سرکوب تعرفه‌ای مانع توسعه اینترنت شد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

سرکوب تعرفه‌ای مانع توسعه اینترنت شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرکوب تعرفه‌ای اپراتورها را مانع توسعه اینترنت دانست و تصریح کرد: گزارش دولت قبل درباره توسعه اینترنت در ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور خلاف واقع بود.

به گزارش بازار، عیسی زارع‌پور روز سه شنبه در آیین افتتاح پروژه‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت هفته دولت گفت: هشت درصد از حق السهم دولت از درآمد اپراتورها اکنون برای توسعه فیبرنوری درنظر گرفته شده که مبلغ این حق‌السهم تا پایان دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این سه درصد از حق‌السهم دولت از درآمد FCP ها نیز به پروژه فیبر نوری اختصاص داده شده است.

زارع پور گفت: در این مدت اعتبارات مربوط به توسعه ارتباطات روستایی را از چهار به هفت درصد افزاش دادیم و اولین بار در تاریخ وزارت ارتباطات است که کل حق‌السهم اپراتورها (۱۲۰ درصد) به وزارت ارتباطات برگشته و بودجه وزارتخانه حدود سه برابر شده، بخش‌ عمده‌ای از این بودجه نیز مربوط به بخش‌های فضایی است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در این مدت برای حمایت قضایی از پلتفرم‌ها شخصا ورود کرده و از مسئولان خواهش کردم فضا را طوری هموار کنند که برای کسب و کارها مشکلی ایجاد نشود. همین امروز هم برای یکی از کسب و کارها پا در میانی کردیم تا مشکل آنها حل شود که اگر حل نشود ناراحتی جدی برای کسب و کارها ایجاد می‌شود و زبان ما در تشویق سرمایه‌گذاران حوزه ICT کوتاه می‌شود.

وی افزود: تامین منابع مالی و ایجاد فضای پویا باعث می‌شود تا بتوانیم در کنار یکدیگر عقب ماندگی که در توسعه ارتباطات داریم را جبران کنیم. شکی وجود ندارد که عقب‌ماندگی در بخش‌های مختلف صورت گرفته است.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: از روز گذشته هجمه‌هایی آغاز شده و آدمی نیستم که از گذشته انتقاد کنم. در اولین مصاحبه خود نیز نیمه پر لیوان را گفتم و از کارهای خوب گذشته تقدیر کردم اما به این معنی نیست که همه کارها بر روال درست پیش رفته است.

وزیر ارتباطات گفت: می‌گویند در آن سال‌ها سرکوب تعرفه‌ای نداشتیم، پس چطور ۲ اپراتور بزرگ کشور پرونده هزار و صد میلیارد تومانی در تعزیرات دارند. این پرونده مربوط به جریمه اپراتورها برای افزایش حداقلی در قیمت بسته‌ اینترنت است. اگر اسم این سرکوب تعرفه‌ای نیست، پس چیست؟

زارع‌پور افزود: آیا رواست با سیاسی‌کاری و محبوب ماندن، تعرفه را پنج سال ثابت نگه داریم و در نهایت منجر به این شود که توسعه اتفاق نیفتید.

وزبر ارتباطات تصریح کرد: توسعه زیرساختی نیاز به منابع دارد. تلاش کردیم دولت دست در جیب خود کند و بودجه‌ای را در اختیار اپراتورها و وزارت ارتباطات قرار بدهد تا بتوانیم عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در لایه‌هایی از شبکه ارتباطی کشور نیز کارهای خوبی انجام شده هرچند که سر آنها نیز بحث‌هایی وجود دارد. مثلا گفتند ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت وصل شدند در حالیکه پس از بررسی‌های ما این عدد زیر ۸۰ درصد بود اما هیچوقت انتقاد نکردیم. یکی از مدیران کل استان‌ها زمانی که من سرکار آمدم گزارشی به من دادند حکایت از اتصال ۹۸ درصدی داشت اما بررسی ما چیزی حدود ۵۸ درصد بود. ایرادی به مدیر عالی وزارت خانه نیست اما اگر زیرساخت اینترنت گل و بلبل بود تصاویر بچه‌هایی که در دوران کرونا روی کوه دنبال پیدا کردن آنتن بودند چه بود؟ اگر همه چیز گل و بلبل بود چرا مردم از شبکه شاد که زیرساخت داخلی بود گله داشتند؟

زارع‌پور تاکید کرد: دوستان در فرمایشاتی که دارند، قدری بحث‌های کارشناسی و منطقی را در نظر بگیرند. اخلاق من تخریب گذشته نیست و معتقدم همه مدیران، مدیران جمهوری اسلامی ایران هستند. اگر مردم ببینند هر فردی که می‌آید می‌گوید مدیر قبلی کاری انجام نداده است، با خود می‌گویند پس چه کسی در این چند سال کار کرده است؟ کار خوب را باید گفت و انتقاد را باید گذاشت برای جلسات خصوصی. اماچون دوستان از دیروز ناجوانمردانه بحث‌هایی مطرح کرده‌اند من درباره آن صحبت کردیم.

وی افزود: دولت سیزدهم تمام قد ایستاده تا مشکلات موجود در لایه‌های مختلف حوزه ارتباطات را حل کند و در دهه فجر امسال، ۷۰ درصد به ظرفیت زیرساخت کشور اضافه می‌کنیم و این کار با تجهیزات ۱۰۰ درصد ایرانی انجام می‌شود که این اتفاقات بزرگی را رقم خواهد زد.

وزیر ارتباطات گفت: در ۱۱ ماه گذشته، مشکل ارتباطی ۲ هزار روستا حل شده، فرکانس رادیویی ۲۳۰۰ را به اپراتورها واگذار کردیم و فرکانس ۳۵۰۰ نیز آماده واگذاری است که این کار همت اپراتورها را می‌طلبد تا تجهیزات خود را فعال کنند تا مردم لذت ببرند.

زارع‌پور درباره اقدام دیگری که این وزارتخانه انجام داده است، تاکید کرد: تا پایان پاییز، CDN حدود ۲۰۰ بازی و گیم پرکاربرد در داخل کشور میزبانی می‌شود تا مشکلات مربوط به پینگ گیمرها را حل کند.

وزیر ارتباطات افزود: مشکلات مربوط به تامین ارز برای خرید تجهیزات مورد نیاز اپراتورها رفع شده و شخصا به دیدار رئیس بانک مرکزی رفتم و در جلسه دولت از او خواستم مشکل را حل کند. ما به این شکل به دنبال کار دوستان هستیم.

کد خبر: ۱۷۲٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha