۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
 دامنه نوسان مثبت و منفی ۷ به عدالت نزدیکتر است
بازار در گفتگو با کارشناس بورس:

دامنه نوسان مثبت و منفی ۷ به عدالت نزدیکتر است

معامله بازار اول فرابورس از امروز دوشنبه با دامنه نوسان مثبت و منفی ۷ انجام می شود که می تواند تا حدودی روی کاهش صف های خرید و فروش و ارزش گذاری واقعی موثر باشد.

بازار؛ گروه بورس: معامله بازار اول فرابورس از روز دوشنبه با دامنه نوسان مثبت و منفی ۷ انجام می شود. در حال حاضر افزایش دامنه نوسان معامله نماد به خواسته ی بازارگردان منوط است، این تصمیم در راستای سیاست سازمان بورس بوده از یک سال پیش اعلام کرده که دامنه نوسان به صورت تدریجی حذف خواهد شد.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار درباره تاثیر حذف دامنه ی نوسان در بازار، گفت: به طور قطع افزایش دامنه نوسان موجب عدالت در بازار می شود، زیرا نمادها زودتر به قیمت حقیقی خود می رسند و به نوعی رانت های اطلاعاتی هم حذف می شود، زیرا در شرایطی که نوسان محدود هست عده ای که رانت اطلاعاتی دارند چند روز صف خرید ایجاد می کنند و از این طریق سهام خود را با قیمت بالاتر می فروشند و افرادی که رانت ندارند به دلیل همین محدودیت دامنه نوسان و پر نشدن قیمت پایانی بیشتر زیان می بینند.

رضا روحی با بیان اینکه تغییر دامنه نوسان در روند بازار تاثیری ندارد، افزود: این تصمیم می تواند به افزایش نقدشوندگی نهادهای بازار کمک کند، زیرا در شرایطی که بازار روندی نزولی دارد بسیاری از نمادهای کوچک صف فروش می شوند و سهامداران خرد پشت صف های سنگین باقی می مانند و نمی توانند در موقعیتی که به نقدینگی نیاز دارند سهام خود را بفروشند، به همین دلیل افزایش دامنه نوسان کمک می کند تا بازار سریعتر به حالت تعادل برگردد و معاملات بازار منطقی تر شود.

پیش از این سازمان بورس اعلام کرده که به دلیل اینکه زیرساخت های لازم برای حذف دامنه نوسان فراهم نیست حذف دامنه نوسان به صورت تدریجی انجام خواهد شد و در گام نخست دامنه نوسان به مثبت و منفی به ۱۰ خواهد رسید و بعد از آن برای نمادهای بورسی و بازار اول فرابورس به طور کامل حذف می شود.

کد خبر: ۱۷۱٬۳۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha