۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
 کارت سوخت جایگاه داران در برخی از استان ها حذف شد| پازل گرانی بنزین در حال تکمیل است؟
بازگشت صف های طولانی به پمپ بنزین ها

کارت سوخت جایگاه داران در برخی از استان ها حذف شد| پازل گرانی بنزین در حال تکمیل است؟

به دنبال اعلام خبر کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین ۳ هزار تومانی صف های طولانی در مقابل پمپ بنزین ها شکل گرفت. بسیاری معتقدند که دولت در حال تکمیل پازل گرانی بنزین است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: صف های طولانی در پمپ بنزین های برخی از استانها در شب گذشته بسیاری از مردم را یاد شب گرانی بنزین در دولت حسن روحانی می انداخت. بسیاری معتقدند که پازل گرانی بنزین کم کم در حال تکمیل شدن است. بر اساس اعلام وزارت نفت سهمیه بنزین سه هزار تومانی را از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر کاهش یافته است. علاوه بر این برخلاف آنچه ادعا می شود در بسیاری از استان ها خبری از کارت سوخت جایگاه داران نیست. هرچند که مسئولین دولت در ساعت های گذشته اعلام کرده اند که خبری از افزایش قیمت بنزین نیست و سهمیه بنزین یارانه ای تغییری نکرده اما بی اعتمادی مردم به این گفته ها، بازهم بسیاری از صاحبان خودرو را شب گذشته راهی پمپ بنزین ها کرد. تقاضا در برخی از پمپ بنزین ها به قدری بالا رفته بود که جایگاه های سوخت دیگر قادر به ارائه خدمت نبودند.

مصرف بنزین در کشور چقدر است؟

این روزها مصرف بالای بنزین نقل محافل نفتی شده است. همین چند روز پیش بود که جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه مراسم بهره‌برداری و کلنگ‌زنی طرح‌های گازرسانی در هفته دولت گفت که این روزها با توجه به مسافرت‌ها بعد از کرونا، بالاترین حجم سفرها را شاهد هستیم که مصرف بنزین را تا ۱۳۰ میلیون لیتر در روز نیز بالا برده است و این در حالی است که تولید بنزین در تمام پالایشگاه‌های کشور بین ۱۰۲ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است. اوجی با بیان اینکه برای تأمین بنزین مورد نیاز کشور به سراغ ذخایر رفتیم، تأکید کرد: تلاش می‌کنیم تا در یک ماه آینده که همچنان سفرها زیاد است، مشکلی در تأمین بنزین کشور وجود نداشته باشد.

اما اظهار نظرها راجع به رشد مصرف بنزین تنها به مسئولین وزارت نفت محدود نمی شود. سورنا ستاری فر معاون علمی و فناوری رییس جمهور هم گفته بود که مصرف بنزین در روزهای تاسوعا و عاشورا به حدود ۱۲۰ میلیون لیتر هم رسید که معادل مصرف یک روز کل اتحادیه اروپاست.

مانور مسئولین روی افزایش مصرف در شرایطی اتفاق می افتد که گفته می شد که دربرخی از روزهای تیر امسال تولید بنزین در کشور به زیر ۸۰ میلیون لیتر رسیده است. البته جلیل سالاری معاون پخش و پالایش در پاسخ به بازار کاهش تولید بنزین را رد کرده و گفته بود که تولید بنزین مانند سال‌های گذشته بوده و کاهش نداشته است‌ و درحال‌حاضر تولید روزانه بین ۹۴، ۹۸، ۱۰۰ و ۱۰۴ میلیون لیتر است. درواقع تولید بر مبنای تعداد پالایشگاه و تعمیر اساسی در نظر گرفته می‌شود و به تناسب این مسائل، نوسان در تولید وجود دارد.

مقصر اصلی مصرف بالای بنزین در ایران کیست؟

اما سوال اصلی این است که دلیل اصلی مصرف بالای بنزین در ایران چه کسانی هستند؟ هاشم اورعی کارشناس انرژی در اینباره به بازار می گوید: در شرایطی که درهای واردات خودرو به کشور بسته شده و مردم در یک بازار کاملا انحصاری مجبور به خرید خودروهای پر مصرف هستند، چطور می توان صحبت از کاهش مصرف بنزین کرد.

به گفته او، در شرایطی که متوسط مصرف بنزین در دنیا حدود ۴ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است، مصرف خودروهای ما حدود ۸.۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده است.

تشکیل صف های طولانی بنزین در هفته های گذشته

البته تشکیل صف های طولانی در مقابل پمپ بنزین ها دیگر اتفاق عجیبی در کشور نیست. در روزها و هفته های گذشته تصاویر و فیلم های متعددی از تشکیل صف های طولانی در شهرهای آذربایجان غربی، مازندران، خراسان و فارس منتشر شده بود. هر بار بهانه جدیدی برای این صف ها اعلام می شود. در استان های شمالی معمولا افزایش تقاضای ناشی از سفرهای تابستانه دلیل کمبود اعلام می شد و در استانهای هم مرز با شرق قاچاق سوخت عامل اصلی است. آخرین تصاویر این صف ها مربوط به شهر مهاباد بود. صف هایی که در نهایت خرابی تعدادی از نازل ها دلیل اصلی آن اعلام شد. در مازندران نیز برخی از پمپ بنزینها، نصف و نیمه به ارائه خدمات پرداخته اند.

البته یک مسئول در پمپ بنزینی در تهران به خبرنگار ما در این باره گفت: تجهیزات پمپ بنزین ها در حال بومی سازی است . اما این تجهیزات خیلی زود خراب می شود به عنوان مثال قطع کن ها نیاز به یک قطعه دارد که از وقتی ساخت ایرانی ان آغاز شده طول عمر ان کمتر از ۱۰ روز است و از انجایی که نمونه خارجی آن نیز نایاب شده معولا قطع کن های نازل های پمپ بنزین ها دچار مشکل است .

اما دیگر نکته جالب تصمیم های دولت زمان اطلاع رسانی آنهاست. معمولا در گذشته رسم بر این بود که تصمیم های دولت در شب اجرای آن رسانه ای می شود. اما اینبار شرایط فرق کرده و سطح غافل گیری بالاتر رفته است. بر اساس آنچه وزارت نفت اعلام کرده سهمیه بنزین ۳ هزار تومانی خودرو ها از ابتدای شهریور ۱۰۰ لیتر کاهش می یابد. یعنی تصمیم گرفته می شود و یک هفته بعد از شروع آن اطلاع رسانی می شود.

کد خبر: ۱۷۲٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha