوا و مغازه دار این صنف چون نمی تواند کارگر فنی پیدا کند از آن طرف هم نمی تواند نانوایی را تعطیل کند عملا هیچ تعطیلی ندارد و اکثر این افراد به دلیل فشار کار مستهلک شده اند.

* چند نانوایی از ابتدای سال تاکنون از چرخه تولید حذف شدند و علت این کناره گیری از شغل چه بوده است؟

خارج شدن از چرخه به معنای این است که طرف دیگر با این قیمت ها قادر به ادامه کار نبوده است و نانوایی را با تمام دستگاه هایش واگذار کرده است این افراد اگر نتوانند چرخ نانواییشان را بچرخانند ممکن است از راه دیگری وارد شوند.

* بسیاری از نانوایی ها هنوز کارتی نشدند آیا این موضوع مشکلی برای آن ها به وجود نمی آورد؟

ما تنها استان و مشهد تنها شهری هست که در جهت استفاده از کارت هوشمند خرید نان از زمان شروع طرح رتبه اول را در کشور داریم.

ما الان بالای ۹۰درصد از نانوایی هامان از دستگاه هوشمند استفاده می کنند بقیه یا تغییر مکان دارند یا تغییر پروانه کسب داشتند و گرنه خیلی از نانوایی های ما از این دستگاه استفاده می کنند.

* رستوران هایی که نان را به صورت حجمی سفارش می دادند الان چگونه باید نان تهیه کنند؟

فعلا در این سیستم این قضیه پیش بینی نشده است ولی در مرحله بعدی کارتی برای خریدار تعیین می شود تا این افراد هم بتوانند از نان با مقدار زیاد برای جایی مثل رستوران ها استفاده کنند.

کد خبر: ۱۷۴٬۰۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
      0 0
      اگر میخواهید نان را ثابت نگه دارید باید همه چیز را ثابت نگه دارید چون نانوا در این وسط به میشود پدر نهایت به ضرر مردم میشود گذشت زمان این را ثابت میکند وبا دو یا سه هزار در سوپر مارکت بروید ببینم چه به شما میدهد که سیر شوید و الآن نیروی انسانی دیگر سمت این کار نمی آید با تشکر