۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
نرخ جفت ارز دلار/روبل روسیه در بازه فعلی باقی خواهد ماند
تحلیل بازار فارکس؛

نرخ جفت ارز دلار/روبل روسیه در بازه فعلی باقی خواهد ماند

قیمت جفت ارز دلار/روبل (USD/RUB) طی چند روز گذشته در بازه نوسان محدودی قرار داشته و افزایش شاخص دلار نیز تاثیری بر قدرت در حال رشد روبل نداشته است.

به گزارش بازار، قیمت جفت ارز دلار/روبل (USD/RUB) طی چند روز گذشته در بازه نوسان محدودی قرار داشته و جالب اینجاست که افزایش شاخص دلار آمریکا نیز نتوانسته تاثیر چندانی بر این جفت ارز بگذارد.

در حال حاضر نرخ مبادله این جفت ارز حدود ۵۹.۸۷ است که از ماه جولای به این سو، تغییر چندانی نکرده است. با اینحال، نرخ فعلی قیمت چند نقطه بالاتر از پایین ترین سطح این ماه یعنی ۵۰.۸۳ و حدود ۶۱ درصد پایین تر از بالاترین سطح امسال است. این بدان معناست که روبل روسیه یکی از ارزهای بازار فارکس با بهترین عملکرد در سال جاری است.

دلایل متعددی وجود دارد که نشان می دهد روبل روسیه طی چند ماه گذشته در بحبوحه تحریم ها عملکرد خوبی داشته است. اول اینکه، اقتصاد روسیه همچنان از افزایش قیمت گاز طبیعی و نفت بهره می برد.

تحلیلگران انتظار دارند که روسیه تاز مان بالا بودن قیمت نفت و گاز در بازارهای جهانی، همچنان سود خود را از این بازار داغ خواهد برد. همچنین مسائلی همچون تهدید وزیر انرژی عربستان به تحریک اعضای اوپک پلاس برای کاهش صادرات نفتی نیز به افزایش قیمت و نفت گاز کمک کرده که سود کلانی را عاید روسیه می سازد.

دوم اینکه نرخ دو جفت ارز مهم یعنی USD/RUB و EUR/RUB به دلیل افزایش تقاضا برای روبل روسیه کاهش یافته است. علاوه بر این، دولت روسیه فرمانی صادر کرد که کشورهای اروپایی را مجبور به خرید گاز طبیعی با استفاده از روبل به عنوان ارز ملی این کشور کرده که همین موضوع نیز منجر به افزایش ارزش روبل در بازار شده است. تحلیلگران بر این باورند که روسیه همچنان کشورهای بیشتری را مجبور به استفاده از ارز ملی خود برای پرداخت بهای محصولات استراتژیک این کشور خواهد کرد.

ثالثاً، دولت روسیه برای جلوگیری از خروج سرمایه از کشور محدودیت های متعددی را اعمال کرد. به عنوان مثال، طی هفته های گذشته تراکنش های بزرگ افراد و شرکت ها را مسدود کرد.

همه این اقدامات باعث شده تا بانک مرکزی روسیه به راحتی ارزش ارز ملی این کشور را تثبیت کند. در حالی که سایر بانک‌های مرکزی به افزایش نرخ بهره بانکی ادامه داده‌اند، این بانک چندین بار نرخ بهره را کاهش داده است. علاوه بر این، روبل قوی روسیه به جبران تورم فزاینده شکل گرفته در این کشور در پی جنگ اوکراین، کمک کرده است.

پیش بینی نرخ USD/RUB

نرخ جفت ارز دلار/روبل روسیه در بازه فعلی باقی خواهد ماند

نمودار روزانه نشان می دهد که نرخ مبادله دلار به روبل طی چند روز گذشته در محدوده نوسان بسیار کمی قرار داشته است. در طول مسیر، این جفت در امتداد میانگین متحرک ۲۵ روزه و ۵۰ روزه تثبیت شد و این در حالی است که نوسانگر تصادفی به سمت نقطه خنثی حرکت کرده است. نرخ فعلی همچنین اندکی کمتر از نقطه مقاومت مهم روی ۶۹.۲۸ است.

بنابراین، جفت USD/RUB احتمالاً در محدوده فعلی باقی خواهد ماند؛ چراکه سرمایه گذاران منتظر کاتالیزور کلیدی بعدی هستند. سطوح حمایت و مقاومت کلیدی بعدی برای رصد روی ۵۰ و ۶۹.۲۸ قرار دارند.

کد خبر: ۱۷۱٬۶۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha