۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
انحراف ۲.۷ هزار میلیارد تومانی یارانه نان در ماه
معاون وزیر اقتصاد خبر داد

انحراف ۲.۷ هزار میلیارد تومانی یارانه نان در ماه

سبحانیان، معاون وزیر اقتصاد گفت: دولت هر ماه حدود ۱۸۰ هزار تن به ارزش ۲.۷ هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کند که به نان تبدیل نمی‌شود.

به گزارش بازار، سید محمدهادی سبحانیان، معاون سیاستگذاری اقتصادی وزیر اقتصاد امروز (شنبه، ۲۹ مرداد) با اشاره به هوشمندسازی یارانه نان گفت: هر کیسه آرد حدود ۳۵ هزار تومان بود در حالی که در بازار آزاد تا ۷۰۰- ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشت و برای آنکه جلوی بستر خطا را بگیریم، طرح ابتکاری را با سایر اجزای دولت در وزارت اقتصاد دنبال کردیم و با استفاده از سامانه‌ای که میزان مصرف آرد در کشور را کنترل کند و رصد شود که آرد تحویل داده شده به نان تبدیل شده و به دست مردم برسد، توانستیم در سه ماه این زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و هم‌اکنون حاکمیت مبتنی بر داده در حوزه نان به طور کامل وجود دارد.

وی با بیان اینکه با استقرار این زیرساخت می‌توان خروج آرد از شبکه را کنترل کرد، ضمن اینکه جلوی افزایش قیمت نان گرفته می‌شود، تصریح کرد: در سه ماه گذشته بیش از ۹۵ درصد مصارف خرید نان را گسترش دادیم.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه از حدود ۷۴ هزار نانوایی بیش از ۷۲ هزار نانوایی به دستگاه‌های هوشمند مجهز شدند، گفت: میزان آرد مورد نیاز برای پخت حدود ۱۰۰ میلیون قرص نان در روز، حدود ۱۶ تا ۱۷ هزار تن است در حالی که حدود ۲۴ هزار تن در روز آرد توزیع می‌شود به عبارتی به‌طور میانگین روزانه ۶ هزار تن آرد در کشور توزیع می‌شود که به نان تبدیل نمی‌شود. دولت هر ماه حدود ۱۸۰ هزار تن به ارزش ۲.۷ هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کند که به نان تبدیل نمی‌شود و به دست مردم نمی‌رسد.

سبحانیان افزود: البته تا امروز اعمال حاکمیت برای مصارف خلاف انجام نشده است، اما تصمیم قطعی ستاد اقتصادی دولت ساماندهی وضعیت فعلی است. براساس گزارش‌های موجود از رفتار متقلبانه برخی نانوایان، حدود سه درصد نانوایی‌ها تقلب کرده‌اند.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه با استقرار این سامانه توانستیم امکان لازم برای حکمرانی مبتنی بر داده را فراهم کنیم، گفت: در مرحله بعد باید ضمن جبران هزینه‌های نانوایان با متخلفان برخورد کرد. این موارد در دولت با محوریت وزارت کشور در حال بررسی است و در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

کد خبر: ۱۶۹٬۴۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha