۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی سی‌ان‌جی به نیجریه در آینده نزدیک
عضو انجمن صنفی سی‌ان‌جی‌ کشور خبر داد

صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی سی‌ان‌جی به نیجریه در آینده نزدیک

قاسمی عضو انجمن صنفی سی‌ان‌جی‌ از صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی سی‌ان‌جی‌ به نیجریه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: کاهش ۲۰ میلیون لیتری گازوییل ۷ میلیارد دلار درآمد نصیب کشور می کند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «ایران به یکی از کشورهای صادرکننده خدمات در حوزه سی ان جی تبدیل می شود. این در حالی است که همین ۱۵ سال پیش، تمامی خدمات در این حوزه را از دیگر کشورها وارد می کردیم.» این بخشی از گفته های محمود قاسمی رئیس هیئت‌مدیره شرکت توانا و عضو انجمن صنفی سی‌ان‌جی‌ کشور است.

او که ظهر امروز (چهارشنبه، نهم شهریورماه) در حاشیه بازدید از کارخانه تولید سی ان جی سخن می گفت، از امضای تفاهم نامه ای به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار بین ایران و نیجریه خبر داد. تفاهم نامه ای که در مدت ۷ سال اجرایی خواهد شد و به واسطه آن گاز سوز کردن یک میلیون خودرو و ایجاد و ۵۰۰ جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در سه شهر نیجریه به عهده ایران گذاشته خواهد شد.

به گفته او، در روند اجرای این قرارداد تقریبا سالی حدود ۱۵۰ هزار مخزن نیاز داریم که با توجه به توان مخزن‌سازان داخلی و همچنین تولیدکنندگان کیت‌ها، به راحتی می‌توانیم این قرارداد را اجرایی کنیم.

بر اساس تفاهم نامه ای که بین ایران و نیجریه امضا شده، ایران باید در مدت ۷ سال یک میلیون خودرو را گاز سوز کرده و ۵۰۰ جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در سه شهر نیجریه ایجاد کند

آنگونه که قاسمی می گوید: هفته آینده نیز یک هیئت تجاری متشکل از گروه‌های فنی و مهندسی برای مذاکرات با وزارت نفت نیجریه برای انجام مقدمات امضای قرارداد نهایی اعزام خواهد شد. البته برای اجرایی شدن این قرارداد نیاز است که از همه ظرفیت فعال کشور در حوزه سی ان جی استفاده شود.

جالب است که بدانید نیجریه از نظر ذخایر نفت و گاز در جایگاه دهم دنیا و در جایگاه دوم اروپا قرار دارد. همچنین این کشور سی و یکمین کشور بزرگ دنیا از نظر اقتصادی است که تولید ناخالص داخلیش به حدود یک تریلیون دلار می رسد.

به گفته ابوالفضل مبینی مشاور شرکت توانا، دولت نیجریه قصد دارد که یارانه بنزین را در این کشور حذف کند، به همین دلیل این طرح را در دستور کار خود قرار داده است. با توجه به قیمت پایین سی ان جی هزینه اجرای این طرح ظرف مدت ۴ ماه به صاحبان خودرو بازمی گردد.

تبدیل ۵۰ هزار خودرو بنزینی به سی‌ان‌جی‌ در سوریه با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام

البته نیجریه تنها بازار هدف صادراتی ایران نیست. رییس هییت مدیره شرکت توانا در اینباره گفت: طی سال‌های اخیر به‌دنبال صادرات خدمات فنی و مهندسی و محصولات در بازار بین‌الملل اقدام کردیم و در این زمینه تاکنون مذاکرات خوبی با کشورهای اوراسیا، سوریه و نیجریه انجام شده است.

شرکت توانا با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در حال ایجاد کارگاه‌های تبدیل بیش از ۵۰ هزار خودرو بنزینی به سی‌ان‌جی‌ در کشور سوریه به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار است

او همچنین اعلام کرد: هم‌اکنون با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در حال ایجاد کارگاه‌های تبدیل بیش از ۵۰ هزار خودرو بنزینی به سی‌ان‌جی‌ در کشور سوریه به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار هستیم.

قاسمی درباره دیگر فعالیت این شرکت گفت: همزمان در مذاکره با طرف‌های خارجی، با شهرداری‌های کشور برای تعویض مخازن تاریخ مصرف گذشته با جدید در دستور کار است.

ظرفیت صرفه‌جویی ۷ میلیارد دلار در کشور

هرچند که نهایی شدن این قرارداد نقطه عطفی در صنعت سی ان جی کشور محسوب می شود. اما شرایط توسعه این صنعت در داخل کشور خیلی مساعد نیست. این درحالی است که به توسعه صنعت سی ان جی درست در شرایطی که کشور با بحران شدید بنزین و گازوییل دست و پنجه نرم می کند، می تواند بسیار چاره ساز باشد.

توسعه صنعت سی ان جی و کاهش حدود ۲۰ میلیون لیتر مصرف گازوییل می تواند سالانه حدود ۷ میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور کند

قاسمی با اشاره به اینکه روزانه حدود ۹۰ لیتر گازوییل در کشور مصرف می شود، گفت: چنانچه با توسعه صنعت سی ان جی در مصرف گازوییل حدود ۲۰ میلیون لیتر در مصرف این سوخت صرفه جویی شود، از محل صادرات سوخت صرفه جویی شده سالانه حدود ۷ میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور می شود. به همین دلیل پیشنهاداتی را در اینباره به وزیر ارائه داده ایم.

۲۵ درصد ظرفیت تولید استفاده می شود

اما به گفته رئیس هیئت‌مدیره شرکت توانا، هم‌اکنون به‌دلیل اختلاف قیمت اندک میان سوخت گاز و بنزین روند توسعه صنعت سی‌ان‌جی‌ در کشور به‌شدت کاهش یافته است.

او همچنین یکی از مشکلات و چالش‌های توسعه صنعت سی‌ان‌جی‌ در کشور طی یک سال اخیر را از دسترس خارج شدن سامانه ثبت‌نام تبدیل خودروها به گازسوز به‌واسطه حمله سایبری دانست و گفت: طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف شرکت‌های فعال در این زمینه کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت کرده‌اند.

قاسمی ظرفیت کنونی تولید شرکت توانا را تولید ۳۵۰ هزار کیت و مخزن در سال اعلام کرد و گفت: در سال گذشته تنها نیمی از این صنعت مورد استفاده قرار می گرفت. اما امسال به دلیل عدم استقبال خودروهای عمومی از طرح دو گانه سوز کردن خودروهای عمومی و بلاتکلیفی طرح دو گانه سوز کردن اتوبوس ها عملا تنها ۲۵ درصد ظرفیت موجود در این واحد صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

عضو انجمن سی ان جی کشور همچنین با بیان اینکه ما نسبت به کشور چین که واردکننده گاز است در حوزه استفاد ه از سی ان جی عقب تر هستیم، گفت: امروز چین با ۷ میلیون خودوری گازسوز روزی ۱۳۰ میلیون متر مکعب مصرف گاز دارد ما با ۵ میلیون خودرو فقط ۲۳ میلیون متر مکعب مصرف داریم که دلیل آن علاوه بر پایین بودن نرخ بنزین، عدم گازسوز کردن خودروهای سنگین است.

کد خبر: ۱۷۲٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha