۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
ثمرات اقتصادی برجام با ایجاد ثبات در اقتصاد حداکثر خواهد شد
عضو هیات رئیسه‌ اتاق ایران:

ثمرات اقتصادی برجام با ایجاد ثبات در اقتصاد حداکثر خواهد شد

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه اثرگذاری احیای برجام بر اقتصاد کشور منوط به اصلاح ساختارها و تغییر سیاست‌هاست، می‌گوید: اگر توافق در کنار ایجاد ثبات در اقتصاد کشور باشد، نتایج سازنده‌تری دارد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران، اثرگذاری احیای برجام بر اقتصاد کشور را وابسته به عمق توافق و جزییات آن دانست و گفت: توافق رفع تحریم‌ها درمجموع برای اقتصاد کشور مثبت است؛ اما چنانچه این توافق در کنار ایجاد ثبات در اقتصاد کشور باشد، نتایج بسیار سازنده تری خواهد داشت.

کاشفی حل شدن بخشی از مشکلات بانکی ایران با جهان و گشایش سوئیفت، LC و ... را نیز از دیگر مزایای توافق برای اقتصاد ایران دانست که اکنون حوزه تولید، صادرات و واردات را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و عنوان کرد: تسهیل مبادلات بانکی حتی اگر به‌تدریج هم اتفاق بیفتد، برای تقویت تولید و صادرات کشور بسیار گره‌گشا خواهد بود.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه با به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام، گارد شرکت‌های بین‌المللی در برابر ایران نیز باز خواهد شد، یادآوری کرد: بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا به‌واسطه آگاهی که از بکر بودن و توانمندی‌های ایران دارند برای حضور در کشور ما مشتاق هستند و تجربه این اشتیاق را در دوران پسابرجام گذشته با هجوم شرکت‌ها و هیات‌های تجاری کشورهای دیگر شاهد بودیم.

وی معتقد است: آنچه باعث شده این کشورها اکنون تعامل چندانی با ایران نداشته باشند به‌واسطه نگرانی از تحریم شدن است و با احیا برجام این معضل نیز تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد و فضای اقتصاد کشور شاهد سرمایه‌گذاری‌های خارجی جدیدی خواهد بود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه نباید مردم را نسبت به نتایج حاصل از برجام چندان متوقع کنیم، تأکید کرد: نباید این دیدگاه ایجاد شود که بعد از احیای برجام همه‌چیز گل‌وبلبل می‌شود.

کاشفی ریزش برخی از بازارهای مالی ازجمله طلا و ارز حتی به‌صورت مقطعی و یا رکود در بازارهایی مانند مسکن را ازجمله مواردی دانست که ممکن است بعد از برجام رخ دهد و گفت: حتی اگر این موارد رخ دهد، نباید انتظار داشته باشیم که خروجی آن را بلافاصله در زندگی مردم ببینیم.

وی شرایط کنونی اقتصاد ایران را تنها متأثر از برجام ندانست و عنوان کرد: آنچه امروز در اقتصاد ایران شاهد آن هستیم برآیندی از دو عملکرد خارجی (فشار ناشی از تحریم‌ها) و اشتباهات داخلی کشور است.

رئیس اتاق کرمانشاه معتقد است: زمانی امکان استفاده بهینه از توافق احتمالی وجود دارد که در داخل کشور نیز تغییر سیاست‌ها و برخی اصلاح ساختارها را شاهد باشیم.

کاشفی پیش‌بینی پذیری اقتصاد کشور را مهم‌ترین موضوعی دانست که در کنار توافق در برجام برای اقتصاد کشور حیاتی است و عمل به آن می‌تواند باعث موفقیت دولت شود و افزود: این موضوع را در سفر رئیس‌جمهور به کرمانشاه نیز مطرح کردیم و موردتوجه و استقبال قرار گرفت.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی پذیری اقتصاد کشور به این معنا نیست که دیگر افزایش قیمتی در کشور نداشته باشیم، چنین چیزی را فعلاً برای شرایط کنونی اقتصاد ایران غیرممکن دانست.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران به دو مؤلفه مهم پیش‌بینی پذیر شدن اقتصاد کشور اشاره کرد که مؤلفه اول کنترل تورم بوده که درنهایت منجر به کاهش فقر خواهد شد و خاطرنشان کرد: مؤلفه دوم ایجاد ثبات در بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و پرهیز از صدور بخشنامه‌های متعدد و غیر کارشناسی و بعضاً متضاد است.

کاشفی تأکید کرد: اگر بخواهیم اقتصاد کشور را اصلاح کنیم و از توافق استفاده بهینه داشته باشیم باید حتماً پیش‌بینی پذیری اقتصاد را در برنامه قرار دهیم.

جای سیاست‌های پسابرجام در اقتصاد خالی نماند
عضو هیات رئیسه اتاق ایران، دغدغه بسیار مهم دیگر درباره به نتیجه رسیدن توافقات را داشتن برنامه و سیاست برای دوران پسابرجام دانست و عنوان کرد: در برجام گذشته جای چنین برنامه‌ریزی از قبل خالی بود و حتی آن‌قدر شاهد حضور هیات‌های خارجی در کشور بودیم که غافلگیر شدیم.

کاشفی با بیان اینکه نباید اجازه بدهیم در این دوره چنین غافلگیری و بی‌برنامگی رخ دهد، تأکید کرد: لازم است در حوزه‌های اصلی اقتصاد جمله صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری برش برنامه‌های پسابرجام تعریف و تدوین شود. به‌علاوه برای هر استان با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که دارد برش استانی مجزا داشته باشیم.

وی معتقد است: تدوین چنین برنامه‌ای صرفاً بر عهده اتاق بازرگانی و بخش خصوصی نیست و همه ساختارهای کشور باید در این زمینه هماهنگ عمل کنند.

کاشفی افزود: بااین‌وجود اتاق ایران از شش ماه قبل کمیته‌ای را برای این منظور تشکیل داد و حتی تغییراتی در بخش بین‌الملل ایجاد و از ظرفیت تیم کارشناسی قوی نیز استفاده کرده است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه برای به نتیجه رسیدن این برنامه‌ها دولت نیز باید بخش خصوصی را حمایت کند، خاطرنشان کرد: بخش دیگری از کار را نیز دولت باید به ما اعلام کند که سطح توافق در چه اندازه است و بخش خصوصی باید چه کارهای دیگری انجام دهد.

حوزه مهم بعدی که حتماً باید برای آن برنامه داشته باشیم و کاشفی به آن اشاره کرد آزاد شدن ذخایر ارزی بود که قرار است در چه بخشی هزینه شود، آیا صرف رونق تولید و تجارت و توسعه کشور می‌شود یا قرار است دوباره به ریال تبدیل شده و صرف هزینه‌های دولت و کشور شود.

تدوین بسته افزایش صادرات از سوی اتاق ایران
عضو هیات رئیسه اتاق ایران در ادامه با بیان اینکه در کنار برجام باید توجه ویژه‌ای نیز به بخش صادرات کشور داشته باشیم، از تدوین برنامه جامعی برای این حوزه از سوی اتاق ایران خبر داد.

کاشفی صادرات را راه گریز کشور از بن‌بست و زمینه‌ساز رونق تولید و خلق ثروت دانست و تأکید کرد: با توجه به محدودیت بازار داخل، صادرات راهی مناسب برای استفاده از بازارهای رایگان خارجی است.

وی اظهار کرد: در این بسته به همه موارد مرتبط با صادرات از حمل‌ونقل تا تنگناهای موجود پرداخته شده است.

کد خبر: ۱۷۳٬۵۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha