۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
در بازه قیمتی یک میلیارد چه خودرویی بخریم؟ | «دیگنیتی» مقرون به صرفه تر
«بازار» بررسی کرد

در بازه قیمتی یک میلیارد چه خودرویی بخریم؟ | «دیگنیتی» مقرون به صرفه تر

در بازه قیمتی یک میلیارد تومان، رقابت سختی برای دو محصول لاماری ایما و دیگنیتی وجود دارد که از نظر مشتریان خرید دیگنیتی به دلیل سابقه بیشتر در بازار، مقرون به صرفه تر است.

بازار؛ گروه خودرو: بازار خودرو داخل بیش از گذشته به سمت محصولات کراس اوور سوق یافته است، شرکت های خودروساز داخلی نیز تعامل و همکاری خود را با شرکای چینی افزایش داده تا نیاز مشتریان داخل بازار را پاسخ دهند. روز گذشته نخستین معامله خودرویی تالار بورس نشان داد که بازار به افزایش قیمت خودرو کراس اوور تمایل شدیدی دارد. این تمایل برای محصولات کراس اووری مانند دیگنیتی و لاماری خودروهای گروه بهمن و آرین موتورپارس بیشتر از گذشته است. به بهانه افزایش بها دو محصول مذکور در ادامه به بررسی فنی دو خودرو مذکور خواهیم پرداخت:

در بازه قیمتی یک میلیارد چه خودرویی بخریم؟ | «دیگنیتی» مقرون به صرفه تر

دیگنتی دارای یک پیشرانه چهارسیلندر توربوشارژر به حجم ۱.۵ لیتر است که می تواند ۱۵۰ اسب بخار قدرت در اختیار راننده قرار دهد،اگر دانگ فنگ طراحی مناسبی برای پیشرانه انجام داده باشد، اما گیربکس سی وی تی می تواند پاشنه آشیل فنی این محصول در بازار باشد

دیگنیتی پر طرفدار تر؟

دیگنیتی کراس اوور سایز متوسط شرکت خودروسازی دانگ فنگ است که با نام آی ایکس ۵ شناخته می شود. این خودرو با نام دیگنیتی توسط گروه بهمن بیشتر از یکسال است که به بازار کشور عرضه می شود. دیگنتی با طراحی ظاهری و داخلی مناسب در مدت کوتاهی توانسته نظر مشتریان را جلب و سهم بازار مناسبی برای خود ایجاد کند. نبود محصولات جدید، پرقدرت و البته با طراحی زیبا در کراس اوورها همچنان بازار تشنه ای برای این محصولات ایجاد کرده است.

دیگنتی دارای یک پیشرانه چهارسیلندر توربوشارژر به حجم ۱.۵ لیتر است که می تواند ۱۵۰ اسب بخار قدرت در اختیار راننده قرار دهد. قدرت تولید شده در پیشرانه به کمک یک گیربکس سی وی تی به چرخ های جلو منتقل می شود. اگر دانگ فنگ طراحی مناسبی برای پیشرانه انجام داده باشد، اما گیربکس سی وی تی می تواند پاشنه آشیل فنی این محصول در بازار باشد. این خودرو با قوای فنی مذکور می تواند ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور ایجاد کند.

اما گروه بهمن برای حفظ بازار و البته جلب نظر مشتریان بیشتر، نسخه پرستیژ این خودرو را در نمایشگاه خودرویی تهران رونمایی کرد. هرچند که هنوز نسخه پرستیژ به بازار راه نیافته است، اما این خودرو دارای یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژر با پاشش سوخت جی دی آی بوده که می تواند ۲۲۸ اسب بخار و ۳۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به کمک یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. بنابراین اگر دیگنیتی رقیبی پر قدرت تر داشته باشد، با نسخه پرستیژ می تواند به راحتی آن را کنار بگذارد.

در بازه قیمتی یک میلیارد چه خودرویی بخریم؟ | «دیگنیتی» مقرون به صرفه تر

لاماری ایما دارای یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر مجهز به سیستم پاشش سوخت جی دی آی با قدرت ۱۹۵ اسب بخار و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور است. این قدرت به واسطه یک گیربکس دوکلاچه به چرخ های جلو منتقل می شود. این گیربکس می تواند بهترین عملکرد و بازده را برای خودرو ایجاد و سبب بهترین انتقال قدرت شود

لاماری با طراحی ویژه

شرکت دانگ فنگ با در نظر گرفتن جبر تحریم های ظالمانه علیه کشور، با خودروسازهای متعدد داخلی شراکت خود را توسعه داده است. این خودروساز زیرک چینی، محصولی به نام تی۵ ایوو را به شرکت آرین موتورپارس جهت مونتاژ ارائه کرده است که از نظر طراحی نسبت به سایر رقبا داخلی همین برند، منحصر به فرد است. تی۵ ایوو را در بازار داخلی به نام لاماری ایما می شناسیم. لاماری طراحی ظاهری خاصی که شباهت فراوانی به برخی از خودروهای کره ای و آلمانی دارد، در بازار توانسته نظر بسیاری از مشتریان را جلب کند.

با ورود لاماری به بازار، فروش کراس اوورهای چینی سایر خودروسازان سخت تر از گذشته خواهد شد، زیرا سلیقه مشتریان داخلی در خصوص طراحی خودرو تغییر یافته و البته کراس اوور چینی شاید با قیمتی نسبتا گران توانسته نظر آن ها را تامین کند. لاماری ایما دارای یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر مجهز به سیستم پاشش سوخت جی دی آی با قدرت ۱۹۵ اسب بخار و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور است. این قدرت به واسطه یک گیربکس دوکلاچه به چرخ های جلو منتقل می شود. این گیربکس می تواند بهترین عملکرد و بازده را برای خودرو ایجاد و سبب بهترین انتقال قدرت شود. شاید تا قبل از ورود دیگنیتی پرستیژ به بازار این خودرو به عنوان قوی ترین کراس اوور چینی شناخته شود.

در بازه قیمتی یک میلیارد چه خودرویی بخریم؟ | «دیگنیتی» مقرون به صرفه تر

گروه بهمن از خدمات پس از فروش بهتری در سطح کشور نسبت به آرین موتور پارس بهره مند است. از سوی آرین موتورپارس محصول کم استهلاک تری در قیاس با دیگنیتی پرایم دارد

کدام یک را بخریم؟

باتوجه به ورود و عرضه محصولات آرین موتورپارس و گروه بهمن به بورس کالا، احتمال افزایش قیمت دو خودرو مذکور در این گزارش وجود دارد. زیرا بورس نشان داد که در تعیین قیمت برای محصولات، علاقه به افزایش به جای تثبیت قیمت دارد و این موضوع می تواند خودروسازان را نیز ترغیب به گرانی کند. گروه بهمن از خدمات پس از فروش بهتری در سطح کشور نسبت به آرین موتور پارس بهره مند است. از سوی آرین موتورپارس محصول کم استهلاک تری در قیاس با دیگنیتی پرایم دارد.

دسترسی مشتریان به لوازم یدکی هر دو خودرو به یک اندازه است، اما کیفیت مونتاژ آرین موتور بهتر از گروه بهمن است. البته باید ذکر کرد که دیگنیتی تاکنون نشان داده پیشرانه ای مطابق با شرایط سوختی و جوی کشور دارد.

فارغ از بحث قیمت گذاری هر دو محصول در بورس کالا، دیگنیتی پرایم در نمایندگی قیمت ۹۳۵ میلیون تومانی و لاماری ایما قیمت یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان در نمایندگی دارد. براساس این قیمت و البته در نظر داشتن پارامترهای مذکور، خرید دیگنیتی مقرون به صرفه تر از لاماری ایما است.

درپایان باید ذکر کرد که بازار به زودی نقاط ضعف فنی هر دو محصول را به طور دقیق بررسی خواهد کرد و این گزارش صرفا راهنمای خرید براساس بودجه یک میلیارد تومانی در بازار فعلی است.

کد خبر: ۱۶۹٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha