۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
سایه برجام بر سر نرخ طلا و ارز | بازگشت نوسان قیمتها به بازار!
«بازار» از وضعیت این روزهای بازار ارز گزارش می دهد

سایه برجام بر سر نرخ طلا و ارز | بازگشت نوسان قیمتها به بازار!

با آنکه قیمت سکه و ارز در پی احتمال احیای برجام، طی چند روز گذشته روندی نزولی را طی می کرد اما اظهاراتی مثل باقی ماندن برخی مسائل برای انجام توافق نهایی، باعث افزایش دوباره قیمت ها در این بازار شد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار ارز و طلا در حالی با نوسان همراه است که کارشناسان تداوم چنین روندی را منوط به پایان برجام و انجام توافق نهایی مذاکرات عنوان می کنند. طوری که طی چند سال اخیر خیلی از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی همچنان به انتظار روزهای خوش توافق برجام نشسته اند، اما اکنون که اخبار مثبت و یا بعضا منفی از روند مذاکرات هسته ای رسانه ای و به گوش می رسد قیمتها نیز در بازار ارز و سکه متاثر از آن دچار تغییر می شوند.

از سرگیری مذاکرات و خوشبینی برای ایجاد توافق نهایی برجام طی چند روز گذشته موجب شد تا بازار ارز و طلا از ابتدای هفته جاری به تدریج مسیر سراشیبی را در پیش گیرد طور که قیمت دلار در این مدت با روندی نزولی در آستانه ورود به کانال ۲۸ هزارتومان قرار گرفت

سراشیبی قیمت ها در بازار سکه و ارز

نوسان قیمتی که به دلیل نامشخص بودن سرانجام برجام حتی تا ۲ تا ۳ هفته گذشته دلار را در آستانه ورود به کانال ۳۳ هزارتومان قرار داد و بهای انواع سکه و طلا نیز در بازار متاثر از نرخ داخلی ارز گران کرده بود. اما از سرگیری مذاکرات و خوشبینی برای ایجاد توافق نهایی برجام طی چند روز گذشته موجب شد تا بازار ارز و طلا از ابتدای هفته جاری به تدریج مسیر سراشیبی را در پیش گیرد آن طور که قیمت دلار در این مدت با روندی نزولی در آستانه ورود به کانال ۲۸ هزار تومان قرار گرفت و سکه بهار آزادی نیز متاثر از کاهش نرخ ارز با افت شدید قیمت مواجه شد، آنگونه که خود را برای رساندن به قیمت ۱۳ میلیون تومانی آماده کرده بود.

البته قیمت انواع ارز، سکه و طلا پس از چند روز روند کاهشی اما طی روز سه شنبه اول شهریور با رشد همراه شدند. افزایش قیمتی که ناشی از برخی اظهارنظرها درباره چگونگی انجام توافقات هسته ای بخصوص ارزیابی همچنین بررسی موضوع برجام بود که باعث شد بازار ارز در داخل تحت تاثیر قرار گیرد و قیمت ها دوباره بر مدار رشد بنشینند.

عقبگرد تدریجی قیمت ها در بازار با رشد نرخ ارز و سکه در حالی است که طی یک هفته گذشته وضعیت بازار ارز شکل و شمایل دیگر به خود گرفته بود زیرا با تشدید خبرپراکنی‌ها در حوزه توافق احیای برجام، رفتار روانی معامله گران حاکی از افزایش فروشنده‌های دلارهای خانگی و تداوم ریزش قیمت‌ها دربازار بود و مردم خود را برای خرید ارزارزانتر در روزهای آینده آماده کرده بودند.

برخلاف روزهای گذشته قیمت طلا و سکه روز سه شنبه اول شهریور در بازار افزایشی شد، این افزایش قیمت در بازار ارز و سکه در پی احتمال باقی ماندن برخی مسائل برای انجام توافق نهایی برجام، اتفاق افتاده است ولی معلوم نیست قیمتها دچار چه سرنوشتی شوند

نوسان قیمتی که بازار را رها نمی کند!

محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» درباره علل افت خیز این روزها قیمت ارز، سکه و طلا گفت: از جمعه ۲۷ مرداد ماه قیمتها در بازار سکه، طلا و انواع ارز به دلیل انتشار اخبار مثبت از روند مذاکرات برجام سیرنزولی به خود گرفت و پله پله پایین آمد آنطور که در مقاطعی نرخ دلار حتی به کانال ۲۸ هزار تومان هم نزدیک شد. این کاهش قیمت موجب شد تا بهای طلا و سکه نیز متاثر از کاهش قیمت ارز در داخل کاهشی شود آن طور که سکه نیز در آستانه ورود به کانال ۱۲ هزار تومان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه برخلاف روزهای گذشته قیمت طلا و سکه امروز سه شنبه در بازار افزایشی شد، گفت: افزایش قیمت در بازار ارز و سکه در پی احتمال باقی ماندن برخی مسائل برای انجام توافق نهایی برجام، اتفاق افتاده است و از آنجایی که بازار این روزها به شدت تابع فعل و انفعالات سیاسی در حوزه برجام است، بنابراین موضوع بررسی پیشنهادات ایران و بررسی برخی مسائل که آمریکایی ها برآن تاکید دارد موجب شده است تا قیمت ها در بازار ارز دچار تغییر شوند. تغییر قیمتی که بیانگر افزایش نرخ ها در بازار ارز و در نهایت رشد قیمت ها در بازار طلا و سکه می باشد.

با توجه به افزایش میزان تقاضا برای خرید سکه و طلا به دلیل مناسب بودن قیمت آن هم اکنون شاهد حباب بیش از ۵۰۰ هزار تومانی قیمت سکه دربازار هستیم. حباب قیمتی که خیلی ها شرایط فعلی قیمت ها را برای خرید سکه در بازار مساعد می دانند و اقدام به خرید می کنند

بازار گرم فروش طلا و سکه حتی با وجود حباب قیمت

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه به کاهش قیمت انس جهانی طلا و تاثیر گذاری آن همزمان با افت نرخ ارز در بازار داخلی طی روزهای گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: این دو موضوع یعنی کاهش نرخ اونس جهانی طلا و ارز در بازار داخل که منجر به افت قیمت طلا و سکه می شود امری طبیعی است اما با توجه به افزایش میزان تقاضا برای خرید سکه و طلا در بازار به دلیل مناسب بودن قیمت آن هم اکنون شاهد حباب بیش از ۵۰۰ هزار تومانی قیمت سکه دربازار هستیم. حباب قیمتی که خیلی از سرمایه گذاران شرایط فعلی قیمت ها را برای خرید سکه در بازار مساعد می دانند و چون به درستی می دانند که قیمت ها به این شکل نخواهد ماند حتی با وجود حباب قیمت سکه، اقدام به خرید این کالای سرمایه ای می کنند.

کشتی آرای، در پاسخ به این سئوال که آیا هم اکنون فصل خوب خرید طلا است، خاطرنشان کرد: همانطور که بارها اعلام کرده ام پیش بینی برای قیمت طلا در آینده نزدیک آسان نیست چرا که نرخ این کالا به دلیل تاثیرپذیری از برخی مسائل سیاسی و اقتصادی دچار تغییر می شود اما باید گفت که خرید طلا برای سرمایه گذاری در دراز مدت همیشه سودآور بوده است. بنابراین توصیه می شود کسانی که قصد خرید طلا برای سودآوری دارند در کوتاه مدت باید قید سودآوری از محل معامله این کالا را بزنند، چرا که سرمایه گذاری برای خرید طلا و سکه در کوتاه مدت احتمال زیان را نیز خواهد داشت.

هر آنچه نرخ تورم در کشور نزولی شود، تاثیر بسزایی بر کاهش قیمت ها در بازار دارد و از آنجایی که ارز نیز کالایی قابل داد و ستد در بازار است بنابر این با کاهش نرخ تورم قیمت آن نیز متعادل و منطقی خواهد شد

توجه به مهار نرخ تورم قیمت ها را پایین می آورد

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با «بازار» گفت: اینکه اکنون قیمت ها در بازار ارز به هر دلیلی دچار تغییر شده است، شاید خیلی دوام آنچنانی نداشته باشد چرا که نرخ تورم در کشور بسیار بالاست، بنابراین باید تلاش شود تا با تصمیم گیری و برنامه ریزی درست و اصولی اقداماتی در راستای مهار این شاخص مهم اقتصادی به کار گرفته شود زیرا هر آنچه نرخ تورم در کشور نزولی شود، تاثیر بسزایی بر کاهش قیمت ها دارد و از آنجایی که ارز نیز کالایی قابل داد و ستد در بازار است با کاهش نرخ تورم قیمت آن متعادل و منطقی خواهد شد.

بنا به این گزارش، قیمت طلای ۱۸عیار هم اکنون در بازار آزاد هر گرم یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است. همچنین قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، تعیین شده است. علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۷ هزار و ۹۸۷ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۷ هزار و ۷۰۹ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۲۴۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۷ هزار و ۹۵۹ تومان اعلام شده است. دلار آزاد نیز در کانال ۲۹ هزار تومان در نوسان است، حال معلوم نیست قیمت ها در بازار ارز و سکه در ساعات و روزهای آینده چه رقمی شود چرا که هنوز نه از توافق نهایی برجام اظهار نظری شده است و نه معلوم می شود تا لحظه ای دیگر چه اتفاقی بر سر قیمت ها در بازار خواهد آمد.

کد خبر: ۱۷۰٬۲۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha