۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
۹۳ درصد تراکنش های نانوایی ها را رصد می کنیم
معاون وزیر اقتصاد:

۹۳ درصد تراکنش های نانوایی ها را رصد می کنیم

سبحانیان، معاون وزیر اقتصاد گفت: هم اکنون ۹۳ درصد تراکنش های نانوایی ها رصد می شود.

به گزارش بازار، سید هادی سبحانیان، معاون سیاست گذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: طی یک دهه گذشته رشد اقتصادی پایینی را تجربه کردیم و بین سال۹۱ تا ۱۴۰۰ رشد اقتصادی کمتر از یک درصد بوده است. درآمد سرانه کشور که نشان دهنده میزان رفاه کشور بوده شاهد کاهش ۳۲ درصدی بوده است.

او گفت: تشکیل سرمایه نیز سیر نزولی را در سال های ۹۱ تا ۱۴۰۰ طی کرده و عملا بر همین اساس دولت ها نتوانستند رشد ۸ درصدی در اقتصاد را محقق کنند. پایه پولی و نقدینگی در هشت سال گذشته رشد بالایی را تجربه کرده و به ۵ هزار هزار میلیارد تومان رسیده است.

سبحانیان با اشاره به تجربه تورم های بالا در چهار سال گذشته می گوید: شیب صعودی تورم در سال های گذشته زنگ خطری برای دولت سیزدهم بود تا رویه را در اقتصاد تغییر دهد.

به گفته معاون سیاست گذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: رشد ۴۷۰ درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی، رشد ۶۰۰ درصدی بدهی به صندوق های بازنشستگی، رشد ۱۳۰درصدی بدهی بانک ها به بانک مرکزی از جمله مواردی است تا سال ۱۴۰۰ مشهود بود.

سبحانیان یکی از ریشه های اختلال در اقتصاد ایران را پیش بینی ناپذیر بودن آن دانست و گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم با پیشنهاد مدیریت هوشمند و استفاده از دانش بنیان ها برای اصلاح شرایط اقدام کردیم که مواردی نظیر اصلاح تخصیص ارز ترجیحی از جمله این اصلاحات است.

او گفت: برای تحقق دستور رئیس جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت نان و دارو، با ایجاد یک سامانه به نظارت مصرف آرد در کشور پرداختیم تا مطمئن شویم آرد به دست مصرف کننده می رسد یا خیر. موفق شدیم کمتر از سه ماه خروج آرد از شبکه را رصد و جلوی انحرافاتی نظیر افزایش قیمت نان را بگیریم. هم اکنون ۹۳ درصد تراکنش های نانوایی ها رصد می شود.

به گفته سبحانیان از میان ۷۵ هزار نانوایی ۷۲ هزار نانوایی به دستگاه های کارتخوان متصل شدند. روزانه در کشور ۱۰۰ میلیون قرص نان پخته می شود که نیازمند ۱۷ هزار تن آرد است، اما روزانه ۲۴ هزار تن آرد در کشور توزیع می شود؛ این یعنی ۶ هزار تن آرد یارانه ای توزیع شده به نان تبدیل نشده است.

او ادامه داد: یعنی در مجموع طی یک ماه ۸۰ هزار تن آرد یارانه ای به ارزش ۲.۵ تا ۲.۷ هزار میلیارد تومان به نان تبدیل نشده است.

کد خبر: ۱۶۹٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha