۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
 چرخ خودروهای فرسوده «نَفَس» قم را برید | فرسودگی ۵۸ درصد تاکسی‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

چرخ خودروهای فرسوده «نَفَس» قم را برید | فرسودگی ۵۸ درصد تاکسی‌ها

قم- تاکسی‌های فرسوده با تردد در شهر قم سموم و آلاینده‌هایی را جابجا می‌کنند که مانع نفس کشیدن ساکنان و مسافران این کلان شهر مذهبی می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: در شهری مانند قم سطح وسیعی از ارتباطات حمل و نقل در طول روز دیده می‌شود، کلانشهری که جزو مقاصد مهم گردشگری است و در طول سال میزبان زائرانی از داخل و خارج است اما هنوز ناوگان تاکسیرانی آن فرسوده و مانع نفس کشیدن ساکنان و زائران این شهر شده است.

خودروهای فرسوده این روزها مهم‌ترین معضل برای حوزه ترافیک و محیط زیست به شمار می‌روند، بی‌شک این نکته هم جای تأمل دارد که عامل بسیاری از تصادفات شهری هم همین فرسودگی‌ها هستند. طی سال‌های گذشته خودروهای فرسوده فقط در هشت کلان‌شهر کشور تردد می‌کردند و شهر قم هم در این جدول قرار داشت و جولانگاه تاکسی‌هایی بود که چندین سال از عمر آنها می‌گذشت.

رسیدن به سن فرسودگی

دولت با پرداخت تسهیلاتی اندک برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری قدم‌هایی برداشته که اصلاً مطلوب نبوده است. طبق قانون هوای پاک پس از اینکه وسایل نقلیه به سن فرسودگی رسیدند باید از رده خارج شوند؛ در ماده ۸ این قانون، سن خودروهای فرسوده نیز تعیین شده است ولی اواخر تیرماه سال ۱۳۹۹ آئین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک با موضوع سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه بر اساس استعلام دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان، ابطال شد.

دولت با پرداخت تسهیلاتی اندک برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری قدم‌هایی برداشته که اصلاً مطلوب نبوده است

اما در کنار نوسازی تاکسی‌های فرسوده معاینه فنی به عنوان راهکار میان‌بر می‌تواند راهگشا باشد و طبق قانون خودروهای فرسوده باید هر ۶ ماه یک بار معاینه فنی شود که این راهکار هم به درستی اجرا نشده است و شهر قم این روزها با معضل ناوگان فرسوده‌ای روبرو است که به آلودگی‌های محیط زیست دامن زده و مانع نفس کشیدن این شهر شده‌اند.

تسهیلات کم بهره نوسازی در هاله‌ای از ابهام

محمدرضا احمدی یک راننده تاکسی قمی که ۱۳ سال در زمینه تاکسی‌رانی فعالیت دارد به خبرنگار بازار می‌گوید: چندین سال است که با این تاکسی ابرار معاش می‌کنم تاکسی‌رانی هیچ حمایتی نمی‌کند تا ما خودروی خود را نوسازی کنیم؛ از گرانی تجهیزات و لوازم یدکی تا قیمت خودرو گلایه‌ها داریم. همچنین باید تاکید کنیم که قم از مراکز گردشگر پذیر و مذهبی کشور است و مطلوب نیست تاکسی‌های این شهر فرسوده باشد؛ باید تاکسی‌های ویژه برای گردشگران در نظر گرفته شود.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی در قم که از فرسودگی خودروی خود گلایه داشت نیز اظهار می‌کند: در شرایط سخت اقتصادی کنونی و افزایش قیمت انواع خودروها رانندگان چگونه می‌توانند اقدام به نوسازی تاکسی‌های خود کنند و در زمانی که از خرید حداقل‌ترین تجهیزات ویژه خودرو درمانده هستند دولت و مسئولان هم هیچ حمایتی نمی‌کنند.

محمد صمدیانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: خبری از تسهیلات کم بهره هم نیست کرایه‌ها هم کم است و خطی کار کردن در قم هم هیچ سودی برای ما رانندگان ندارد؛ قبلاً برای نوسازی تسهیلاتی ارائه می‌شد اگر هم باشد با شرایط تورم و گرانی خودرو که پراید ساده آن به قدری بالا رفته چگونه می‌توان به فکر نوسازی افتاد.

نَفَس قم چرخ خودروهای فرسوده برید | فرسودگی ۵۸ درصد تاکسی‌ها

تاکسی‌هایی که نفس شهروندان را گرفته‌اند

یک بانوی قمی نیز در این زمینه به خبرنگار بازار می‌گوید: تاکسی‌های فرسوده عامل مهم در آلودگی‌ها هوای شهر قم هستند؛ وضعیت این خودروها باعث نارضایتی شهروندان شده است؛ چرا از رانندگان تاکسی در این شرایط بد اقتصادی حمایت و تسهیلاتی ارائه نمی‌شود.

محمد بیگدلی که به دلیل این که منزلش در ۴۵ متری صدوق و محل کارش در خیابان ۱۹ دی قرار دارد و هر روز باید این مسیر با تاکسی را طی کند، درباره فرسودگی تاکسی‌های شهر قم بیان می‌کند: تاکسی‌های فرسوده و خودروهای قدیمی باعث آلودگی‌های زیست محیطی می‌شوند که این امر در بیماری و مرگ شهروندان مؤثر است؛ دولت قبلاً به رانندگان تسهیلات کم بهره می‌داد گویی دیگر خبری از آن نیست. قم یک شهر زائر پذیر است و این تاکسی‌ها علاوه بر آلودگی‌ها چهره شهر را هم زشت کرده‌اند که برای افزایش و رونق گردشگری باید فکری برای این نوع تاکسی‌ها کرد

۵۸ درصد تاکسی‌های قم فرسوده است

برای بررسی مشکل و معضلات تاکسی‌های فرسوده به سمت امور تاکسیرانی قم روانه تا پیگیر اقدامات و برنامه‌های آنها برای فرسودگی ناوگان تاکسیرانی این کلان‌شهر مذهبی باشیم. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم در گفت و گو با خبرنگار بازار می‌گوید: بیش از پنج هزار دستگاه تاکسی در شهر قم تردد می‌کنند که سهم مهمی در حمل و نقل عمومی و شهری دارند اما ۵۸ درصد آنها فرسوده و عمر بسیاری از آنها گذشته است.

بیش از پنج هزار دستگاه تاکسی در شهر قم تردد می‌کنند

علی نیک در ادامه می‌افزاید: در حالی که سن مفید ناوگان درون شهری هشت سال است، میانگین سن تاکسی‌ها قم ۱۲ سال است که با توجه به افزایش قیمت خودروها و وقفه در پرداخت تسهیلات دولتی برای رانندگان، همواره به دنبال راهکارهایی برای نوسازی و در حال پیگیری منابعی برای تسهیلات هستیم.

به گفته وی، امسال با پیگیری‌های شهردار و همراهی چند بانک عامل طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده با تأمین اعتبار و سرمایه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان و اعطای تسهیلات ارزان قیمت با سود دو درصد به مالکین تاکسی‌های فرسوده در شهر مقدس قم اجرایی شده است.

هرچه زمان سپری می‌شود اگر برای نوسازی این خودروهای زرد رنگ شهر اقدامی اساسی صورت نگیرد علاوه بر اینکه این تاکسی‌ها فرسوده‌تر و آلاینده‌تر می‌شوند بر تعداد آنها نیز افزوده می‌شود و هر روز شاهد افزایش آلودگی هوا به صورت تصاعدی خواهیم بود پس امروز برای رفع این معضل باید اقدام کرد که فردا شاید دیر باشد و کودکان و بیماران دیگر نتوانند در این فضا نفس بکشند.

کد خبر: ۱۷۲٬۰۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha